Region Hovedstaden

Ny SMS-løsning: Nu kan du bestille opkald fra Akuttelefonen 1813

Del

​Borgere i Region Hovedstaden får nu mulighed for at bestille et opkald fra Akuttelefonen 1813 via SMS – og samtidig følge deres plads i køen.

Med den nye løsning bliver det lettere at få hjælp til akut sygdom og skade. Borgerne kan via en enkel SMS bestille et opkald, aflyse et opkald og få løbende opdateringer om ventetiden.

Når man sender en SMS, vælger man, om henvendelsen drejer sig om sygdom, skade, børn eller ældre. Det sikrer, at man bliver placeret i den rette kø, og at man bliver ringet op af den rette sundhedsfaglig medarbejder, når det er ens tur. SMS-løsningen fungerer som et almin-deligt opkald til Akuttelefonen - man kommer ikke hurtigere igennem.

"Mange har prøvet at stå med et grædende, sygt barn og have akut brug for hjælp, og her kan det være en stor hjælp, at man ikke behøver gå rundt med telefonen, men i stedet kan blive ringet op af en sundhedsfaglig medarbejder, når det er ens tur. Flere tusinde ringer til Akuttelefonen hver uge, og med den nye løsning gør vi det lettere for borgerne, når de har allermest brug for hjælp,” siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S).

Flere muligheder for digital hjælp SMS-løsningen er blot den seneste af en række løsninger, der kan spare borgerne tid, når de er i kontakt med sundhedsvæsenet.

"Vi har det seneste år lanceret flere digitale selvbetjeningsløsninger, der gør det nemmere for borgerne at få hjælp. Det er vigtigt for os, at vi kan være fleksible og udvise brugervenlighed - for det er meget afgørende faktorer, når man står i en akut situation," siger Lotte Klitfod, der er vicedirektør i Region Hovedstadens Akutberedskab.

SMS-løsningen har været testet gennem en periode, og i starten af juni blev den fuldt implementeret i Akuttelefonens systemer. Der kan være tidspunkter, hvor borgerne ikke har mulig-hed for at benytte sig at løsningen, og i så fald vil de få besked om det, når de sender en SMS.

Sådan virker SMS-løsningen

Hvis du har akut brug for hjælp til skade eller sygdom, sender du en SMS med teksten "Opkald" til 1813.Du vil herefter modtage et svar med nogle enkle valg, hvor du skal angive, om henvendelsen handler om akut opstået skade eller sygdom, og om det drejer sig om fx et barn eller en ældre person.

Du sættes derefter i kø på linje med dem, der har ringet til Akuttelefonen, og når det du er forrest i køen, bliver du automatisk ringet op.

Andre digitale løsninger fra Akutberedskabet

I marts i år lancerede Region Hovedstadens Akutberedskab hjemmesiden akut.dk med gode råd til flere end 70 af de symptomer, der bliver ringet oftest om. Akut.dk er udarbejdet af læger fra 1813 og er allerede meget anvendt.

Aflysning af tid Akutberedskabet gjorde det sidste år muligt for borgeren selv at aflyse sin tid på akutmodtagelsen, hvis borgeren efter samtalen med Akuttelefonen alligevel ikke føler behov for at blive tilset. Det foregår via et link, man får på SMS, når man bliver henvist. På den måde behøver borgeren ikke at ringe op igen, hvis symptomerne er bedret.

Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye