Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.

Aniaras platform bruger avanceret sprogteknologi til at oversætte og distribuere bøger i flere formater – e-bøger, lydbøger og print-on-demand - på op til otte sprog. Virksomheden har allerede lanceret over 128 titler på 14 markeder, med mere end 50 kontraktansatte forfattere og yderligere 50 på venteliste.
– Hos Aller Media har vi forbundet historier med læsere siden 1873. I dag ser vi Aniara skabe en lignende revolution for forfattere. Ved at nedbryde sprogbarrierer åbner de døre til nye markeder og læsere over hele verden. Vi investerer i Aniara, fordi vi mener, at enhver stærk fortælling fortjener sin chance for at finde sit publikum -uanset sprog, siger Michael Aller, CEO for Aller Media Nordic.
Aniara blev grundlagt med forfattere i centrum. Deres teknologi gør det muligt at oversætte bøger hurtigt og præcist, samtidig med at forfatternes unikke stemme og stil bevares. Dette reducerer oversættelsestiden fra måneder til blot dage og muliggør samtidige lanceringer på tværs af markeder – en mulighed, der tidligere primært var forbeholdt bestsellerforfattere hos store forlag.
Midlerne fra investeringen skal bruges til at skalere Aniaras teknologi og kapaciteten til at onboarde flere forfattere.
– At have Aller Media som vores strategiske investor bringer uvurderlig brancheekspertise og markedsadgang. Der er en smuk symmetri i vores partnerskab – Aller blev grundlagt på teknologisk innovation, der forstyrrede forlagsbranchen for over et århundrede siden, og i dag fortsætter vi denne tradition for transformation gennem teknologisk udvikling. Deres langsigtede perspektiv stemmer perfekt overens med vores mission om at gøre litteraturen virkelig global, siger Rickard Lundberg, CEO og grundlægger af Aniara.
Aniara blev grundlagt af:
- Rickard Lundberg – CEO, med en baggrund i Storyside, Storytel, Norstedts og TV4.
- Jussi Karlgren – Bestyrelsesmedlem og professor i sprogteknologi, tidligere hos Spotify og i øjeblikket på Silo.ai.
- Christian Ubbesen – COO, med speciale i sprogteknologi, med tidligere erfaring hos Findwise.
- Erik Fichtelius – Journalist og forfatter, tidligere ansat i Sveriges Television.
- Oskar Glauser – Branding- og UX-ekspert, startup-iværksætter og grundlægger af Minutemailer og Videofy.me.
- Andreas Wiberg – CPO, med ekspertise inden for sprogteknologi og startup-iværksætteri, medstifter af Amuse og Gamgi.
For mere info kontakt:
Jennie Knutsson, nordisk kommunikationschef
jennie.knutsson@aller.com
+46 708 35 28 88
Kontakter
Jennie KnutssonKommunikationschef Aller Media Nordic
Tlf:+46708352888jennie.knutsson@aller.comPresse Aller Media DenmarkKommunikation
Tlf:+46708352888kommunikation-dk@aller.comOm Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Aller Media Denmark og Ekstra Bladet indgår nyt samarbejde29.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Denmark og Ekstra Bladet slår sig sammen om nyt digitalt samarbejde. Fremover kan alle Aller Media Denmarks Pling-abonnenter med fuld digital adgang også få adgang til Ekstra Bladets daglige e-avis sammen med alle Allers kendte titler samt tusinde andre magasiner og ugeblade fra ind- og udland.
Aller Media styrker sit nordiske samarbejde – etablerer fælles kommerciel organisation og tilføjer nyt forretningsområde15.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter halvandet år med en nordisk organisationsstruktur tager Aller Media nu næste skridt i sin udvikling. Fra den 1. oktober samles den kommercielle forretning i en fælles nordisk organisation med tre forretningsområder og flere støttefunktioner, der skal drive vækst, innovation og effektivt samarbejde på tværs af landegrænser. Der tilføjes desuden et helt nyt forretningsområde, Retail Media Business, der skal hjælpe virksomheder med at øge mulighederne inden for annoncesalg.
femina får ny chefredaktør7.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I foråret kom Danmarks ældste magasin for kvinder igen på papir, og samtidigt skabte de et helt nyt digitalt medlemsunivers – med bragende succes. De første tre numre har solgt omkring 20.000 stykket, hvilket har været langt over egne forventninger. Nu får femina en ny chefredaktør til at føre succesen videre.
Børnene har taget nyt lydunivers til sig – HULiGENNEM har nået målet1.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM havde i deres udbudsansøgning selv sat som mål at nå 34.000 app-downloads på 18 måneder. Det mål er allerede nået – og overgået – efter blot syv måneder. Det beviser, at målgruppen er der og værdsætter kvalitet, mener chefredaktør.
Heartbeats overtager Allers native-afdeling26.6.2025 10:32:39 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere har produktionen af native-indhold været udliciteret, men nu har Aller taget det hjem til deres eget selskab Heartbeats.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum