Midttrafik

Høj kundetilfredshed giver bonus til Midttrafiks busselskaber

Del

Midttrafiks bonusmodel Bedste Busselskab belønner hvert år de busselskaber, der leverer gode kundeoplevelser. Umove vandt for andet år i træk prisen som Bedste Busselskab for de store ruter, mens Faarup Turistfart tog førstepladsen blandt de små ruter. Bedste Busselskab bliver kåret på baggrund af kundernes vurdering af syv parametre.

Umove vinder Bedste Busselskab for store ruter
Umove vinder Bedste Busselskab for store ruter

Siden 2015 har Midttrafik kåret Bedste Busselskab blandt de busselskaber, der kører for trafikselskabet. Bonusmodellen belønner busselskabernes indsats for at levere på de parametre, der er afgørende for kundernes tilfredshed med Midttrafiks busser. Her er bussens komfort og chaufførens service absolutte højdespringere.

Busselskaberne bliver derfor målt på forhold, som både de og chaufførerne har en indflydelse på.

Umove vinder Bedste Busselskab for store ruter
Årets vinder er en genganger fra sidste år, hvor Umove delte førstepladsen med De Grønne Busser.  I år soler Umove sig på førstepladsen alene og det har regionschef Johnny Bek en forklaring på:

” Da vi vandt sidste år, satte vi os det mål, at vi skulle vinde igen – og helst uden at skulle dele”, fortæller han med et glimt i øjet.

”Vi har gjort en solid indsats for at forankre målet om levering af den bedste kvalitet og service ud på alle vores anlæg. Det skal vi selvfølgelig levere hver dag for at have glade og trofaste kunder og ikke bare fordi, Midttrafik måler. Når vi er lykkedes med det, skyldes det først og fremmest dedikerede og dygtige medarbejdere og vores evne til at fastholde dem. En stor tak til vores drifts- og værkstedsansatte og ikke mindst frontfigurerne, der hver eneste dag møder vores kunder i øjenhøjde. Jeg er både ydmyg og stolt over, at vi har vundet to år i træk”.

Umove modtager en bonus på 150.000 kr. Andenpladsen på 50.000 kr. går til Keolis og tredjepladsen på 25.000 kr. går til AarBus.

Fårup Rute- og Turistfart vinder Bedste Busselskab for små ruter
Fårup Rute- og Turistfart har taget et spring fra en tredjeplads i 2024 til en førsteplads i 2025. Busselskabet har ligget med i toppen i flere år, men det er første gang, de er øverst på podiet. Ejer Klaus Busch er både glad og stolt:

”Jeg er da stolt af, at kunderne har valgt os som vindere. Det er et bevis på, at vi gør et godt stykke arbejde. Hos os skal chaufførerne sørge for, at kunderne føler sig velkomne i bussen – vi skal ikke bare levere transport fra A til B. Vi fik en flot tredjeplads sidste år, men vi ville gerne have mere. Derfor har vi snakket med chaufførerne om at skrue ekstra op for kundeservicen - og så er det jo dejligt, at kunderne sætter pris på det”.

Klaus Busch fremhæver, at det er en klar fordel, at chaufførerne har været i busselskabet i mange år og derfor kender til den servicekultur, der er i virksomheden.

Fårup Rute- og Turistfart modtager en bonus på 150.000 kr. Andenpladsen på 50.000 kr. går til De Gule Busser og tredjepladsen på 25.000 kr. går til Silkebus.

Ekstra bonus for chaufførtilfredshed
Chaufførernes indsats har stor betydning for kundernes tilfredshed. Derfor uddeler Midttrafik også en bonus til de busselskaber, der leverer det flotteste resultat på chaufførernes service og kørsel.

I år kan chaufførerne hos De Grønne Busser og Fårup Rute- og Turistfart glæde sig over, at busselskabet modtager en bonus på 25.000 kr., som de kan bruge på chaufførarrangementer.

Om Bedste Busselskab
Midttrafiks bedste busselskab bliver kåret på baggrund af personlige interviews på udvalgte busser over to uger. Der er indsamlet mindst 200 interviews per busselskab per pulje – i alt 4.863 interviews. Busselskaberne bliver tildelt en samlet score på tværs af syv spørgsmål:

  1. Hvor tilfreds er du med den bus, du sidder i lige nu?
  2. Hvor tilfreds er du med chaufførens kørsel i denne bus?
  3. Hvor tilfreds er du med komforten i denne bus?
  4. Hvor tilfreds er du med den indvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
  5. Hvor tilfreds er du med den udvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
  6. Hvor tilfreds er du med chaufførens fremtræden overfor kunderne i denne bus?
  7. Hvor tilfreds er du med støj fra bussen? (kan fx være fra motor eller ventilator)

Bedste Busselskab bliver ikke alene afgjort på baggrund af kundernes tilfredshed. I vurderingen indgår der også indberettede kvalitetsbrister og kundeklager om betjening af mobil enhed, chaufførens kørsel samt chaufførens adfærd og rygning.

Prisen er blevet uddelt hvert år siden 2015. Dog med pause i 2020 på grund af covid-19.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Umove vinder Bedste Busselskab for store ruter
Umove vinder Bedste Busselskab for store ruter
Download
Fårup Rute- og Turistfart vinder Bedste Busselskab for små ruter
Fårup Rute- og Turistfart vinder Bedste Busselskab for små ruter
Download

Om Midttrafik

Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.

Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.

Følg pressemeddelelser fra Midttrafik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Midttrafik

Store ændringer for busserne 25. maj under Silkeborg Half 202520.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Søndag 25. maj afspærres dele af Silkeborg midtby, når der afholdes halvmarathon. Det betyder, at der er ændrede ruter og enkelte aflysninger for en række busser i følgende tidsrum: Kl. 6.00 til 23.00: Linje 2, 6, 7, 8, 9 og 11 Kl. 14.20 til 15.30: Rute 73, 113, 124 og 223 Se ændringer for den enkelte bus på midttrafik.dk/trafikinfo Bemærk! Rejsegarantien dækker ikke forsinkelser eller aflysninger, der skyldes afviklingen af Silkeborg Half 2025.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye