KristenDemokraterne: Lovkrav om tilgængelig support fra sociale medier med aktivitet i Danmark
KristenDemokraterne foreslår helt markant anderledes krav til techgiganters support og skærpede retningslinjer for, hvad de må udsætte brugerne for.
Alt for mange danskere står magtesløse, når deres konto bliver hacket, fejlagtigt lukket, eller de udsættes for digital chikane, eller når techgiganterne indfører komplekse og uforståelige ændringer. De største platforme – Meta (Facebook og Instagram), X, LinkedIn og TikTok – har millioner af brugere i Danmark, men ingen reel support, når noget går galt. Det er uacceptabelt. KristenDemokraterne foreslår derfor klare lovkrav til techgiganterne, der opererer i Danmark og tjener penge på danske brugere.
I Danmark har vi siden 2007 langsomt været nødt til at acceptere, at vi som brugere af sociale medier må tage til takke med manglende support, uforståelige sagsgange og uacceptable ændringer, vi ikke selv kan gøre indsigelse imod. Senest har Meta varslet, at de fra 26. juni vil begynde at bruge danskernes data – billeder, opslag, kommentarer – til at træne deres kunstige intelligens. Uden brugernes aktive samtykke.
Hvis du som borger ikke ønsker at medvirke, skal du grave dybt i indstillingerne, finde en skjult formular og skriftligt argumentere for, hvorfor du ikke ønsker det. Meta forbeholder sig derefter retten til at afvise din indsigelse – og vil i mange tilfælde sætte deres egne kommercielle interesser højere end dine.
Selv jurister med speciale i tech har svært ved at gennemskue processen. For almindelige brugere er det nærmest umuligt. Det er ikke bare bureaukratisk. Det er dybt usympatisk.
“Det er absurd, at man skal tigge om at få fred for at blive handelsvare i Metas algoritmer. At gøre det så besværligt at sige nej er bevidst designet til at få folk til at opgive. Det viser, hvorfor vi har brug for klar, dansk lovgivning, der beskytter vores borgere, beskytter deres data og giver gennemsigtighed,” siger KristenDemokraternes It- og digitaliseringsordfører Niclas Aarestrup.
Danske borgere skal behandles med respekt – også digitalt. Det er på tide, at vi tager ansvaret hjem og stiller krav til de platforme, der fylder så meget i vores hverdag. Når techgiganter opererer i Danmark, skal de også tage dansk ret og danske brugeres rettigheder alvorligt.
”Det går alt for langsomt med at forsøge at komme igennem EU med retningslinjer mod techgiganterne, der ændrer vilkår og strukturer hurtigere, end du kan stave til europaparlamentsmedlem. Derfor skal vi være helt anderledes aggressive på dansk grund og gå forrest for at sikre danskerne ordentlig support, tydelig hjælp og langt større beskyttelse mod hacking og phishing på techgiganternes platforme,” siger Niclas Aarestrup.
Hos KristenDemokraterne har vi et særligt hjerte for de medborgere, der ikke har teknisk overskud til at navigere i digitale fælder og skjulte formularer. Mange ældre, sårbare eller mindre digitale danskere har ikke en chance for at forstå komplekse hjælpetekster – ofte kun tilgængelige på engelsk – eller finde vej gennem de digitale blindgyder, techgiganterne udsætter dem for – med vilje for at undgå udgifterne til support. Det gælder også tusindvis af små og mellemstore virksomheder, der ikke har råd til at hyre dyre rådgivere, digitale eksperter eller bureauer med direkte adgang til platformene. Når de mister adgangen til deres konto, bliver udsat for svindel eller får deres side lukket uden forklaring, står de alene – uden hjælp, uden kontakt og uden mulighed for at komme videre. Det er dybt urimeligt i et land, hvor vi ellers stiller krav om ordentlig service og ansvar fra alle andre aktører på markedet.
”I en tid, hvor det for mange bliver sværere og sværere at gennemskue falske mails og links – og dermed uforvarende kan komme til at give uvedkommende adgang, bør supportadgangen styrkes markant. Danmark bør i det hele taget gå forrest som et foregangsland, hvor gennemsigtighed, digital sikkerhed og ytringsfrihed går hånd i hånd. Det kan være med til at sætte en standard, som andre lande kan lade sig inspirere af”, mener Niclas Aarestrup.
”Det er helt absurd, at vi har accepteret, at techgiganter opererer på det danske marked for danske forbrugere, men ingen kan finde en mailadresse på f.eks. Meta, fordi de prøver at gøre det så svært som muligt at få support, medmindre man betaler sig fra det gennem de allerdyreste bureauer. Det vil vi grundlæggende lave om. Det skal ikke kunne være muligt for techgiganter bevidst at lave dark patterns i deres support for at besværliggøre adgangen til hjælp, så de kan spare pengene på at levere hjælpen,” siger Niclas Aarestrup.
”Når vi har at gøre med leverandører af så vigtig kommunikationsinfrastruktur, som platformene jo bliver i folks liv, så skal de også give deres brugere muligheder for at kontakte dem i situationer, hvor man bare akut skal bruge hjælp, men i dag har vanskeligt ved at få den: Når en konto bliver hacket. Når man ser ulovlige handlinger. Når man er gået fast i sager f.eks. ændringer af mailadresse eller andet, hvor man ikke længere kan tilgå sin konto,” siger Niclas Aarestrup.
KristenDemokraternes forslag:
1. Lovpligtig kontaktkanal med menneskelig support:
Alle platforme med over 20.000 danske brugere skal tilbyde en lettilgængelig, synlig kontaktmulighed – bemandet af mennesker med relevant faglighed og sproglige kompetencer. Det gælder også til almindelige brugere – ikke kun annoncører. Techgiganter skal forpligtes til at have telefonsupport og e-mailsupport med en tydelig mailadresse.
2. Maksimale svartider:
Ved hacking, kontolukning, identitetstyveri eller chikane skal platformen give svar inden for 3 hverdage – og inden for 24 timer i særligt følsomme tilfælde.
3. Sanktioner ved manglende overholdelse:
Bøder og i gentagelsestilfælde begrænsninger i adgang til det danske marked, hvis kravene ikke overholdes.
4. Digital brugervagt:
En uafhængig instans som Forbrugerrådet Tænk bør have midler til at hjælpe borgere med at føre sager mod techgiganterne og lægge politisk pres, når brugere bliver overhørt.
5. National åbenhedsliste:
Et offentligt indeks skal måle og vise techplatformes kvalitet i brugerbetjening – svartider, klagemuligheder og kundetilfredshed.
6. Lovpligtig dansk support i form af hjælpetekster og information
Techgiganterne skal forpligtes til at stille danske hjælpetekster og information til rådighed, så brugerne ikke møder døde supportsider eller blindgyder, når de selv leder efter support.
7. Ingen ændring uden aktivt samtykke
Techgiganterne må ikke gennemføre f.eks. ændringer i brugen af brugernes data eller træning af AI på baggrund af brugernes data og ejendom uden aktivt samtykke fra brugeren.
For mere information, kontakt KristenDemokraternes It- og digitaliseringsordfører, Niclas Aarestrup på 06naarestrup@kd.dk eller telefon 93 80 79 13
Kontakter
Niclas AarestrupUdenrigs-, transport-, digitaliserings-, IT- og kommunikationsordfører, Storkredsformand Fyn
Tlf:+45 9380791306naarestrup@kd.dkwww.niclasaarestrup.dkOm KristenDemokraterne
KristenDemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

Følg pressemeddelelser fra Kristendemokraterne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kristendemokraterne
KristenDemokraterne: Indfør blød indslusningtime for skoleeleverne27.5.2025 06:09:23 CEST | Pressemeddelelse
KristenDemokraterne stiller nu forslag om at ændre på skolernes mødetid, så eleverne kan vælge at møde ind til en blødere mødetime fra klokken 8-9.
KristenDemokraterne: Behold abortgrænsen på 12 uger24.4.2025 20:23:55 CEST | Pressemeddelelse
KristenDemokraterne ser med stor bekymring på beslutningen om at hæve abortgrænsen fra 12 til 18 uger, og anbefaler en række forebyggende tiltag i stedet.
KRISTENDEMOKRATERNE OG LANDSFORMAND JEPPE HEDAA MOBILISERER VÆLGERNE I PÅSKEN10.4.2025 23:49:14 CEST | Pressemeddelelse
KristenDemokraternes formand, Jeppe Hedaa, og partimedlemmer over hele landet går i påsken på gaden og starter massiv kampagne for at sikre nok vælgererklæringer til at blive opstillingsberettigede. Kampagnen omfatter fysiske møder, helsidesannoncer og en massiv tilstedeværelse på sociale medier.
Ny formand i KristenDemokraterne Vestjylland27.3.2025 12:33:06 CET | Pressemeddelelse
Efter fire år som formand for KristenDemokraterne i Vestjyllands Storkreds har Bent Hansen valgt at træde tilbage. Med tak og anerkendelse for hans mangeårige engagement overtager Keld Markussen nu posten – med ambitioner om at sikre partiets opstilling til Folketinget og engagere en ny generation af kristendemokrater.
KristenDemokraterne har valgt ny spidskandidat i Region Østdanmark19.3.2025 15:04:21 CET | Pressemeddelelse
Med fusionen af Region Sjælland og Region Hovedstaden står Region Østdanmark over for store forandringer – og KristenDemokraterne er klar med en stærk spidskandidat. Tina Mørk, en erfaren leder inden for sundheds- og handicapområdet, skal stå i spidsen for partiets arbejde med at sikre mere lighed i sundhed, bedre kollektiv transport og en bæredygtig udvikling. Sammen med et stærkt kandidatfelt vil hun kæmpe for løsninger tæt på borgerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum