Alm. Brand Group lancerer klimasikringsplan til udsatte huskunder
Alm. Brand Group styrker nu indsatsen med at forebygge vejrskader og introducerer et nyt tilbud, der skal hjælpe kunder, der tidligere har haft vejrskader, med at klimasikre deres hus.

Klimaforandringerne er her nu, og voldsommere vejr er blandt samfundets største udfordringer.
I 2023 alene var danskerne ramt af klimarelaterede skader for over 3 mia. kr. Samtidig viser en rapport fra DTU, at Danmark kan forvente skader for op mod 400 mia. kr. over de næste 100 år, hvis der ikke gøres noget.
Det er derfor en kerneopgave for de danske forsikringsselskaber at gøre kunderne bevidste om deres klimarisici og hjælpe dem med at forebygge skader. Af den årsag lancerer Alm. Brand Group nu et tilbud til udsatte huskunder ved navn ‘Klimaklar’, der skal hjælpe koncernens kunder med at klimasikre deres hus.
I første omgang er tilbuddet rettet mod kunder, der har haft en skybrudsskade indenfor det seneste år, og hvor erfaringen viser, at risikoen for at blive ramt af endnu en vejrrelateret vandskade er høj.
“Vejrrekorderne har stået i kø de senere år, og behovet for forebyggelse er akut. Heldigvis har de fleste fået øje på, at klimatilpasning er nødvendig, og vi tager nu skridtet videre og lancerer som det første forsikringsselskab en klimasikringsplan til de private huskunder,” siger Rasmus Werner Nielsen, CEO i Alm. Brand Group, der omfatter Codan, Alm. Brand, Privatsikring og Erhvervssikring. Han fortsætter:
“Som forsikringsselskab har vi et medansvar for at hjælpe med at klimasikre vores kunder. Vores data viser, at de kunder, der først har haft én vejrskade, desværre har stor risiko for at få en til. Derfor lancerer vi nu et tilbud målrettet de kunder, som tidligere har haft vejrskader som fx oversvømmede kældre. Med det nye tilbud får kunderne en gennemgang af boligens klimarisici og derefter en plan med helt konkrete forslag til, hvordan de kan klimasikre deres hus, så de minimerer risikoen for skader i fremtiden.”
En uvildig rådgiver på besøg
Med det nye tilbud kan de udsatte huskunder få en uvildig rådgiver fra den landsdækkende energi- og rådgivningskoncern NRGi forbi til en gennemgang af hus og grund. Blandt andet for at spotte svagheder i konstruktionen, hældningen mod huset og mulig sikring mod opstigende grundvand.
Få dage efter besøget modtager kunden en digital klimasikringsplan med konkrete forslag til initiativer. Det gælder både her og nu-forbedringer, som kunden ofte selv kan iværksætte, og større forbedringer med en estimeret pris.
“Vi ved, at vores kunder går meget op i klimaforandringerne og bekymrer sig om, hvordan de kommer til at påvirke deres hus. Men det kan samtidig være svært at navigere i alt den data, man kan finde om sit hus på nettet og finde ud af, hvor man skal starte. Med Klimaklar kan vi give kunder større klarhed og bane vejen for, at de får foretaget de mest hensigtsmæssige initiativer til at klimasikre deres hus,” siger Rasmus Werner Nielsen.
Det nye tilbud, der er støttet finansielt af Alm. Brand Foreningen 1792, vil hen over sommeren blive testet, hvorefter koncernen til efteråret beslutter, hvordan det kan rulles bredere ud.
Ny kampagne: Hver tredje boligejer ved ikke, hvordan de skal forebygge
Knap hver tredje boligejer ved ikke, hvor de skal starte, når det gælder forebyggelse. Derfor igangsætter Alm. Brand samtidig med Klimaklar en digital kampagne, der kan hjælpe alle danskere med at komme i gang med forebyggelse af vejrskader. Kampagnen skal øge bevidstheden om forebyggelse og leder til et nyt digitalt univers, hvor faglig viden om vejrskader er omsat til konkrete handlemuligheder.
Det nye site, der findes på almbrand.dk, fokuserer i første omgang på de typiske skader, som sæsonen for skybrud og sommerstorme fører med sig.
Som en del af indsatsen opgraderer Alm. Brand sine sms-vejrvarslinger, så de ikke alene advarer om risikoen for f.eks. skybrud, men også viser vej til konkrete råd om, hvad kunderne kan gøre for at sikre sig mod skader her og nu.
Den digitale kampagne er netop lanceret og kører bl.a. på web-tv og nogle af de mest besøgte hjemmesider i Danmark. De nye sider på almbrand.dk er første skridt i ambitionen om at skabe Danmarks bedste univers til forebyggelse af vejrskader.
Kontakter
Mikkel Luplau SchmidtPressechefAlm. Brand Group
Tlf:35473501abmilp@almbrand.dkOm Alm. Brand Group
Alm. Brand Group er en af Danmarks største forsikringskoncerner med 800.000 kunder. Vi består af fire brands Alm. Brand, Codan, Privatsikring og Erhvervssikring.
Sammen har vi flere hundrede års erfaring med at tage vare på danskerne og deres behov for at være godt og ordentligt forsikrede, og vi leverer forsikringer til privatkunder, landbrug og virksomheder i alle størrelser.
Se Alm. Brand Forsikrings nyhedsrum
Se Codan Forsikrings nyhedsrum
Følg pressemeddelelser fra Alm. Brand Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alm. Brand Group
Forsikringsselskab advarer mod store mængder regn søndag: Sender SMS’er til kunder med forebyggende råd mod skader31.5.2025 12:28:37 CEST | Pressemeddelelse
TV2 Vejret varsler kraftig regn med risiko for skybrud i særligt Øst- og Nordjylland fra søndag morgen og frem mod aftenen. Forsikringsselskabet Alm. Brand Group opfordrer derfor danskerne til at tage deres forholdsregler for at beskytte deres bolig og ejendele.
Alm. Brand Group og Greenmind giver nyt liv til tusindvis af mobiltelefoner7.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forsikringskoncernen Alm. Brand Group har som del af bæredygtighedsstrategien styrket deres fokus på at reparere beskadigede elektronikprodukter fremfor at erstatte det med nyt. Siden 2024 er knap 5.000 mobiltelefoner blevet repareret til gavn for kunderne og miljøet.
50 år i dag: Fra bankelev til IR-direktør: “Du rykker dig først, når du tør slippe kontrollen"30.4.2025 09:27:59 CEST | Pressemeddelelse
Fødselsdagsportræt: Mads Thinggaard, direktør for Investor Relations & ESG i Alm. Brand Group, fylder 50 år.
Kommerciel direktør i Alm Brand Group bliver ny forperson i Børneulykkesfonden23.4.2025 14:07:23 CEST | Nyhed
Et velkendt ansigt er igen trådt ind i Børneulykkesfondens bestyrelse. Camilla Amstrup, kommerciel direktør i Alm. Brand Group, er tilbage i bestyrelsen og har netop genindtaget sin tidligere rolle som forperson i fonden.
Alm. Brand Group udpeger ny skadedirektør fra egne rækker3.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det bliver Britta Bjerregaard, der i dag er direktør for Kundecenteret i Privatforretningen i Alm. Brand Group, der fremover skal stå i spidsen som koncerndirektør for Skade.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum