Royal Unibrew A/S

Royal Unibrew betaler bøde til Forbrugerombudsmanden

Del

Royal Unibrew A/S har accepteret at betale en bøde på 4 millioner kroner for vildledende markedsføring.

I den forbindelse udtaler Louise Palsten, General Manager, Royal Unibrew Danmark, følgende:

”Vi kan bekræfte, at vi har modtaget og betalt en bøde – og det tager vi naturligvis meget alvorligt.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at vi direkte på den nu udskiftede emballage på vores Egekildevand ikke oplyste tilstrækkeligt tydeligt, at CO2-neutralitet var opnået ved delvis klimakompensation. På emballagen henviste vi til vores hjemmeside, hvor den supplerende forklaring om kompensation fremgik.

Vi har opnået CO2-neutralitet gennem delvis klimakompensation, men må erkende, at vores kommunikation omkring dette kunne have været tydeligere.

Det beklager vi og tager til efterretning. Vi har aldrig haft noget ønske om at efterlade tvivl hos forbrugerne om vores indsats for at reducere vores klimaftryk for Egekilde.

Inden vi modtog den første henvendelse fra Forbrugerombudsmanden, havde vi påbegyndt udfasningen af ‘CO2-neutral’-mærkningen fra Egekilde. Det betyder konkret, at udsagnet ikke længere anvendes på vores produkter.

Vi har ikke yderligere kommentarer til sagen.”

Om Royal Unibrew

Hos Royal Unibrew forener vi mennesker gennem smag, fællesskab og oplevelser. Som en af Nordens førende producenter af drikkevarer skaber vi alt fra ikoniske ølmærker og forfriskende sodavand til mineralvand og energidrikke.

Følg pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S

Danskerne holdt de hidtil vildeste alkoholfrie fester i 202429.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Dansk ”hygge” er i stor stil forbundet med øl, vin og spiritus. Det er fortsat tilfældet, men sidste år blev der holdt flere alkoholfrie fester end nogensinde før. Ifølge Bryggeriforeningen fandt hele 9 millioner liter alkoholfri øl fra medlemmerne af foreningen sidste år vej til danskernes ganer, og det er 10% mere end i 2023. Dermed er salget af alkoholfrit øl mere end firedoblet de seneste ti år. Udviklingen har gjort alkoholfrit øl og gastrosaft til et strategisk fokusområde for landets næststørste bryggeri Royal Unibrew, der fra i år satser endnu mere på kategorien.

Overvældende stor succes for cirkulære krus på Smukfest29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, der kræver, at koncertgæsterne efter hver øl eller sodavand returnerer krusene i baren. Herefter bliver materialet omdannet og genanvendt til nye krus. Nu har Smukfest i lighed med 36 andre events testet krusene, og selvom der på forhånd var sat et ambitiøst mål om at nå en returneringsprocent på 75 procent, har en dugfrisk opgørelse fra Smukfest netop vist, at det er lykkedes at indsamle hele 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation på festivalen.

Royal Unibrew klar med cirkulære koncertkrus til sommerens festivaler26.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Smukfest og flere af sommerens øvrige festivaler og koncertbegivenheder giver Royal Unibrew mulighed for at teste over tre millioner af en ny type cirkulære krus, der er udviklet i samarbejde med den danske emballagevirksomhed Faerch. Royal Unibrew anvender i forvejen de vidt udbredte vaskbare krus i en række koncertsammenhænge, men de giver ofte udfordringer undervejs i genbrugsprocessen. Derfor vil Royal Unibrew nu teste, om de danske koncertgængere er klar til en lille adfærdsændring, der følger med de nye cirkulære krus, hvor materialet omdannes og genanvendes til nye krus.

Science Based Targets initiative (SBTi) godkender Royal Unibrews net-zero og FLAG klimamål21.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Royal Unibrew Group har fået godkendt sine net-zero klimamål for 2040 af det internationale klimainitiativ Science Based Targets initiative (SBTi). Derudover har drikkevarevirksomheden fået godkendt sine FLAG (Forest, Land and Agriculture) mål, hvilket sikrer en placering blandt de første aktører i den globale drikkevareindustri, som modtager officiel godkendelse af FLAG målsætninger fra SBTi.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye