Sammenlægning: Punkt1 og Expert bliver slået sammen under Punkt1-brandet
Hidtil har de to kæder kørt parløb, men efter en enstemmig afstemning har ledelse og franchisetagere bag elektonikkæden Expert og hvidevarekæden Punkt1 valgt at samle kræfterne under ét brand: Punkt1. Sammenlægningen sker for styrke kædens vækst og brandmæssige position samt give kunderne adgang til hvidevarer og elektronik i alle butikker.

Siden 1964 har danskerne handlet radioer, tv og anden elektronik i Expert-kædens butikker rundt om i landet. Det kan de også i fremtiden, men fra 1. september bliver det under et andet navn - nemlig Punkt1.
Det er resultatet af en afstemning torsdag den 22. maj, hvor sammenlægningen blev stemt igennem med 100% opbakning fra ledelse og franchisetagere.
Branche i heftig udvikling
Punkt1, som siden 2003 har været en af landets største hvidevarekæder, er sammen med Expert ejet af POWER A/S, og efter sammenlægningen vil der i alt være 34 lokale Punkt1-butikker fordelt over hele landet.
Baggrunden for sammenlægningen er at skabe enkelhed for kunderne, imens kæden kommer til at stå stærkere på et marked, der er i heftig udvikling.
- Vi har set en voldsom udvikling i både elektronik- og hvidevarebranchen igennem især de seneste 10 år, hvor produkterne er blevet langt mere integrerede med wi-fi i husholdningsprodukter og udviklingen af Smart Home-teknologi. Samtidig tilbyder de fleste af vores butikker allerede nu både elektronik og hvidevarer, og derfor er det ikke længere relevant med to separate brands. Så det her er et helt naturligt next step, siger Simon Frølich, direktør for Expert og Punkt1.
Han understreger samtidig, at Expert- og Punkt1-kædernes kendetegn – stærk lokal forankring, stor ekspertviden, fokus på god service og ikke mindst kædernes prismatch, som altid sikrer kunderne de bedste tilbud lokalt – forbliver intakte efter sammenlægningen.
Konkret betyder den nye konstellation, at de Punkt1-butikker, der hidtil kun har forhandlet hvidevarer, fra den 1. september også tilbyder kunderne at bestille og afhente elektronik. Omvendt i de nuværende ”rene” Expert-butikker, hvor kunderne fremover også vil få adgang til hvidevarer. Og så er der den sidste kombination, hvor der hidtil har været en Expert- og Punkt1-butik under samme tag. Her sker der ingen anden ændring end et nyt skilt på facaden.
- Jeg forudser, at vi får en travl sommer, for allerede umiddelbart efter afstemningen var der flere af de store ”rene” Punkt1-butikker, som ønskede at mødes hurtigt. De vil gerne i gang med at tegne nye elektronikafdelinger til deres butikker, så de kan være klar til den 1. september. Det er jo enormt positivt, siger Simon Frølich.
Øget vækst og tryk på markedsføring
Sammenlægningen af de to brands er et strategisk valg for at accelerere væksten i den kommende Punkt1-kæde og samle kræfterne omkring branding og markedsføring.
- Vi har en klar ambition om at vækste kæden, og derfor har vi fuld fokus på at styrke Punkt1-brandet. Alle markedsanalyser peger på, at Punkt1-brandet er det mest anerkendte af de to blandt danske forbrugere, ligesom der er flest Punkt1-butikker i Danmark. Derfor er det oplagt at køre videre under Punkt1-brandet, og vi kan nu samle markedsførings- og medietrykket omkring ét brand. Jeg er overbevist om, at Punkt1-brandet kommer til at stå endnu stærkere i danskernes bevidsthed fremover, siger Simon Frølich.
Direktøren for POWER A/S, som ejer de to kæder, ser også store fordele ved sammenlægningen.
- De gode mennesker i Expert og Punkt1 har år efter år bevist, at de er verdensmestre i at levere ekspertviden lokalt om elektronik og hvidevarer. Og samtidig har de hele vores store nordiske koncern-muskler i ryggen. Med et samlet brand – Punkt1 – gør vi det hele meget mere overskueligt for vores kunder. Det er ren win-win, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i POWER A/S.
Kontakter
PressekontaktPresseansvarligPOWER Danmark
Ring til POWERs presseansvarlige på tlf. 2133 8088 (vi modtager desværre ikke dine sms'er), eller send os en mail på presse@power.dk.
Om POWER
POWER-eventyret begyndte i Danmark tilbage i 2015 med åbningen af POWER Glostrup. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, i 2017 kom POWER til Norge, og i 2023 fik vi 29 fysiske butikker i Sverige.
I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant med knap 230 butikker (ca. 270 inkl. franchises) og 6000 medarbejdere fordelt på fire lande – og vi vokser stadig.
Hos POWER gør vi os altid umage med at være et skridt foran, for det resulterer i velovervejede, effektive løsninger og holder priserne lave - og sikrer samtidig vores kunder den bedste handelsoplevelse.
POWER i Danmark, Norge, Finland og Sverige er ejet af POWER International, som AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS, ejet af Øivind Tidemandsen, står bag.
Vores erklærede mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Det gør vi via effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.
Følg pressemeddelelser fra Power
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Power
POWER sprænger alle rekorder: Største Black Friday nogensinde med over 30% vækst28.11.2025 18:50:44 CET | Pressemeddelelse
Elektronik- og hvidevarekæden POWER sætter Black Friday-rekord med en omsætning, der klokken 18 var over 30% bedre end i 2024. Samtidig har ”power” det seneste døgn været det mest googlede ord i Danmark. ”Det er ikke tit, jeg er tom for ord – men det her er virkelig, virkelig overvældende”, siger POWERs direktør, Jesper Boysen.
25 millioner forespørgsler på to minutter: Russiske hackere angriber POWER forud for Black Friday27.11.2025 08:10:00 CET | Pressemeddelelse
For danske forbrugere er Black Friday lig med årets bedste shopping-mulighed, men for de cyber-kriminelle hackere fra især Rusland minder Black Friday mest af alt om juleaften. Elektronik- og hvidevarekæden POWER har i år været under større pres fra udenlandske hackere end nogensinde før. Målet er at lægge kædens website og it-systemer ned midt i Black Friday-sæsonen, men POWER holder indtil videre stand med øget overvågning og digital oprustning.
Køle-Møller bliver en del af Punkt1: ”Det er jo en af de helt store, der har valgt os til”25.11.2025 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Den succesfulde hvidevarevirksomhed Køle-Møller får nye ejere og bliver fra 1. januar 2026 en del af Punkt1-kæden. Det nye ejerteam bag Køle-Møller ser frem til at blive del af en stærk og fremsynet kæde, imens Punkt1 glæder sig over at få en meget veldrevet virksomhed ind i folden. ”Det er jo en af de helt store, der har valgt os til”, siger Simon Frølich, direktør i Punkt1.
Danskerne går rengøringsamok: Salget af robotstøvsugere fordoblet hos POWER28.10.2025 11:00:36 CET | Pressemeddelelse
Efterårsrengøringen er i fuld gang, og danskerne har for alvor fået øjnene op for glæden ved et hjem, der er robotrengjort. POWER melder om en stigning i salget af robotstøvsugere og andre elektroniske rengøringsprodukter på hele 100 % i år. Elektronikkæden forventer, at salget af de elektroniske rengøringsassistenter vil fortsætte med at stige i takt med den eksplosive udvikling på området.
POWER åbner ny butik på Fisketorvet: ”Den her har vi jagtet i mange år”22.10.2025 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Inden for de første tre måneder af 2026 åbner POWER en helt ny butik midt i København i Fisketorvet Shoppingcenter. Den nye butik bliver elektronik- og hvidevarekædens butik nummer 29 i Danmark, og POWERs direktør forventer sig meget af åbningen: ”Den her placering har vi jagtet i mange år.”
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum