Bestseller A/S

BESTSELLERs jubilæum markeres med 50 millioner til 50 organisationer

Del

I anledningen af modevirksomhedens 50-års jubilæum donerer BESTSELLER Foundation 50 millioner kroner til udenlandske og danske organisationer. Herhjemme sikrer det blandt andet, at BørneMobilen kommer tilbage på vejene, støtte til sårbare grupper og til naturen, mens Københavns nye hospital får en indendørs kunsthave. 

I 2025 er det 50 år siden, at BESTSELLER åbnede sin første tøjbutik i Ringkøbing på den jyske vestkyst. Siden er den danske modevirksomhed vokset til nu at tælle 24.000 kolleger over hele verden. I anledning af jubilæumsåret har de alle haft mulighed for at foreslå en modtager af støtte fra BESTSELLER Foundation. Samlet uddeler fonden 50 millioner kroner til 50 organisationer.

”Vi er taknemmelige for at kunne bidrage med støtte til 50 vigtige og gode projekter, som vi har vurderet kan gøre en positiv forskel for enten mennesker eller for naturen. På baggrund af, hvad der ligger den enkelte på sinde, har rigtig mange kolleger i BESTSELLER og HEARTLAND sendt forslag til, hvem modtagerne skal være. Der har været stor opbakning til jubilæumsdonationen,” siger Line Boss, Impact Director i BESTSELLER Foundation. 

Tilbage i skolegården

Alle de 50 udvalgte organisationer er aktive i lande, hvor BESTSELLER har aktiviteter, eller syd for Sahara i Afrika, som er et fokusområde for fonden. Hver på sin måde støtter organisationerne, der modtager en donation fra BESTSELLER Foundation, en sårbar gruppe i sit nærområde eller et naturprojekt. 16 af de i alt 50 modtagere er danske, og en af dem er Børns Vilkår, som med donationen kan sende BørneMobilen tilbage på vejene og ud i de danske skolegårde for at fortælle børn om BørneTelefonen.

”Har børn først fået én positiv erfaring med at række ud efter hjælp, vil de ofte gøre det igen, hvis de har brug for det. På den måde giver BørneMobilen os mulighed for at hjælpe flere børn og unge, og vi er derfor meget taknemmelige for, at BESTSELLER Foundation vil støtte op om netop denne indsats,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

”Med BørneMobilen kommer vi ud på skolerne og møder børnene dér, hvor de er. Vi laver øvelser med børnene, hvor de kan spejle sig i fortællinger fra BørneTelefonen og vores erfaring er, at mange af børnene får øjnene op for, at BørneTelefonen kan hjælpe – både når man har meget alvorlige problemer, men også på andre områder hvor børn mangler viden og rådgivning. For eksempel får vi mange spørgsmål om kroppens udvikling.”

BørneMobilen har indtil nu holdt parkeret på grund af manglende finansiering. Donationen fra BESTSELLER Foundation er på 2,4 millioner kroner, som vil holde BørneMobilen kørende i to år.

Et år med jubilæum

BESTSELLER Foundation er støttet af BESTSELLER, og fondens midler kommer fra det overskud, den danske modevirksomhed skaber – nu gennem 50 år. Jubilæumsåret bliver markeret gennem hele 2025, hvor BESTSELLER blandt flere andre initiativer afvikler en designkonkurrence for danske og udenlandske designtalenter og samles til en jubilæumsfest i Danmark. Det samlende tema for jubilæumsåret er nærhed.

”Jeg tror ikke, at mine forældre eller jeg havde forestillet os, at vi en dag ville fejre 50-års jubilæum med så mange kolleger eller mangeårige kunder, partnere og leverandører. Vi er enormt taknemmelige. Når jeg ser tilbage, har nærhed til hinanden i BESTSELLER, til vores samarbejdspartnere og til markedet været vigtigt gennem alle årene, og derfor er jeg stolt over, at jubilæumsdonationen fra BESTSELLER Foundation når ud i stort set alle lande, hvor vi har aktiviteter – og at vores kolleger har foreslået flere af de valgte modtagere,” siger Anders Holch Povlsen, CEO og ejer i BESTSELLER.

I Danmark støtter BESTSELLER Foundation også projekter i blandt andet Dansk Naturfredningsforening, Den Danske Naturfond, Alzheimerforeningen, TUBA, Girl Talk, Det Kærlige Måltid, TUBA, Kræftens Bekæmpelse, HEJ Fonden og Børns Voksenvenner. Gennem en donation til Børnecancerfonden gør BESTSELLER Foundation det muligt at etablere en indendørs kunsthave til indlagte børn med kræft og deres familier på Mary Elisabeth Hospital, som er under opførelse ved Rigshospitalet i København.

Se alle 50 danske og udenlanske modtagere på www.bestseller.com 

Om BESTSELLER Foundation

  • BESTSELLER Foundation blev stiftet i 2015.
  • Fonden er støttet af BESTSELLER, og fondens midler kommer fra det overskud, den danske modevirksomhed skaber.
  • Siden fonden blev etableret, har den investeret og uddelt mere end 250 millioner kroner til initiativer, der skal gøre en positiv forskel for mennesker og for naturen.
  • I anledning af BESTSELLERs 50-års jubilæum i 2025 donerer fonden samlet 50 millioner kroner til 50 organisationer.
  • Organisationerne er foreslået af kolleger i BESTSELLER og HEARTLAND og valgt af BESTSELLER Foundation.
  • 16 af de i alt 50 donationer går til danske organisationer, mens de udenlandske organisationer er placeret i lande, hvor BESTSELLER har aktiviteter, eller syd for Sahara i Afrika, som er et fokusområde for fonden.
  • Blandt de udenlandske modtagere er blandt andet FN’s Fødevareprogram i Ukraine, WWF i Tyskland, Red Barnet i Myanmar, HOPE Worldwide i Bangladesh & Sykehusklovnene i Norge.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

16 af de i alt 50 modtagere er danske, og en af dem er Børns Vilkår, som med donationen kan sende BørneMobilen tilbage på vejene og ud i de danske skolegårde for at fortælle børn om BørneTelefonen.
16 af de i alt 50 modtagere er danske, og en af dem er Børns Vilkår, som med donationen kan sende BørneMobilen tilbage på vejene og ud i de danske skolegårde for at fortælle børn om BørneTelefonen.
PR-foto: Børns Vilkår
Download
En af de 50 jubilæumsdonationer fra BESTSELLER Foundation går til Børnecancerfonden og gør det muligt at etablere en indendørs kunsthave til indlagte børn med kræft og deres familier på Mary Elisabeth Hospital, som er under opførelse ved Rigshospitalet i København.
En af de 50 jubilæumsdonationer fra BESTSELLER Foundation går til Børnecancerfonden og gør det muligt at etablere en indendørs kunsthave til indlagte børn med kræft og deres familier på Mary Elisabeth Hospital, som er under opførelse ved Rigshospitalet i København.
Kigge Hvid / JA Studio
Download
En af de 50 jubilæumsdonationer fra BESTSELLER Foundation går til Børnecancerfonden og gør det muligt at etablere en indendørs kunsthave til indlagte børn med kræft og deres familier på Mary Elisabeth Hospital, som er under opførelse ved Rigshospitalet i København.
En af de 50 jubilæumsdonationer fra BESTSELLER Foundation går til Børnecancerfonden og gør det muligt at etablere en indendørs kunsthave til indlagte børn med kræft og deres familier på Mary Elisabeth Hospital, som er under opførelse ved Rigshospitalet i København.
Kigge Hvid / JA Studio
Download
En af de udenlandske donationer går til FN's fødevareprogram i Ukraine. Programmet sikrer skolemåltider til børn og gør det dermed muligt for eleverne at koncentrere sig bedre om deres læring og reducerer omkostningerne for forældre, som i mange tilfælde har mistet deres job eller indkomst på grund af krigen.
En af de udenlandske donationer går til FN's fødevareprogram i Ukraine. Programmet sikrer skolemåltider til børn og gør det dermed muligt for eleverne at koncentrere sig bedre om deres læring og reducerer omkostningerne for forældre, som i mange tilfælde har mistet deres job eller indkomst på grund af krigen.
Sayed-Asif-Mahmud, WFP
Download
Line Boss, Impact Director i BESTSELLER Foundation.
Line Boss, Impact Director i BESTSELLER Foundation.
Download
Line Boss, Impact Director i BESTSELLER Foundation.
Line Boss, Impact Director i BESTSELLER Foundation.
Download
Anders Holch Povlsen, CEO & ejer i BESTSELLER
Anders Holch Povlsen, CEO & ejer i BESTSELLER
Download

Om BESTSELLER

  • BESTSELLER er en familieejet, dansk modevirksomhed, som blev grundlagt af Holch Povlsen-familien i 1975.
  • Virksomhedens historie begyndte, da ægteparret Troels Holch Povlsen og Merete Bech Povlsen åbnede en tøjbutik i Ringkøbing på den jyske vestkyst.
  • Siden voksede én butik sig til flere, mens BESTSELLER også etablerede sig som en wholesale virksomhed og bredte sine aktiviteter til udenlandske markeder.
  • I 2001 overtog Anders Holch Povlsen ledelsen og ejerskabet af BESTSELLER fra sine forældre.
  • Virksomhedens portefølje tæller i dag mere end 20 mærker, herunder JACK & JONES, ONLY, VERO MODA og NAME IT.
  • Produkterne sælges i cirka 75 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien og Mellemøsten, samt globalt gennem online platforme.

Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye