Sammenlægning: Punkt1 og Expert bliver slået sammen under Punkt1-brandet
Hidtil har de to kæder kørt parløb, men efter en enstemmig afstemning har ledelse og franchisetagere bag elektonikkæden Expert og hvidevarekæden Punkt1 valgt at samle kræfterne under ét brand: Punkt1. Sammenlægningen sker for styrke kædens vækst og brandmæssige position samt give kunderne adgang til hvidevarer og elektronik i alle butikker.

Siden 1964 har danskerne handlet radioer, tv og anden elektronik i Expert-kædens butikker rundt om i landet. Det kan de også i fremtiden, men fra 1. september bliver det under et andet navn - nemlig Punkt1.
Det er resultatet af en afstemning torsdag den 22. maj, hvor sammenlægningen blev stemt igennem med 100% opbakning fra ledelse og franchisetagere.
Branche i heftig udvikling
Punkt1, som siden 2003 har været en af landets største hvidevarekæder, er sammen med Expert ejet af POWER A/S, og efter sammenlægningen vil der i alt være 34 lokale Punkt1-butikker fordelt over hele landet.
Baggrunden for sammenlægningen er at skabe enkelhed for kunderne, imens kæden kommer til at stå stærkere på et marked, der er i heftig udvikling.
- Vi har set en voldsom udvikling i både elektronik- og hvidevarebranchen igennem især de seneste 10 år, hvor produkterne er blevet langt mere integrerede med wi-fi i husholdningsprodukter og udviklingen af Smart Home-teknologi. Samtidig tilbyder de fleste af vores butikker allerede nu både elektronik og hvidevarer, og derfor er det ikke længere relevant med to separate brands. Så det her er et helt naturligt next step, siger Simon Frølich, direktør for Expert og Punkt1.
Han understreger samtidig, at Expert- og Punkt1-kædernes kendetegn – stærk lokal forankring, stor ekspertviden, fokus på god service og ikke mindst kædernes prismatch, som altid sikrer kunderne de bedste tilbud lokalt – forbliver intakte efter sammenlægningen.
Konkret betyder den nye konstellation, at de Punkt1-butikker, der hidtil kun har forhandlet hvidevarer, fra den 1. september også tilbyder kunderne at bestille og afhente elektronik. Omvendt i de nuværende ”rene” Expert-butikker, hvor kunderne fremover også vil få adgang til hvidevarer. Og så er der den sidste kombination, hvor der hidtil har været en Expert- og Punkt1-butik under samme tag. Her sker der ingen anden ændring end et nyt skilt på facaden.
- Jeg forudser, at vi får en travl sommer, for allerede umiddelbart efter afstemningen var der flere af de store ”rene” Punkt1-butikker, som ønskede at mødes hurtigt. De vil gerne i gang med at tegne nye elektronikafdelinger til deres butikker, så de kan være klar til den 1. september. Det er jo enormt positivt, siger Simon Frølich.
Øget vækst og tryk på markedsføring
Sammenlægningen af de to brands er et strategisk valg for at accelerere væksten i den kommende Punkt1-kæde og samle kræfterne omkring branding og markedsføring.
- Vi har en klar ambition om at vækste kæden, og derfor har vi fuld fokus på at styrke Punkt1-brandet. Alle markedsanalyser peger på, at Punkt1-brandet er det mest anerkendte af de to blandt danske forbrugere, ligesom der er flest Punkt1-butikker i Danmark. Derfor er det oplagt at køre videre under Punkt1-brandet, og vi kan nu samle markedsførings- og medietrykket omkring ét brand. Jeg er overbevist om, at Punkt1-brandet kommer til at stå endnu stærkere i danskernes bevidsthed fremover, siger Simon Frølich.
Direktøren for POWER A/S, som ejer de to kæder, ser også store fordele ved sammenlægningen.
- De gode mennesker i Expert og Punkt1 har år efter år bevist, at de er verdensmestre i at levere ekspertviden lokalt om elektronik og hvidevarer. Og samtidig har de hele vores store nordiske koncern-muskler i ryggen. Med et samlet brand – Punkt1 – gør vi det hele meget mere overskueligt for vores kunder. Det er ren win-win, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i POWER A/S.
Kontakter
PressekontaktPresseansvarligPOWER Danmark
Ring til POWERs presseansvarlige på tlf. 2133 8088 (vi modtager desværre ikke dine sms'er), eller send os en mail på presse@power.dk.
Om POWER
POWER-eventyret begyndte i Danmark tilbage i 2015 med åbningen af POWER Glostrup. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, i 2017 kom POWER til Norge, og i 2023 fik vi 29 fysiske butikker i Sverige.
I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant med knap 230 butikker (ca. 270 inkl. franchises) og 6000 medarbejdere fordelt på fire lande – og vi vokser stadig.
Hos POWER gør vi os altid umage med at være et skridt foran, for det resulterer i velovervejede, effektive løsninger og holder priserne lave - og sikrer samtidig vores kunder den bedste handelsoplevelse.
POWER i Danmark, Norge, Finland og Sverige er ejet af POWER International, som AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS, ejet af Øivind Tidemandsen, står bag.
Vores erklærede mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Det gør vi via effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.
Følg pressemeddelelser fra Power
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Power
Efter europæisk strømnedbrud: Danskerne hiver powerbanks og nødradioer ned fra hylderne2.5.2025 11:39:18 CEST | Pressemeddelelse
Nyheden tidligere på ugen om strømnedbrud i Spanien og Portugal har i den grad sat danskerne i alarmberedskab. I POWER er salget af powerbanks steget med 100 %, imens der inden for de seneste tre døgn er blevet solgt 60 % flere nødradioer. Elektronik- og hvidevarekæden forudser, at tendensen vil fortsætte i de kommende dage.
Desperate kunder i POWER: Salget af Google Chromecast-erstatninger steg med 1200 %13.3.2025 12:54:33 CET | Pressemeddelelse
Tidligere på ugen oplevede mange danskere, at deres ældre versioner af Google Chromecast pludselig ikke længere virkede. Siden har elektronik- og hvidevarekæden POWER oplevet en ren eksplosion i salget af alternative streamingprodukter, så salget på bare få dage er steget med 1200 % sammenlignet med sidste år. POWER forventer, at den store efterspørgsel fortsætter.
Viralt TikTok-hit rammer Danmark: POWER solgte over 100 Ninja SLUSHis på en time24.2.2025 15:42:52 CET | Pressemeddelelse
Sidst var det airfryeren, og nu er det verdenshittet Ninja SLUSHi, der indtager danskernes køkkener med rekordfart. Natten til mandag lancerede POWER sit forsalg på den populære slush-maskine, Ninja SLUSHi. Allerede i løbet af den første time blev der solgt over 100 styk af den populære køkkenmaskine, der har taget både USA og England med storm.
Største turnering nogensinde: Hvem er Danmarks bedste gamer?7.2.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Lørdag den 15. februar afgøres det uofficielle Danmarksmesterskab, når den bedste blandt landets mange gamere bliver kåret på tværs af køn, alder og ikke mindst spiltype. Flere end 7.200 danske gamere har allerede deltaget i turneringen ”W”, som er den største turnering nogensinde i dansk gaming-historie. Gameren Rasmus Søndergaard er manden bag turneringen, hvor vinderen findes blandt 15 finalister i en live-finale.
POWER: Black Friday blev bedste salgsweekend nogensinde2.12.2024 09:59:16 CET | Pressemeddelelse
Da kasserne blev gjort op søndag efter lukketid, kunne POWER kigge tilbage på den bedste Black Friday-weekend nogensinde i elektronik- og hvidevarekædens historie. Trods bange anelser på forhånd steg omsætningen med 17% på selve Black Friday i forhold til 2023, hvilket var det hidtidige rekordår. Danskerne var især vilde med AirPods, Playstation og gamerstole.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum