MAN Truck & Bus Danmark A/S

Historisk: MAN starter serieproduktion af elektriske lastbiler

Del

MAN-direktør Alexander Vlaskamp: »MANs fremtid starter nu«
• Efter hundrede år med diesel-lastbiler: Nu produceres elektriske lastbiler i serie
• Store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern
• MAN-fabrikken i München er førende med fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje
• Elektrificering af vognparken er afgørende for at nå klimamålene

Ved starten af serieproduktionen af den elektriske lastbil gav MAN's produktionschef Michael Kobriger sammen med Manfred Weber, medlem af Europa-Parlamentet og formand for EPP, samt MAN's CEO Alexander Vlaskamp (fra venstre mod højre) startskuddet på fabrikken i München.
Ved starten af serieproduktionen af den elektriske lastbil gav MAN's produktionschef Michael Kobriger sammen med Manfred Weber, medlem af Europa-Parlamentet og formand for EPP, samt MAN's CEO Alexander Vlaskamp (fra venstre mod højre) startskuddet på fabrikken i München.

Et historisk øjeblik for MAN Truck & Bus: Serieproduktionen af MANs elektriske lastbiler er nu i gang. MANs topchef Alexander Vlaskamp og produktionsdirektør Michael Kobriger markerede opstarten sammen med EU-parlamentariker Manfred Weber på fabrikken i München. Her produceres nu både elektriske og diesel-lastbiler parallelt i en fuldt integreret mix-produktion på samme linje.

»MANs fremtid starter nu«
Alexander Vlaskamp:
– Starten på serieproduktionen af vores elektriske lastbiler er historisk. Det markerer et vendepunkt i MANs historie! Fremtiden for MAN begynder lige nu. Hele holdet er stolte af at være en del af overgangen fra diesel til elektrisk drift. Med vores yderst effektive el-lastbiler bliver lokal, emissionsfri godstransport en realitet. Det er et vigtigt skridt mod vores mål om at blive CO₂-neutrale inden 2050. At vi kan producere både el- og dieseldrevne køretøjer på samme linje, giver os stor fleksibilitet og effektivitet.

– Vi har investeret næsten 400 millioner euro i forskning og udvikling for at kunne tilbyde vores lastbiler med batterielektrisk drivlinje. Serien dækker alt fra renovationsbiler til langdistancetransport, med totalvægte fra 12 til 50 tons. Vi har gjort vores del. Inden årets udgang planlægger vi at levere de første 1.000 el-lastbiler. Afhængigt af brug og el-mix kan det spare CO₂ svarende til udledningerne fra en hel mindre by. Det har en stor effekt! Nu skal politikerne bane vejen for udbygning af ladeinfrastruktur og sikre forudsigelige rammer for CO₂-prissætning.

Manfred Weber tilføjer:
– Innovation og teknologi er nøglen til Europas økonomiske succes og konkurrenceevne – og afgørende for at forene økonomiske og klimamæssige mål. MAN går forrest med sit el-lastbilskoncept og viser, hvordan emissionsfri godstransport kan se ud. Og at denne innovation kommer fra Bayern, gør mig særligt stolt.

München klar til el-produktion: Diesel og el på samme linje
Michael Kobriger, produktions- og logistikdirektør:
– Vi investerer omkring én milliard euro i dette årti for at elektrificere vores europæiske fabrikker – primært i Tyskland. Det sender et stærkt signal om industriel satsning i Bayern, hvor vi aktivt former overgangen både i Nürnberg og München.

På fabrikken i München er transformationen nu tydelig. Den maksimale kapacitet er omkring 100 lastbiler om dagen – uanset drivlinje. Hver lastbil tager cirka otte timer at producere.

– Produktionen er fleksibel og kan tilpasses efter markedets behov. Lastbilerne bygges i den rækkefølge, kunderne bestiller dem. Det kræver store tilpasninger i produktionslinjer, leverancer og logistik. For eksempel får dieselkøretøjer tidligt i processen monteret aksler, brændstoftanke og udstødningssystem – mens el-modellerne får batterier og elektronik monteret under førerhuset, den såkaldte "powerpack". Over 5.000 medarbejdere er blevet uddannet i højspændingsteknologi for at forberede dette skifte.

700 el-lastbiler solgt – op til 740 km rækkevidde
Før serieproduktionen begyndte, havde MAN allerede produceret og leveret omkring 200 elektriske testkøretøjer. Disse har tilbagelagt omkring to millioner kilometer på europæiske veje – med dagsetaper på op til 850 kilometer og et gennemsnitsforbrug på kun 97 kWh pr. 100 km.
I alt har MAN modtaget omkring 700 ordrer på elektriske lastbiler. Især Ultra-Lowliner-modellen er populær, med en koblingshøjde på kun 950 mm, som muliggør elektrisk transport med op til tre meters indvendig lasthøjde – ideel til bilindustrien. Denne model er allerede i brug i Wolfsburg og Bayern.

En anden fordel ved MAN eTruck er de modulopbyggede batteripakker fra fabrikken i Nürnberg. Standardversionen giver op til 534 kWh brutto kapacitet, hvilket muliggør op til 500 km rækkevidde uden opladning. Med en ekstra, syvende batteripakke kan rækkevidden øges til hele 740 km.

Også førende inden for elektriske busser
MAN tilbyder i dag ikke blot det bredeste udvalg af el-lastbiler, men er også blandt de førende inden for elektriske busser. El-lastbilerne kan tilpasses i over én million konfigurationer, hvilket sikrer skræddersyede løsninger til de fleste transportbehov.
Inden for busser er MAN markedsleder for elektriske bybusser i Europa. Disse produceres på fabrikken i Starachowice i Polen. Derudover lancerede MAN for nyligt som den første europæiske producent en fuldelektrisk turistbus i Ankara. I alt ruller der allerede over 2.500 elektriske MAN-busser i europæiske byer. I det nye modelår vil både lastbiler og busser benytte batterier produceret i Nürnberg – hvor MAN har investeret 250 millioner euro i batteriproduktion.

Mål: CO₂-neutral inden 2050
MAN Truck & Bus har som mål at være CO₂-neutrale inden 2050. Elektrificeringen af køretøjsflåden er afgørende, da omkring 95 % af virksomhedens samlede udledninger kommer fra køretøjer i drift. El-lastbilerne er også nøglen til at opfylde EU’s CO₂-krav.
Allerede i 2025 er målet at levere over 1.000 eTrucks til kunder. Sammenlignet med 1.000 diesel-lastbiler, der kører 120.000 km årligt og bruger 24 liter pr. 100 km, kan man med el-drift og 100 % vedvarende strøm spare op til 80.000 ton CO₂ om året – omtrent det samme som en lille tysk by udleder på et år.

Om MAN Truck & Bus

MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.

Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye