BESTSELLERs jubilæum markeres med 50 millioner til 50 organisationer
I anledningen af modevirksomhedens 50-års jubilæum donerer BESTSELLER Foundation 50 millioner kroner til udenlandske og danske organisationer. Herhjemme sikrer det blandt andet, at BørneMobilen kommer tilbage på vejene, støtte til sårbare grupper og til naturen, mens Københavns nye hospital får en indendørs kunsthave.

I 2025 er det 50 år siden, at BESTSELLER åbnede sin første tøjbutik i Ringkøbing på den jyske vestkyst. Siden er den danske modevirksomhed vokset til nu at tælle 24.000 kolleger over hele verden. I anledning af jubilæumsåret har de alle haft mulighed for at foreslå en modtager af støtte fra BESTSELLER Foundation. Samlet uddeler fonden 50 millioner kroner til 50 organisationer.
”Vi er taknemmelige for at kunne bidrage med støtte til 50 vigtige og gode projekter, som vi har vurderet kan gøre en positiv forskel for enten mennesker eller for naturen. På baggrund af, hvad der ligger den enkelte på sinde, har rigtig mange kolleger i BESTSELLER og HEARTLAND sendt forslag til, hvem modtagerne skal være. Der har været stor opbakning til jubilæumsdonationen,” siger Line Boss, Impact Director i BESTSELLER Foundation.
Tilbage i skolegården
Alle de 50 udvalgte organisationer er aktive i lande, hvor BESTSELLER har aktiviteter, eller syd for Sahara i Afrika, som er et fokusområde for fonden. Hver på sin måde støtter organisationerne, der modtager en donation fra BESTSELLER Foundation, en sårbar gruppe i sit nærområde eller et naturprojekt. 16 af de i alt 50 modtagere er danske, og en af dem er Børns Vilkår, som med donationen kan sende BørneMobilen tilbage på vejene og ud i de danske skolegårde for at fortælle børn om BørneTelefonen.
”Har børn først fået én positiv erfaring med at række ud efter hjælp, vil de ofte gøre det igen, hvis de har brug for det. På den måde giver BørneMobilen os mulighed for at hjælpe flere børn og unge, og vi er derfor meget taknemmelige for, at BESTSELLER Foundation vil støtte op om netop denne indsats,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
”Med BørneMobilen kommer vi ud på skolerne og møder børnene dér, hvor de er. Vi laver øvelser med børnene, hvor de kan spejle sig i fortællinger fra BørneTelefonen og vores erfaring er, at mange af børnene får øjnene op for, at BørneTelefonen kan hjælpe – både når man har meget alvorlige problemer, men også på andre områder hvor børn mangler viden og rådgivning. For eksempel får vi mange spørgsmål om kroppens udvikling.”
BørneMobilen har indtil nu holdt parkeret på grund af manglende finansiering. Donationen fra BESTSELLER Foundation er på 2,4 millioner kroner, som vil holde BørneMobilen kørende i to år.
Et år med jubilæum
BESTSELLER Foundation er støttet af BESTSELLER, og fondens midler kommer fra det overskud, den danske modevirksomhed skaber – nu gennem 50 år. Jubilæumsåret bliver markeret gennem hele 2025, hvor BESTSELLER blandt flere andre initiativer afvikler en designkonkurrence for danske og udenlandske designtalenter og samles til en jubilæumsfest i Danmark. Det samlende tema for jubilæumsåret er nærhed.
”Jeg tror ikke, at mine forældre eller jeg havde forestillet os, at vi en dag ville fejre 50-års jubilæum med så mange kolleger eller mangeårige kunder, partnere og leverandører. Vi er enormt taknemmelige. Når jeg ser tilbage, har nærhed til hinanden i BESTSELLER, til vores samarbejdspartnere og til markedet været vigtigt gennem alle årene, og derfor er jeg stolt over, at jubilæumsdonationen fra BESTSELLER Foundation når ud i stort set alle lande, hvor vi har aktiviteter – og at vores kolleger har foreslået flere af de valgte modtagere,” siger Anders Holch Povlsen, CEO og ejer i BESTSELLER.
I Danmark støtter BESTSELLER Foundation også projekter i blandt andet Dansk Naturfredningsforening, Den Danske Naturfond, Alzheimerforeningen, TUBA, Girl Talk, Det Kærlige Måltid, TUBA, Kræftens Bekæmpelse, HEJ Fonden og Børns Voksenvenner. Gennem en donation til Børnecancerfonden gør BESTSELLER Foundation det muligt at etablere en indendørs kunsthave til indlagte børn med kræft og deres familier på Mary Elisabeth Hospital, som er under opførelse ved Rigshospitalet i København.
Se alle 50 danske og udenlanske modtagere på www.bestseller.com
Om BESTSELLER Foundation
- BESTSELLER Foundation blev stiftet i 2015.
- Fonden er støttet af BESTSELLER, og fondens midler kommer fra det overskud, den danske modevirksomhed skaber.
- Siden fonden blev etableret, har den investeret og uddelt mere end 250 millioner kroner til initiativer, der skal gøre en positiv forskel for mennesker og for naturen.
- I anledning af BESTSELLERs 50-års jubilæum i 2025 donerer fonden samlet 50 millioner kroner til 50 organisationer.
- Organisationerne er foreslået af kolleger i BESTSELLER og HEARTLAND og valgt af BESTSELLER Foundation.
- 16 af de i alt 50 donationer går til danske organisationer, mens de udenlandske organisationer er placeret i lande, hvor BESTSELLER har aktiviteter, eller syd for Sahara i Afrika, som er et fokusområde for fonden.
- Blandt de udenlandske modtagere er blandt andet FN’s Fødevareprogram i Ukraine, WWF i Tyskland, Red Barnet i Myanmar, HOPE Worldwide i Bangladesh & Sykehusklovnene i Norge.
Nøgleord
Kontakter
Lise BlomCommunication Manager
Tlf:+45 25514368lise.thuesen@bestseller.comBilleder







Om BESTSELLER
- BESTSELLER er en familieejet, dansk modevirksomhed, som blev grundlagt af Holch Povlsen-familien i 1975.
- Virksomhedens historie begyndte, da ægteparret Troels Holch Povlsen og Merete Bech Povlsen åbnede en tøjbutik i Ringkøbing på den jyske vestkyst.
- Siden voksede én butik sig til flere, mens BESTSELLER også etablerede sig som en wholesale virksomhed og bredte sine aktiviteter til udenlandske markeder.
- I 2001 overtog Anders Holch Povlsen ledelsen og ejerskabet af BESTSELLER fra sine forældre.
- Virksomhedens portefølje tæller i dag mere end 20 mærker, herunder JACK & JONES, ONLY, VERO MODA og NAME IT.
- Produkterne sælges i cirka 75 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien og Mellemøsten, samt globalt gennem online platforme.
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER fortsætter støtten til lokale projekter i Brande14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For syvende år i træk uddeler BESTSELLER midler til lokale projekter, der bidrager positivt til udviklingen i Brande, hvor modevirksomheden har sit hovedsæde. Ansøgningsvinduet er nu åbent.
BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter20.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.
BESTSELLER indleder byggeriet af logistikcenter i Holland27.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
BESTSELLER har netop taget første spadestik til et logistikcenter i Holland, tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa.
Ung para-længdespringer vinder BESTSELLERs Olympiske Håb4.1.2025 21:36:47 CET | Pressemeddelelse
For 16. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld, spirende dansk atlet, der spås en stor fremtid inden for sin sport. I år er det den 23-årige para-længdespringer Emilie Aaen, som løber med titlen.
HEARTLAND 2023/2422.11.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2023/24 med en årsrapport, der viser en styrket omsætning og et samlet resultat før skat på fire mia. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum