Danskerne glemmer vigtigt tjek inden ferien
Sommeren er over Danmark, og snart pakker tusindvis af danskere kufferten og tager ud og rejse. Mange danskere rejser dog uden at kende deres forsikringsdækning, og det kan koste dyrt, hvis uheldet er ude på ferien.

Sommeren banker på døren, og danskerne gør sig klar til at tage ud og rejse. Mens pas, pung og rejsedokumenter huskes, glemmer mange at tjekke op på betingelserne på deres rejseforsikring inden afrejse.
En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser, at 31 procent ikke læser betingelserne for deres rejseforsikring inden afrejse. Det kan skabe problemer på rejsen, hvis man tror man er dækket, men det viser sig at forholde sig anderledes, forklarer Louise Hertzum Andersen.
“Hvis uheldet er ude på rejsen, er det utrygt og frustrerende at opdage, at forsikringen ikke dækker det, man troede. Derfor er det altid vigtigt at læse betingelserne for ens rejseforsikring grundigt inden afrejse, så du ikke bliver ubehageligt overrasket på rejsen."
Vær opmærksom på rejseforsikringer gennem kreditkort
I undersøgelsen svarer 13 procent af danskerne desuden, at de har rejseforsikring gennem deres kreditkort fx MasterCard. I disse tilfælde skal man være specielt opmærksom, især hvis man skal på en større eller længere rejse, pointerer Louise Hertzum Andersen.
“En forsikring gennem et kreditkort dækker ofte kun rejser op til et bestemt antal dage, og på nogle kreditkort skal du have betalt rejsen med kortet for at aktivere forsikringsdækning. Desuden kan forsikringen på nogle kort være mindre omfattende end en separat rejseforsikring ift. Fx dækning ved særlige aktiviteter. Hvis du skal på en større eller længere rejse er det derfor godt givet ud, at undersøge din forsikring grundigt inden afrejse.”
Desuden kan regler og vilkår variere meget fra bank til bank, hvilket kan gøre det svært at gennemskue, hvad man egentlig er dækket for, forklarer Louise Hertzum Andersen.
“Når man har rejseforsikringen gennem ens kreditkort, er det ikke banken selv, der skadebehandler, men derimod eksterne forsikringsselskaber, og det kan skabe ekstra kontaktled i tilfælde af en skade under rejsen. Tjek derfor op på betingelserne i din rejseforsikring og gør dig klart, hvem du skal kontakte, hvis uheldet er ude.”
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Gjensidige blandt 1023 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år med kørekort.
|
Sidste gang du rejste til udlandet, hvor tegnede du så din rejseforsikring henne? |
|
|
Jeg har årsrejseforsikring gennem forsikringsselskab |
56 % |
|
Jeg tegnede enkeltrejseforsikring gennem et forsikringsselskab |
10 % |
|
Gennem rejsebureau |
3 % |
|
Gennem flyselskabet |
3 % |
|
Via kreditkort fx Mastercard |
13 % |
|
Andet sted |
3 % |
|
Jeg havde ingen rejseforsikring |
10 % |
|
Jeg har aldrig rejst |
3 % |
|
Ved ikke |
7 % |
|
Læste du betingelserne for den forsikring, du købte/var dækket af? |
|
|
Ja |
65 % |
|
Nej |
31 % |
|
Ved ikke |
4 % |
Nøgleord
Kontakter
Lise MadsenKommunikationskonsulent Gjensidige
Tlf:20111842lise.madsen@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark og Sverige. I Norge tilbydes også pension og opsparing.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Ny undersøgelse: Hver femte dansker laver ulovligt el- og VVS-arbejde30.10.2025 07:38:00 CET | Pressemeddelelse
En gør-det-selv video på Youtube kan virke hjælpsom og brugbar i øjeblikket. Men uden den tekniske viden og erfaring kan en lille fejl i installationen blive dyr og medføre konsekvenser.
Gjensidige i Danmark tilpasser organisationen for at sikre fremtidig konkurrencekraft28.10.2025 16:07:38 CET | Pressemeddelelse
Den danske forretning er vækstet markant, men væksten har også medført et for højt omkostningsniveau i Gjensidige Danmark. De seneste år er der arbejdet målrettet med at reducere omkostningerne og effektivisere organisationen. Målet er fortsat at sikre en sund og konkurrencedygtig forretning, der også fremadrettet vil levere attraktive løsninger til kunderne. Tilpasningen betyder en reduktion i antallet af stillinger med 145. Heraf er der sagt farvel til 75 medarbejdere og ledere, mens 70 stillinger ikke genbesættes. Derudover lukkes enkelte afdelinger, herunder kontoret i Aabenraa pr. 31.12.2025. “Det har store menneskelige konsekvenser, når vi må sige farvel til kolleger, og vi ved, at det skaber usikkerhed og bekymring hos mange. Det er ikke en beslutning, vi har taget let på. Derfor har vi gennem længere tid haft fokus på at reducere omkostninger på en række andre områder end bemandingen, blandt andet ved at konsolidere ældre IT-systemer, sænke driftsomkostninger og automatisere pr
Tendens: Danskere tager sygdom med på arbejdspladsen23.10.2025 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Med vinterens sygdomsbølge på vej og en tendens til at gå på arbejde trods sygdom og “bide tænderne sammen”, kan der opstå situationer på arbejdspladser, hvor smitte spreder sig og trivslen udfordres.
Pas på solarieforbruget: Hvert andet solcenter har fået påbud14.10.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
For høj UV-stråling, forkert ophængt sikkerhedsplakat eller manglende beskyttelsesbriller har det seneste år betydet, at hvert andet kontrollerede solcenter har fået påbud for at have overtrådt reglerne. Det viser nye tal som Sikkerhedsstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Ubehagelig overraskelse: 7 ud af 10 glemmer vigtigt ferietjek7.10.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien nærmer sig, og danskerne ser frem til sol og afslapning. Men midt i feriestemningen overser mange en vigtig detalje. Væggelus kan nemlig forvandle hjemkomsten til et mareridt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum