SMVdanmark

Frisører, tandlæger og transportbranchen har de dårligste oplevelser i mødet med det offentlige

Del

Der er store forskelle på, hvordan SMV’er i forskellige brancher oplever samarbejdet med offentlige myndigheder, viser en ny analyse fra SMVdanmark. Det samlede billede er dog, at der alle steder er plads til forbedring. SMVdanmark opfordrer til politisk handling og til opgør med skrankepavekultur.

Små og mellemstore virksomheder oplever i alt for høj grad at blive mødt med intimidering, mistillid, korte svarfrister og urimelige krav fra det offentlige. En analyse fra SMVdanmark har påvist, at samlet har knap hver tredje virksomhed følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet af myndighederne. Et stort mindretal rapporterer også om intimidering og vildledende rådgivning.   

I en ny analyse har SMVdanmark brudt resultaterne op på brancher, og her ses store forskelle i, hvor oplevelserne er værst. Samlet melder frisører, elektrikere, VVS'ere, tandlæger, transportbranchen og landbrugsvirksomheder om de største udfordringer. Omvendt har anlægsgartnere, malere og fremstillingsindustrien bedre oplevelser af samarbejdet. 

Næsten halvdelen af landets frisører har inden for de seneste to år haft en kontakt med det offentlige, hvor de har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet. Det gælder for hver femte malervirksomhed.

Knap hver tredje frisør har oplevet at blive talt ned til intimideret. Det gælder kun for 4 procent af anlægsgartnere. 

Brug for et opgør med skrankepavekulturen

"Vi står overfor en udbredt skrankepavekultur, hvor myndighederne alt for mange steder og på tværs af de fleste brancher ser sig selv som en modspiller og ikke medspiller for virksomhederne. Den tendens skal vi have gjort op med, for vi er jo grundlæggende på samme hold. Virksomheder og offentlige myndigheder skal spille hinanden gode, så vi sammen kan gøre kagen større," siger Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark.  

Der er flere forklaringer på udsvingene brancher og fag i mellem, mener Alexander Søndergaard:  

"For nogle som fx frisørerne så kan mange af de dårlige oplevelser handle om store udfordringer med corona-kompensation. For andre vil det handle om, at branchen er underlagt en tæt og ofte nidkær myndighedskontrol. Generelt er billedet, at jo tættere reguleret en branche er, desto større ser udfordringerne ud til at være. Men hyppig dialog med myndighederne bør ikke resultere i så mange dårlige oplevelser. Det skal vi ganske enkelt kunne gøre bedre." 

SMVdanmark opfordrer til, at der politisk iværksættes en grundig undersøgelse af sagsbehandlerkulturen i både kommuner og statslige myndigheder, og til at ledelsen i den offentlige sektor tager ansvar for, at virksomhederne i højere grad mødes med respekt og tillid.  

Udvalgte resultater:

  • 46 procent af frisør- og barbersaloner, 44 procent af transportvirksomhededer og 42 procent af landsbrugsvirksomheder har inden for de seneste 2 år følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet af det offentlige.
  • 29 procent af frisør- og barbersaloner, 28 procent af transportvirksomheder og 27 procent af elektrikere og VVS'ere har inden for de sidste to år følt sig talt ned til eller intimideret i kontakten med det offentlige.
  • 47 procent af alle tandlæger har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning fra det offentlige.
  • 53 procent af alle landbrugsvirksomheder har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider.
  • 19 procent af VVS'ere vurderer, at deres generelle kontakt med det offentlige er meget dårlig.

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet?

Ja

Nej

Ved ikke

Drift af frisør- og barbersaloner

46

38

16

Transport og godshåndtering

44

39

17

Landbrugsvirksomheder

42

48

10

El-installation

40

60

0

Engroshandel

38

58

5

Tandlægers aktiviteter

38

52

10

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

38

51

11

Murerarbejde

36

55

9

Detailhandel

35

52

13

Virksomhedsrådgivning og anden ledelsesrådgivning

33

61

6

Landskabspleje

33

56

11

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

27

58

15

Bogføring og revision; skatterådgivning

26

61

13

Udlejning af erhvervsejendomme

25

63

13

Industri og øvrige fremstillingsaktiviteter

24

61

15

Reparation og vedligeholdelse af motorkøretøjer

22

68

9

Maleraktiviteter

17

63

20

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

32

58

10

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig talt ned til eller intimideret?

Ja

Nej

Ved ikke

Drift af frisør- og barbersaloner

29

52

19

Transport og godshåndtering

28

50

22

El-installation

27

73

0

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

27

73

0

Landbrugsvirksomheder

20

63

17

Detailhandel

20

64

16

Udlejning af erhvervsejendomme

20

73

7

Engroshandel

18

77

5

Virksomhedsrådgivning og anden ledelsesrådgivning

18

76

6

Bogføring og revision; skatterådgivning

16

78

6

Murerarbejde

14

71

14

Industri og øvrige fremstillingsaktiviteter

14

75

11

Tandlægers aktiviteter

13

77

10

Reparation og vedligeholdelse af motorkøretøjer

13

80

7

Maleraktiviteter

11

73

17

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

8

77

15

Landskabspleje

4

96

0

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

18

73

9

Har du oplevet eksempler på, at du har fået mangelfuld eller vildledende rådgivning fra en eller flere offentlige myndigheder?

Ja

Nej

Ved ikke

Tandlægers aktiviteter

47

33

20

Detailhandel

37

38

25

Bogføring og revision; skatterådgivning

31

48

21

Virksomhedsrådgivning og anden ledelsesrådgivning

30

57

13

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

30

46

23

Drift af frisør- og barbersaloner

30

45

25

Engroshandel

30

56

14

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

28

55

18

Industri og øvrige fremstillingsaktiviteter

28

57

15

Landbrugsvirksomheder

28

47

25

Murerarbejde

27

50

23

El-installation

26

48

26

Landskabspleje

26

56

19

Reparation og vedligeholdelse af motorkøretøjer

25

57

18

Transport og godshåndtering

24

64

12

Udlejning af erhvervsejendomme

24

65

12

Maleraktiviteter

19

55

26

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

29

53

18

Har du oplevet helt urimelige lange sagsbehandlingstider hos en eller flere offentlige myndigheder?

Ja

Nej

Ved ikke

Landbrugsvirksomheder

53

33

13

Bogføring og revision; skatterådgivning

43

40

17

Virksomhedsrådgivning og anden ledelsesrådgivning

39

35

26

Tandlægers aktiviteter

37

39

24

Detailhandel

37

45

18

Murerarbejde

36

52

12

El-installation

35

39

26

Udlejning af erhvervsejendomme

35

47

18

Drift af frisør- og barbersaloner

33

44

23

Engroshandel

29

57

14

Landskabspleje

27

62

12

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

24

50

26

Industri og øvrige fremstillingsaktiviteter

24

57

19

Transport og godshåndtering

24

48

28

Reparation og vedligeholdelse af motorkøretøjer

23

55

22

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

20

50

30

Maleraktiviteter

18

58

23

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

31

50

19

Hvordan vil du vurdere kvaliteten af den kontakt, du har haft med det offentlige?

Meget dårlig

Dårlig

Hverken/eller

God

Meget god

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

19

4

31

38

8

Transport og godshåndtering

18

6

24

53

0

Engroshandel

14

12

31

32

11

Drift af frisør- og barbersaloner

14

14

42

22

8

Detailhandel

13

17

30

37

3

El-installation

13

20

27

20

20

Udlejning af erhvervsejendomme

13

6

38

38

6

Virksomhedsrådgivning og anden ledelsesrådgivning

11

11

6

56

17

Industri og øvrige fremstillingsaktiviteter

10

6

29

42

12

Landbrugsvirksomheder

10

13

29

42

6

Murerarbejde

10

19

29

14

29

Reparation og vedligeholdelse af motorkøretøjer 

6

16

36

29

13

Tandlægers aktiviteter

6

24

27

43

0

Maleraktiviteter

5

12

37

36

10

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

5

29

24

35

7

Bogføring og revision; skatterådgivning

4

7

37

44

8

Landskabspleje

0

7

30

56

7

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

9

13

31

37

10

Kilde: SMVdanmark medlemssurvey

Kontakter

SMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte  medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.

Følg pressemeddelelser fra SMVdanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra SMVdanmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye