Cepos

Kan dit barns skole hæve det faglige niveau uden at få tilført flere penge? Se listen her

Del

Ny CEPOS-analyse viser et massivt potentiale for forbedringer i de danske skoler uden tilførsel af flere ressourcer

Karsten Bo Larsen
Karsten Bo Larsen Foto: Jakob Melgaard

Hvis alle skoler var lige så gode til at levere læring for pengene som de bedste sammenlignelige skoler, kunne man hæve elevernes faglige niveau betragteligt.

”Der bliver talt meget om niveauet i folkeskolen, og alt for ofte ender det med krav om flere penge. Men vores analyse viser, at mange skoler ikke får nok ud af de midler, de allerede har,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

CEPOS har analyseret, hvor meget hver enkelt af landets skoler burde kunne løfte elevernes faglige niveau – når der tages højde for elevernes baggrund, herunder forældres indkomst og uddannelse.

”Det er særdeles relevant for forældrene at vide, hvor meget deres børns faglige resultater kunne forbedres, hvis de gik på en skole, der er god til at udnytte ressourcerne effektivt,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

CEPOS har sammenholdt elevernes karaktergennemsnit med skolernes lønudgifter til ledere og undervisningsrelateret personale, og der i analysen korrigeret for blandt andet omfanget af specialundervisning og elevernes sociale baggrund.

Analysen afslører store forskelle imellem skolerne. På landsplan er det således gennemsnitligt set muligt at forbedre elevernes faglige resultater med mindst 0,8 karakterpoint med uændret ressourceforbrug, hvis alle skoler kommer på niveau med de bedste sammenlignelige skoler.

Seks ud af de syv mest effektive skoler i analysen er frie grundskoler. Ifølge Karsten Bo Larsen er det næppe tilfældigt.

”De frie skoler er konkurrenceudsatte. Hvis de præsterer dårligt, vælger forældrene dem fra – og så forsvinder skolens økonomiske grundlag. Den mekanisme mangler i folkeskolen,” siger Karsten Bo Larsen og foreslår, at man indfører en selvejemodel i folkeskolen.

”Hvis en fri grundskole præsterer dårligt, kan forældrene gå deres vej. Derfor bør man overveje at give folkeskolerne et lignende økonomisk incitament til at præstere bedre” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

CEPOS-analysen giver mulighed for at se, hvor stort et fagligt løft dit barns skole kunne opnå med de nuværende ressourcer, hvis skolen blev lige så effektiv som de bedste sammenlignelige skoler.

Analysen viser desuden de ressourcer man kunne frigøre, hvis man i stedet bare ville fastholde det nuværende faglige niveau, samtidig med man effektiviserede skolernes drift. På landsplan kunne man frigøre op mod 11,4 mia. kr. uden det går ud over det nuværende faglige.

Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.

Se analysen og find dit barns skole her.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye