Regeringen strammer reglerne for reklamer for usunde føde- og drikkevarer målrettet børn
Det skal være slut med, at børn udsættes for reklamer for sodavand, chips og fastfood. Som en del af Kræftplan V vil regeringen nu ændre markedsføringsloven og forbyde reklamer for usunde føde- og drikkevarer rettet mod børn under 15 år.
Trods branchens egne løfter bliver børn dagligt eksponeret for reklamer for sodavand, chips og burgere – ofte via influencere, som børn ser op til. Derfor vil regeringen som led i Kræftplan V stramme markedsføringsloven og indføre et forbud mod markedsføring af usunde føde- drikkevarer henvendt til børn.
Stramningen af reglerne betyder, at erhvervsdrivende, herunder influencere, ikke må målrette reklamer for usunde mad- og drikkevarer til børn.
Erhvervsminister Morten Bødskov siger:
”Vi skal beskytte vores børn mod sundhedsskadelige reklamer. Det er ikke i orden, når virksomheder målretter reklamer for usunde fødevarer til børn, og bruger influencere, som børn ser op til og lytter til som markedsføringskanal. Der er alt for mange eksempler på, at det sker i strid med deres eget branchekodeks om god skik for markedsføring til aldersgruppen. De er ikke i stand til at overholde egne regler, og derfor er vi nødt til at stramme lovgivningen. Vi ved, at reklamerne påvirker børn til at købe usunde fødevarer, og at det kan have negative konsekvenser for deres helbred. Med et forbud sikrer vi en bedre beskyttelse af vores børn.”
Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde siger:
”Børn bliver bombarderet med reklamer for usunde mad- og drikkevarer, og det er med til at skubbe på en uheldig udvikling, hvor det bliver sværere at træffe de sunde valg i hverdagen. Det er især på de digitale platforme, at børn mange gange dagligt blandt andet gennem influencere, spil og konkurrencer bliver eksponeret for reklamer for eksempelvis chips, sodavand og fastfood. Den slags markedsføring skal vi have lukket ned for, så vi kan give børnene sundere madvaner og dermed også forebygge overvægt og tilhørende følgesygdomme.”
Regeringens forslag kommer bl.a. på baggrund af, at fødevarevirksomheder har overtrådt fødevarebranchens eget kodeks om ikke at målrette reklamer for usunde fødevarer til børn under 13 år. Virksomhederne havde i deres reklamekampagner anvendt influencere, der havde mange børn under 13 år blandt deres følgere.
Ifølge verdenssundhedsorganisationen, WHO, er der stærke tegn på at markedsføring af usunde fødevarer påvirker børns præferencer, valg, indkøb og indtag.
Fakta
Et stort forbrug af usunde føde- og drikkevarer kan føre til, at man udvikler svær overvægt, som øger risikoen for at udvikle mindst 13 forskellige former for kræft, eksempelvis brystkræft og tyktarmskræft.
Stadig flere danskere får overvægt. Fremskrivninger viser, at 2 ud af 3 blandt den voksne befolkning vil have overvægt i 2045, hvis den nuværende udvikling fortsætter, og hver tredje vil have svær overvægt.
Overvægt i skolealderen er forbundet med betydelig øget risiko for fortsat overvægt i voksenalderen og følgesygdomme i voksenlivet.
Kontakter
Pressekontakt
Tlf:+45 91 33 70 07Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Dansk EU-formandskab har sikret solide rammer for sikkerhed og investeringer11.12.2025 14:07:11 CET | Pressemeddelelse
Det danske formandskab har netop indgået en aftale med Europa-Parlamentet, der skal styrke sikkerheden i Europa og beskytte virksomheder mod risikable investeringer. Med de nye fælles regler ruster EU sig til en mere usikker verden og skaber samtidig mere fair og ens konkurrence for erhvervslivet.
Dansk EU-formandskab har sikret, at digitale platforme nu skal stå til ansvar for økonomisk svindel10.12.2025 14:00:10 CET | Pressemeddelelse
En ny aftale mellem EU-parlamentet og Rådet betyder, at store online platforme og søgemaskiner for eksempel Amazon og Facebook får et udvidet ansvar for at forhindre økonomisk svindel.
Dansk formandskab fjerner byrder for 6 mia. kr. og baner vejen for grønne investeringer9.12.2025 06:44:26 CET | Pressemeddelelse
Det danske formandskab og Europa-Parlamentets forhandlere er blevet enige om enklere regler ved rapportering om bæredygtighed. Det betyder, at der for danske virksomheder alene bliver fjernet byrder for minimum 6 mia. kr.
Danske digitale løsninger skal lette EU byrder for 87 mia. euro8.12.2025 08:45:03 CET | Pressemeddelelse
Danmark har skubbet på for at få EU til at sætte turbo på byrdelettelser. Derfor har det danske formandskab fremlagt en handlingsplan, der udnytter digitalisering efter dansk forbillede og løfter EU’s konkurrenceevne markant.
Dansk formandskab sætter kampen mod ulovlige produkter på onlineplatforme på dagsordenen i EU8.12.2025 07:59:22 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsminister Morten Bødskov er i dag i Bruxelles for at deltage i Rådsmøde om konkurrenceevne. Her vil ministeren bl.a. endnu en gang sætte fokus på behovet for en stærk europæisk indsats mod onlineplatforme som Temu.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum