Adgangen til patienternes helbredsoplysninger skal strammes
11.6.2025 08:00:00 CEST | Region Hovedstaden | Pressemeddelelse
På baggrund af tre aktuelle, større sager om systematisk misbrug af adgang til den elektroniske patientjournal har regionen gennemført en samlet evaluering, og der lægges op til en række stramninger.
Forretningsudvalget drøftede tirsdag, hvordan regionen kan sikre patienternes data mod ulovlige opslag. Tre verserende sager viser, at alvorligt misbrug af betroede adgange rent faktisk sker, ikke ofte men oftere end aldrig.
”Jeg må sige, at det store antal opslag og berørte borgere i de her sager har chokeret mig. Ganske vist er lægen med de mange opslag ikke gået efter helbredsoplysninger men har brugt patientjournalen som en slags KRAK for at finde navn, adresse og CPR på borgere. Det er stadigvæk dybt forargeligt – og vi er nødt til at gøre noget for at stoppe det her. Derfor vil regionen gennemføre en række stramninger,” siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).
Adgangene strammes
Det er besluttet at sætte ind på en række områder både i en begrænsning i adgangen til borgernes helbredsoplysninger, opfølgning på mistanke om ulovlige opslag, strammere procedurer for ansættelse af nye medarbejdere og teknisk lukning for adgang til regionens systemer. Ligesom der allerede er sket en forbedring af den automatisk logopfølgning i SP.
”Den nuværende model for adgang til den elektroniske patientjournal er jo indrettet for at understøtte høj patientsikkerhed og effektivt samarbejde på tværs af regionens afdelinger og hospitaler. Det betyder, at sundhedsfagligt personale i Region Hovedstaden generelt har bred adgange til patientoplysninger. Tilgangen har været baseret på tillid, men de verserende – og tidligere - alvorlige sager om uberettigede opslag gør det klart, at der er behov for at stramme op for at beskytte borgernes data,” siger vicedirektør Anna Olga Aaskilde Laursen i Center for IT og Medicoteknologi, CIMT.
Forbedring af den automatiske logopfølgning
Administrationen har i forbindelse med de verserende sager opdaget, at der siden 2023 har været en teknisk fejl i den automatiske logopfølgning, som har medført, at ca. 20% af lograpporter med mistænkelige opslag ikke er blevet udsendt til hospitalerne.
”Vi har fået lukket fejlen, og sammen med leverandøren er der skærpet fokus på overvågning af løsningen. Derudover har vi konstateret nogle adfærdsmønstre, som den nuværende logopfølgning ikke er gearet til at håndtere, så derfor har vi lavet en række nye kontrolfiltre, som skal fange mistænkelige opslag. Samtidig kommer vi til at understøtte de personaleansvarlige ledere i at opdage, hvis en medarbejder gentagne gange foretager uberettigede opslag. Vi kommer også til at have større fokus på, om der er medarbejdere, der på tværs af ansættelser, kigger i patienters oplysninger uden at have et lovligt ærinde,” siger Anna Olga Aaskilde Laursen.
Det bliver desuden præciseret, at den lokale ledelse har ansvar for at følge op på mistanke om uberettigede opslag, og ethvert ulovligt opslag skal dokumenteres skriftligt på personalesagen, uanset om der udstedes en formel ansættelsesretlig sanktion.
Fakta – tre verserende sager med ulovlige opslag
- En læge, som senest har været vikar på Bornholms Hospital, har foretaget 2.555 uberettigede opslag på 1.801 borgere i perioden 2020-2024, herunder særligt kvinder, som vedkommende formodes at have haft (eller ønsket) en datingrelation til.
- En sygeplejestuderende med uddannelsesforløb på Rigshospitalet og i Region Hovedstadens Psykiatri har foretaget uberettigede opslag på 403 borgere.
- En sygeplejerske, som har været ekstern vikar med bl.a. tilknytning til både Herlev/Gentofte Hospital, Rigshospitalet, Bispebjerg/Frederiksberg Hospital og Nordsjællands Hospital, har foretaget uberettigede opslag på 163 borgere, herunder kommunalt personale og personer, som vedkommende har en personlig relation til.
Kontakter
Region Hovedstadens presseRegion Hovedstaden
Tlf:70209588presse@regionh.dkFølg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Nyt psykiatrisk medicinambulatorium til børn og unge åbner i Hillerød24.6.2026 11:54:35 CEST | Pressemeddelelse
Det store antal af børn og unge som henvises til børne- og ungdomspsykiatrien betyder, at ventetiden på især medicinsk behandling har været stigende. Det skal et nyt medicinambulatorium i Hillerød nu ændre på.
Ny regional senfølgeklinik skal hjælpe patienter med senfølger efter kræft23.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Region Hovedstaden én samlet indgang til hjælp ved komplekse senfølger efter kræft med åbningen af en ny regional senfølgeklinik på Herlev og Gentofte Hospital.
20 mio. skal give børn og mennesker med demens hurtigere hjælp18.6.2026 12:55:27 CEST | Pressemeddelelse
Omkring 4600 patienter får snart hurtigere tid til undersøgelser og operationer i Region Hovedstaden.
Grundvandets stemmer skal inspirere de lokale treparter18.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ni af de centrale organisationer, der passer på vores grundvand, kommer i en ny video med konkrete løsninger til en bedre beskyttelse af grundvandet. Videoen skal inspirere de lokale treparter til at tænke rent drikkevand ind i fremtidens arealplanlægning.
Næsten hver tredje unge kvinde i Region Hovedstaden kæmper med angst6.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange unge i Region Hovedstaden oplever psykiske udfordringer. Især blandt unge kvinder fylder angst og depression meget, og flere får også en ADHD-diagnose. Det viser en ny rapport fra Sundhedsprofilen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum