Tre ud af fire dræbte i trafikken er mænd
Historisk få kommer til skade, men mænd er fortsat overrepræsenteret i de årlige trafikulykker, viser de seneste tal fra Vejdirektoratet.

Selvom der blev kørt flere kilometer på de danske veje end året før, blev 2024 endnu et godt år for trafiksikkerheden med det næstlaveste antal trafikdræbte nogensinde.
Det viser Vejdirektoratets årsrapport om trafikulykker i året 2024, som netop er udkommet.
”Det er en god nyhed, at antallet af dræbte i trafikken fortsætter nedad. Den udvikling skal vi holde fast i ved fortsat at have fokus på trafiksikkerhedsmæssige tiltag som for eksempel kampagner og forbedringer på vejene, så det bliver endnu mere sikkert at færdes i trafikken," siger transportminister Thomas Danielsen.
Årsrapporten om trafikulykker viser også, at det oftere er mænd, der kommer til skade i trafikken, også når man tager højde for, at de kører mere end kvinder.
I 2024 var næsten 3 ud af 4 dræbte mænd, og mænd udgjorde også den største andel blandt de tilskadekomne.
Tendensen har været den samme over en længere årrække, hvor der hvert år har været stort set den samme fordeling mellem dræbte mænd og kvinder i trafikulykker.
Tallene i den seneste årsrapport vidner om, at der er tale om en reel ulighed mellem kønnene, som er vigtig at have i baghovedet for alle, der arbejder på at forbedre trafiksikkerheden, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.
”Det er ingen overraskelse, at mænd er overrepræsenteret i ulykkerne. Hvad der måske kan være mere overraskende er, at det ikke bare skyldes, at mænd bruger mere tid i trafikken. Vi ved, at forskellen bl.a. skyldes en højere risikovillighed hos mandlige trafikanter,” siger Marianne Foldberg Steffensen.
For eksempel er der flere mænd end kvinder, der kommer til skade eller bliver dræbt i en personbil. I de seneste fem år har 55 procent af de dræbte og tilskadekomne i personbil været mænd, og i samme periode har mænd tilbragt 52 procent af den samlede tid, der blev tilbagelagt i personbil i trafikken.
Mænd er også overrepræsenteret i cykelulykker
Forskellen på kønnene gør sig dog gældende på tværs af næsten alle transportmidler, fremgår det af rapporten.
Det gælder f.eks. blandt cyklister og fodgængere, hvor mænd udgjorde en større andel af de dræbte end kvinder set i forhold til den tid, de begge tilbringer som trafikanter på cykel eller til fods.
Derudover viser tallene, at 57 procent af de dræbte og tilskadekomne på cykel i perioden 2020-2024 var mænd.
”Mænd tilbragte i samme periode 53 procent af de kørte kilometer på cykel, hvilket altså igen er med til at understrege, at mænds højere andel af ulykker ikke alene kan forklares med, at de også cykler mere. Der synes ellers at være blevet skabt en fortælling om, at det især er kvindelige cyklister, der kommer til skade i trafikken. Men virkeligheden er, som tallene viser, faktisk en anden,” siger Marianne Foldberg Steffensen.
Status 2024
2024 blev med 0,4 procent flere kørte kilometer end året før et år med stigende trafik på de danske veje.
Til trods for de flere kørte kilometer var der i 2024 historisk få, der kom til skade i trafikken. I alt kom 2.374 personer til skade, og det tal fordeler sig på 1.526 alvorligt tilskadekomne og 848 lettere tilskadekomne.
I alt mistede 145 personer livet i trafikken i 2024, hvilket også er det antal, der blev meldt ud i forbindelse med Vejdirektoratets foreløbige opgørelse ved årsskiftet i januar. Men det er som altid først nu, i juni, at alle ulykkestal er gjort endeligt op.
I perioden fra 2019-2023 var der i gennemsnit 162 trafikdræbte pr. år. De 145 dræbte i 2024 svarer til et fald på 10 procent i forhold til gennemsnittet for de foregående 5 år.
Klik på linket for at læse hele rapporten på Vejdirektoratets hjemmeside.
Fakta om rapporten ”Trafikulykker for året 2024”
Den officielle ulykkesstatistik, som Vejdirektoratet står bag, er baseret på de ulykker, som politiet registrerer. På den baggrund udgiver Vejdirektoratet hvert år en rapport, der indeholder en statistisk beskrivelse af trafikulykkerne i Danmark. Rapporten er typisk bygget op over en række overordnede temaer med fokus på, hvad der skete i trafikken i det forgangne år, hvem blev dræbt eller kom til skade, og hvordan og hvor ulykkerne skete.
Data om danskernes transportvaner stammer fra Transportvaneundersøgelsen og er opgjort for 2020-2024.
Læs mere i rapporten ”Trafikulykker for året 2024”.
Udpluk fra rapporten ”Trafikulykker for året 2024”:
Fakta: Stigning i alvorlige ulykker med lette trafikanter på landeveje
Langt de fleste cyklister, fodgængere og knallert 30-kørere kommer til skade i byerne. I 2024 faldt antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i denne gruppe på byveje sammenlignet med gennemsnittet for de foregående fem år. På landevejene gik udviklingen dog i den modsatte retning: Her steg antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister, fodgængere og knallert 30-kørere med mellem 16 og 20 procent, selvom det samlede antal dræbte og alvorligt tilskadekomne på landevejene faldt med 7 procent, fremgår det af rapporten ”Trafikulykker for året 2024”.
Fakta: Hvad skete i trafikken i 2024?
2024 blev endnu et år med stigende trafik og faldende hastigheder på vejene. Der blev i 2024 kørt 0,4 procent flere kilometer på de danske veje end året før, viser tal fra Vejdirektoratets vejtrafikindeks, og hastigheden faldt samlet set med 0,3 km/t for alle vejkategorier sammenlignet med 2023. Fra 2021 til 2024 er gennemsnitshastigheden på vejene i gennemsnit faldet med 2 km/t. Vejdirektoratet fik i 2024 foretaget en undersøgelse, der viste, hvorfor danske bilister valgte at køre langsommere. 6 ud af 10 af de adspurgte bilister svarer i undersøgelsen, at de inden for de sidste par år bevidst har valgt at køre langsommere, end de plejer, særligt ud fra et ønske om at ville spare på brændstoffet.
Fakta: En hel rapport i 10 små faktabokse
I ”Trafikulykker for året 2024” er rapportens konklusioner samlet i 10 mindre faktabokse. Her kan du f.eks. læse, at der i 2024 var et fald på 22 % i antallet af dræbte og tilskadekomne i personbil, eller at langt de fleste trafikulykker sker uden personskader. I alt var der 2.217 trafikulykker i 2024, hvor en person kom til skade eller mistede livet, mens de resterende 11.242 trafikulykker alene var med materielskade.
Nøgleord
Kontakter
Transportministeriets pressetelefon
Tlf:33 11 00 14Marianne Foldberg SteffensenAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:22 38 32 22mast@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon
Tlf:51 83 33 93Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Spærring af til- og frakørsel ved Aarup <55> i to uger fra mandag12.6.2025 13:40:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra- og tilkørsel i retning mod vest ved Aarup <55> på E20 Fynske Motorvej samt krydsning af motorvejen ad Bogensevej spærres to uger fra mandag den 16. juni. Trafikanter henvises til omkørsel via Rørup.
Ombygning af rampekryds ved Årslev går i gang12.6.2025 09:15:31 CEST | Pressemeddelelse
Anlægsarbejdet ved Årslev <11> på Svendborgmotorvejen er nu startet. Projektet skal afhjælpe trængsel i myldretiden med nye svingbaner og signalregulering uden spærring af veje.
Vejarbejde på Helsingørmotorvejen i Gentofte hen over sommeren12.6.2025 08:30:00 CEST | Nyhed
Vejdirektoratet skal hen over sommeren 2025 forstærke stålvæggene under broerne ved Kongelysvej, Kildegårdsplads og Tuborgvej langs Helsingørmotorvejen i Gentofte. Arbejdet kommer til at foregå fra slutningen af juni til udgangen af september.
Rampe og bro lukkes i TSA 61 ved Taulov12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ombygning af tilslutningsanlæg 61 ved Taulov fortsætter med at påvirke trafikken. I den kommende tid skal trafikanterne vænne sig til nye ændringer. Skærbækvej vil være spærret på broen over motorvejen fra 23. juni, indtil ombygningen er afsluttet i november 2025. Fra 23. juni til ultimo juli bliver den nordøstlige frakørselsrampe fra Fyn lukket, mens den nordvestlige tilkørselsrampe mod Kolding, der nu er spærret for trafik, åbner 27. juni. Som den sidste rampe vil den sydvestlige frakørselsrampe fra Kolding åbne midt i august, og dermed vil anlæggets fire ramper igen være åbne for trafik lige efter sommerferien. Vi beklager de gener disse trafikomlægninger medfører for trafikanterne og henstiller til, at de anviste, skiltede omkørsler fortsat anvendes af hensyn til trafiksikkerheden og arbejdsmiljøet for entreprenøren i området.
Cykelløb påvirker trafikken i Frederikssund og på broerne12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det kommer til at have konsekvenser for trafikken, når det nye cykelløb Copenhagen Sprint ruller igennem Frederikssund lørdag den 21. og søndag den 22. juni. Søndag spærres både Kronprinsesse Marys Bro og Kronprins Frederiks Bro i løbet af dagen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum