Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt

Del

Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.

Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt. (Foto: Coop Danmark)
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt. (Foto: Coop Danmark)

De fleste kender det. Man har ikke fået spist de sidste bananer i frugtskålen, og nu er de blevet brune og kedelige. Tomaterne i grøntsagsskuffen har ligget for længe og er blevet rådne, og avocadoerne er helt smattede, når man skal bruge dem. I alle tilfælde bliver varerne smidt ud.

Det sker desværre for ofte i Danmark, at mad ender i skraldespanden i stedet for i maven.  De private husholdninger smider ifølge Fødevarestyrelsen 235.000 ton mad ud hvert år, det er næsten 30 procent af det samlede madspild i Danmark. Og frugt og grønt udgør op mod 25 procent af madspildet i hjemmet.

Men nu præsenterer Coop en madspildsløsning, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt. Produktet hedder Wrappy, og det består af en lille bold, som man lægger i nærheden af sin frugt og grønt. Bolden indeholder en pose, der opsuger den ethylengas, der får frugt og grønt til at modne og gå i forrådnelse. Dermed bliver modningshastigheden sænket, og holdbarheden på varerne forlænges. Metoden bruges i forvejen i industrien på frugt- og grøntlagre og under transport af frugt og grønt - også til økologiske varer. Men Coop gør nu madspildsløsningen tilgængelig for de danske forbrugere.

Wrappy er netop lanceret i alle Coops butikker, og det glæder Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop, for mange kunder efterspørger råd og værktøjer til at begrænse madspild. Han siger:

”Når vi spørger forbrugerne, hvilke udfordringer detailbranchen skal blive bedre til at løse, så er madspild i toppen. Og det forstår jeg godt, for madspild er et stort problem for samfund og for klima. Derfor gør vi også meget i Coop for at minimere madspild i vores butikker. Men mange forbrugere vil også gerne gøre mere for at reducere deres eget madspild, og her vil madspildsbolden kunne gøre en forskel i hverdagen.”

Thomas Roland fremhæver samtidig den økonomiske fordel, der kan være forbundet med et produkt som Wrappy i mange husstande. For madspild er dyrt. Men kan man få sin mad til at strække sig længere, er det er godt nyt for husholdningsbudgettet.

Forbrugermagasinet Samvirke har lavet en film, der viser modningsprocessen i to frugtskåle, én med og én uden Wrappy. Se filmen her: https://samvirke.dk/artikler/kan-man-forlaenge-levetiden-paa-frugt-og-groent-i-koekkenet-med-en-lille-plasticbold

Kontakter

Billeder

Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
(Foto: Coop Danmark)
Download
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop
(Foto: Coop Danmark)
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye