Hjerteforeningen

Borgerforslag fra Hjerteforeningen: Tydelig sundhedsoplysning på alle fødevarer

Del

Forbrugerne skal let kunne træffe sunde madvalg – og det kræver politisk handling. Hjerteforeningen lancerer derfor en opsigtsvækkende kampagne og et borgerforslag for at råbe politikerne op.

Hjerteforeningen lancerer i en ny kampagne en række fiktive fødevareprodukter. Formålet er at sætte fokus på ultraforarbejdede fødevarer.
Hjerteforeningen lancerer i en ny kampagne en række fiktive fødevareprodukter. Formålet er at sætte fokus på ultraforarbejdede fødevarer. Billede fra kampagnen

Hjerteforeningen tager nu et vigtigt skridt i kampen mod uigennemskuelige markedsføringstricks på fødevarer. Med en oplysende kampagne og et borgerforslag foreslår foreningen, at der indføres obligatorisk og tydelig sundhedsoplysning på forsiden af al fødevareemballage, så de danske forbrugere let kan gennemskue, hvor sunde eller usunde fødevarerne er. Og det er netop, hvad forbrugerne efterspørger. I en ny undersøgelse, Verian har lavet for Hjerteforeningen, svarer 85 procent af danskerne, at de synes, at en sådan løsning ville være en god ide.

Baggrunden er klar: Uigennemskuelige salgstricks som "højt proteinindhold", "ekstra fuldkorn" eller "rig på fibre" på forsiden af emballagen kan få mange ultraforarbejdede fødevarer til at fremstå sundere, end de i virkeligheden er. Dermed risikerer forbrugerne at købe usunde ultraforarbejdede fødevarer i troen på, at de har truffet et sundt valg. For inde bag de tillokkende sundhedsbudskaber er mange ultraforarbejdede fødevarer ofte også fyldt med store mængder fedt, salt og sukker, unødvendige tilsætningsstoffer og skjulte forarbejdninger.  

- Vi har som forbrugere ret til at vide, hvad vi kommer i munden. Derfor foreslår vi, at sundhedsoplysning bliver tydelig og obligatorisk på forsiden af al fødevareemballage. Lige nu er det en urimelig opgave for den enkelte forbruger at afkode, om de kommer sunde eller usunde varer i indkøbskurven – det skal være nemt og gennemskueligt, siger Anne Kaltoft, administrerende direktør i Hjerteforeningen.

Ifølge Hjerteforeningen er det helt essentielt, at sundhedsoplysningen bliver obligatorisk for alle fødevarer, da det giver forbrugerne mulighed for at sammenligne produkterne. Derudover mener foreningen, at tydelig sundhedsoplysning skal tage højde for både næringsindhold og forarbejdningsgrad.

I dag er det stadig alt for svært for almindelige forbrugere at gennemskue, hvad fødevarer reelt indeholder. I Verians undersøgelse svarer kun 6 procent af danskerne, at der i dag er tilstrækkelig information til at identificere sunde og usunde fødevarer, mens over halvdelen af danskerne har svært ved at vurdere, om en fødevare er ultraforarbejdet.

Så selvom danskerne ønsker at spise sundt, fylder den ultraforarbejdede mad stadig mere på supermarkedernes hylder. Og det er et sundhedsproblem, vi skal tage alvorligt. For når ultraforarbejdede fødevarer fylder mere og mere i vores kost, tager de pladsen fra den sunde mad med de vigtige næringsstoffer, som kroppen har brug. Derudover kobler flere undersøgelser et højt indtag af ultraforarbejdede fødevarer med en øget risiko for alvorlige lidelser som hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes, overvægt og visse former for kræft.

- Vi mener, at det skal være let og gennemskueligt at være forbruger og vælge sund mad til. Det handler ikke kun om forbrugerbeskyttelse, men om folkesundhed. Men lige nu er forbrugerne sat skakmat af uigennemskuelige salgstricks og uden mulighed for at træffe et oplyst valg. Det vil vi ændre på, siger Anne Kaltoft.

Hjerteforeningen opfordrer alle danskere til at bakke op ved at støtte borgerforslaget, som er et konkret og nødvendigt skridt mod bedre oplysning og bedre sundhed.

Se borgerforslaget her: https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-20230

Nøgleord

Kontakter

PRESSENUMMER 33 66 99 30

Hvis vi ikke lige svarer, så send gerne en mail i stedet. (Nummeret kan ikke modtage sms)

Billeder

Hjerteforeningen lancerer i en ny kampagne en række fiktive fødevareprodukter. Formålet er at sætte fokus på ultraforarbejdede fødevarer.
Hjerteforeningen lancerer i en ny kampagne en række fiktive fødevareprodukter. Formålet er at sætte fokus på ultraforarbejdede fødevarer.
Annonce fra kampagnen
Download
- Vi har som forbrugere ret til at vide, hvad vi kommer i munden. Derfor foreslår vi, at sundhedsoplysning bliver tydelig og obligatorisk på forsiden af al fødevareemballage, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.
- Vi har som forbrugere ret til at vide, hvad vi kommer i munden. Derfor foreslår vi, at sundhedsoplysning bliver tydelig og obligatorisk på forsiden af al fødevareemballage, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.
Lisbeth Holten
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Hjerteforeningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Hjerteforeningen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye