Sammenlægning: Punkt1 og Expert bliver slået sammen under Punkt1-brandet
Hidtil har de to kæder kørt parløb, men efter en enstemmig afstemning har ledelse og franchisetagere bag elektonikkæden Expert og hvidevarekæden Punkt1 valgt at samle kræfterne under ét brand: Punkt1. Sammenlægningen sker for styrke kædens vækst og brandmæssige position samt give kunderne adgang til hvidevarer og elektronik i alle butikker.

Siden 1964 har danskerne handlet radioer, tv og anden elektronik i Expert-kædens butikker rundt om i landet. Det kan de også i fremtiden, men fra 1. september bliver det under et andet navn - nemlig Punkt1.
Det er resultatet af en afstemning torsdag den 22. maj, hvor sammenlægningen blev stemt igennem med 100% opbakning fra ledelse og franchisetagere.
Branche i heftig udvikling
Punkt1, som siden 2003 har været en af landets største hvidevarekæder, er sammen med Expert ejet af POWER A/S, og efter sammenlægningen vil der i alt være 34 lokale Punkt1-butikker fordelt over hele landet.
Baggrunden for sammenlægningen er at skabe enkelhed for kunderne, imens kæden kommer til at stå stærkere på et marked, der er i heftig udvikling.
- Vi har set en voldsom udvikling i både elektronik- og hvidevarebranchen igennem især de seneste 10 år, hvor produkterne er blevet langt mere integrerede med wi-fi i husholdningsprodukter og udviklingen af Smart Home-teknologi. Samtidig tilbyder de fleste af vores butikker allerede nu både elektronik og hvidevarer, og derfor er det ikke længere relevant med to separate brands. Så det her er et helt naturligt next step, siger Simon Frølich, direktør for Expert og Punkt1.
Han understreger samtidig, at Expert- og Punkt1-kædernes kendetegn – stærk lokal forankring, stor ekspertviden, fokus på god service og ikke mindst kædernes prismatch, som altid sikrer kunderne de bedste tilbud lokalt – forbliver intakte efter sammenlægningen.
Konkret betyder den nye konstellation, at de Punkt1-butikker, der hidtil kun har forhandlet hvidevarer, fra den 1. september også tilbyder kunderne at bestille og afhente elektronik. Omvendt i de nuværende ”rene” Expert-butikker, hvor kunderne fremover også vil få adgang til hvidevarer. Og så er der den sidste kombination, hvor der hidtil har været en Expert- og Punkt1-butik under samme tag. Her sker der ingen anden ændring end et nyt skilt på facaden.
- Jeg forudser, at vi får en travl sommer, for allerede umiddelbart efter afstemningen var der flere af de store ”rene” Punkt1-butikker, som ønskede at mødes hurtigt. De vil gerne i gang med at tegne nye elektronikafdelinger til deres butikker, så de kan være klar til den 1. september. Det er jo enormt positivt, siger Simon Frølich.
Øget vækst og tryk på markedsføring
Sammenlægningen af de to brands er et strategisk valg for at accelerere væksten i den kommende Punkt1-kæde og samle kræfterne omkring branding og markedsføring.
- Vi har en klar ambition om at vækste kæden, og derfor har vi fuld fokus på at styrke Punkt1-brandet. Alle markedsanalyser peger på, at Punkt1-brandet er det mest anerkendte af de to blandt danske forbrugere, ligesom der er flest Punkt1-butikker i Danmark. Derfor er det oplagt at køre videre under Punkt1-brandet, og vi kan nu samle markedsførings- og medietrykket omkring ét brand. Jeg er overbevist om, at Punkt1-brandet kommer til at stå endnu stærkere i danskernes bevidsthed fremover, siger Simon Frølich.
Direktøren for POWER A/S, som ejer de to kæder, ser også store fordele ved sammenlægningen.
- De gode mennesker i Expert og Punkt1 har år efter år bevist, at de er verdensmestre i at levere ekspertviden lokalt om elektronik og hvidevarer. Og samtidig har de hele vores store nordiske koncern-muskler i ryggen. Med et samlet brand – Punkt1 – gør vi det hele meget mere overskueligt for vores kunder. Det er ren win-win, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i POWER A/S.
Kontakter
PressekontaktPresseansvarligPOWER Danmark
Ring til POWERs presseansvarlige på tlf. 2133 8088 (vi modtager desværre ikke dine sms'er), eller send os en mail på presse@power.dk.
Om POWER
POWER-eventyret begyndte i Danmark tilbage i 2015 med åbningen af POWER Glostrup. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, i 2017 kom POWER til Norge, og i 2023 fik vi 29 fysiske butikker i Sverige.
I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant med knap 230 butikker (ca. 270 inkl. franchises) og 6000 medarbejdere fordelt på fire lande – og vi vokser stadig.
Hos POWER gør vi os altid umage med at være et skridt foran, for det resulterer i velovervejede, effektive løsninger og holder priserne lave - og sikrer samtidig vores kunder den bedste handelsoplevelse.
POWER i Danmark, Norge, Finland og Sverige er ejet af POWER International, som AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS, ejet af Øivind Tidemandsen, står bag.
Vores erklærede mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Det gør vi via effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.
Følg pressemeddelelser fra Power
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Power
Massiv kø til POWER-åbning i Skive: ”Vi er fuldstændig blæst bagover”3.10.2025 14:20:22 CEST | Pressemeddelelse
Det var umuligt at finde en ledig parkeringsplads, da POWER fredag morgen slog dørene op til sin nye butik i Skive. Køen med ventende kunder snoede sig over 500 meter, da elektronik- og hvidevarekæden åbnede butik nr. 28 i Danmark. Omsætningsmålet for hele dagen var 8 millioner kroner, og det mål nåede POWER allerede over frokost.
Ny Gamebox Festival-partner: POWER satser benhårdt på gaming25.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Elektronikkæden POWER går all-in på gaming med et nyt treårigt partnerskab med MCH Messecenter Herning omkring den årlige Gamebox Festival. Med aftalen dækker POWER nu både Øst- og Vestdanmark på gamingområdet, og ambitionerne for Gamebox er store. ”Vi har lovet dem en gamer-fest, de aldrig glemmer”, siger POWER-direktør.
Smartphone til en tusse: POWER lancerer eget smartphone-brand22.9.2025 14:10:59 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 1. oktober lancerer elektronikkæden POWER to smartphone-modeller under eget brand. Med Cepter Mobil ønsker POWER at tilbyde en prisvenlig smartphone til de mange kunder, som efterspørger en mere simpel og overskuelig mobiltelefon, der stadig har adgang til alle nødvendige funktioner.
POWER vender identitetstyveri til succes: "Vi havde aldrig fået de kreditter uden ham"15.9.2025 08:25:58 CEST | Pressemeddelelse
I efteråret 2024 begyndte en kedelig sag om identitetstyveri, som nu er vendt på hovedet og har udviklet sig til en succeshistorie for elektronik- og hvidevarekæden POWER. En svindler udgav sig dengang for at være den danske kædes administrerende direktør og bestilte varer i øst og vest. I dag er svindlen dog utilsigtet endt i et samarbejde mellem POWER og en meget kompetent kinesisk producent af hvidevarer. ”Jeg lægger mig fladt ned. Vi havde aldrig fået den her kontakt og de kreditter uden svindleren”, siger direktør Jesper Boysen.
Nu sker det: Expert bliver til Punkt18.9.2025 12:58:25 CEST | Pressemeddelelse
Fra den 1. september er Expert blevet til Punkt1 over hele landet. De to kæder er lagt sammen under Punkt1-brandet, så kunderne fremover kan handle eller bestille hvidevarer, el-apparater og forbrugerelektronik i alle Punkt1-butikker. Formålet er at styrke kædens vækst og brandposition i det danske marked.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum