Når verden buldrer, vil vi have mere kontrol over budgettet - også på ferien
Når der er ekstraordinært meget uro i verden, som nu, får mange brug for mere tryghed og kontrol med det, vi kan have kontrol over. Vores forbrug, for eksempel, og det afspejler sig også i vores ferievalg.

Hos Sunweb, der er blandt de tre største feriearrangører i Danmark, vælger 77 % et all-inclusive hotel denne sommer. Det er en lille stigning fra sidste sommer, hvor tre ud af fire valgte all-inclusive konceptet, dvs. at rejsens pris indeholder fly, hotel, mad, drikke, snacks og underholdning på hotellet.
- Siden all-inclusive konceptet for alvor begyndte at tage fart på bagkant af finanskrisen, er kurven gået kraftigt opad, og i en tid som nu, hvor verden buldrer lidt ekstra højt, er all-inclusive konceptet mere efterspurgt end nogensinde tidligere. Det er fordi, du i princippet kan lade dit betalingskort blive hjemme, for alt er betalt – i kombination med, at det er nemt og overskueligt, så du hurtigt kan sænke skuldrene og komme i feriestemning, mener Jan Lockhart, der er landechef for Sunweb i Danmark og Sverige.
Fra udskældt opkomling til bedre balanceret samliv
Det populære feriekoncept har tidligere været udskældt – bl.a. var der i konceptets spæde begyndelse en del hoteller med svingende kvalitet.
I dag er kvaliteten på all-inclusive hoteller generelt høj, fordi dårlig kvalitet simpelthen ikke overlever i et marked med bevidste og kræsne kunder.
De fleste, der bor på all inclusive hoteller, holder af at gå ud at spise et par gange i løbet af ferien, så der i dag også er opnået et mere balanceret samliv mellem de lokale restauratører og all-inclusive hotellerne.
Det er specielt store grupper, som flere generationer eller vennegrupper, der rejser sammen samt børnefamilierne, der vælger all-inclusive på ferien.
I få lande, som Tyrkiet og Egypten er andelen af all-inclusive hoteller op mod 90 %, mens den er betydeligt lavere i f.eks. Grækenland, hvor mange stadig foretrækker de lokale tavernaer.
Nøgleord
Kontakter
Jan LockhartLandechef, Sunweb Danmark & Sverige
Tlf:+45 61 20 90 98jan.lockhart@sunwebgroup.comBilleder
Links
Om Sunweb
Sunweb i Danmark er en del af Sunweb Group, der opererer på syv internationale markeder – i Holland, Belgien, Danmark, Sverige, Frankrig, Storbritannien og Tyskland.
Sunweb Group er en af de største rejsearrangører i Europa med over en million rejsende på sol og skiferie årligt.
I Danmark har Sunweb eksisteret siden 2010, og er på 15 år vokset til at være en af de største charterarrangører i landet.
I 2023 rejste 168.000 danskere på sol- eller ski-ferie med Sunweb.
SunwebGroup er ejet af kapitalfonden, Triton.
Følg pressemeddelelser fra SUNWEB GROUP
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra SUNWEB GROUP
Rejsetendenser 2026 - danskerne booker sommerferien tidligere end nogensinde før20.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Globale rejsetendenser viser sig også i danskernes ændrede købsadfærd.
Nu åbner billetsalget - Sunweb er igen eksklusiv partner til den ikoniske Tomorrowland Winter festival19.9.2025 11:51:41 CEST | Pressemeddelelse
Danske festival- og skientusiaster kan glæde sig - verdens mest ikoniske vinterfestival for elektronisk musik, Tomorrowland Winter, vender tilbage til Alpe d’Huez fra den 21. til den 28. marts 2026
Fleksibilitet er nøgleordet - sådan kommer du billigst på solferie i efterårsferien12.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en sommer, der bød på store vejrmæssige kontraster; 708 solskinstimer*, hidsige skybrud, masser af vind og tæt på nul tropenætter, nyder danskerne lige nu en fantastisk indian summer. Men vi kommer ikke uden om det – efteråret venter lige rundt om hjørnet, viser DMIs prognoser.
Her er de 8 mest stillede spørgsmål - Influencere på ferie bliver bombarderet med spørgsmål fra deres følgere10.9.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En kendt dansk influencer med mange følgere er på ferie, og poster et billede fra sin liggestol med en cocktail i hånden og havudsigt. Følgerne reagerer øjeblikkeligt. Ikke kun med hjerter og ild-emojis, men også en massiv strøm af konkrete spørgsmål om alt fra udsigt fra hotelværelset, rengøring og pooltemperatur.
Masseturisme - flere skal rejse udenfor højsæsonen og til mindre kendte rejsemål26.8.2025 11:05:44 CEST | Pressemeddelelse
Løsningen på masseturisme er ikke forbud og resktriktioner, men at gøre mere bæredygtige alternativer attraktive for rejsende, mener en af Europas største rejsearrangører, Sunweb Group.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

