Ny kortlægning: Virksomheder indberetter til 1.874 forskellige statslige selvbetjeningsløsninger
Danske virksomheder foretager årligt over 200 millioner indberetninger til 1.874 forskellige selvbetjeningsløsninger. Det koster virksomhederne dyrt, og derfor vil digitaliseringsministeren nu rydde ud i de administrative byrder.
For første gang er der blevet udarbejdet en omfattende kortlægning af danske virksomheders indberetninger til statslige myndigheder. Det kan for eksempel være en indberetning til Skattestyrelsen om moms, til Arbejdstilsynet ved en arbejdsulykke eller til Færdselsstyrelsen om tilladelse til at køre taxakørsel.
Kortlægningen viser, at danske virksomheder bruger tid og ressourcer på at betjene overraskende mange forskellige systemer, når de skal sende lovpligtige informationer til staten.
”Statens krav om indberetninger har taget overhånd og er blevet for tung en administrativ byrde for vores virksomheder. Den nye kortlægning viser tydeligt behovet for, at vi nu lægger os i selen for at forenkle og automatisere meget mere. Danske virksomheder skal bruge deres dyrebare tid på at udvikle nye, innovative produkter og skabe arbejdspladser - ikke på at lave indberetninger og udfylde pdf-filer,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
I alt 59 statslige myndigheder ejer de 1.874 forskellige løsninger, som indgår i kortlægningen. I disse løsninger blev der foretaget mindst 215 millioner indberetninger i løbet af 2023.
Over halvdelen af indberetningerne er automatiseret
Over halvdelen af indberetningerne foregår allerede i dag automatisk via it-systemer. Det drejer sig for eksempel om lønsystemers indberetning til eIndkomst, refusion af sygedagpenge til Nemrefusion og en del af til Skattestyrelses systemer vedrørende aktier, værdipapirer og andre investeringer.
Kortlægningen viser også, at omkring halvdelen af selvbetjeningsløsningerne er samlet på Virk.dk, der er virksomhederne digitale indgang til det offentlige, mens resten af løsningerne er fordelt på mange forskellige platforme.
Om kortlægningen
Kortlægningen er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen som led i initiativet ”MinVirksomhed” fra aftalen om Danmarks Digitaliseringsstrategi 2024-2027 og har til formål at danne grundlag for tiltag, der kan lette virksomhedernes byrder.
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside kan du finde rapporten Kortlægning af virksomheders indberetninger til statslige myndigheder.
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Europæiske ministre støtter dansk erklæring om bedre beskyttelse af børn online10.10.2025 12:00:52 CEST | Pressemeddelelse
Ministre fra 27 europæiske lande har netop underskrevet erklæringen ’The Jutland Declaration’ om behovet for bedre beskyttelse af børn og unge online.
Regeringen: Børn og unge under 15 år skal ikke have sociale medier7.10.2025 12:52:11 CEST | Pressemeddelelse
Børn og unge under 15 år skal ikke være på sociale medier. Sådan lyder det i et nyt udspil, som digitaliseringsministeren præsenterer i dag. Med fem målsætninger vil regeringen skabe en tryggere barndom i en digital virkelighed.
Ny aftale skal sikre bedre brug af det digitale i skoler og fritidslivet6.10.2025 10:02:20 CEST | Pressemeddelelse
Forældre skal hjælpes til at lave kollektive aftaler om det digitale, og kommuner, skoler og fritidstilbud skal have særligt fokus på utilsigtede konsekvenser ved digitalisering. Det er blandt målsætningerne i en ny aftale mellem regeringen, KL og parterne på skoleområdet.
11 nye anbefalinger skal styrke børn og unges digitale liv25.9.2025 10:00:24 CEST | Pressemeddelelse
Flere muskler til at holde øje med techgiganterne, nye myndighedsvejledninger og bedre beskyttelse af digitalt udsatte børn og unge. Det er nogle af de anbefalinger, som ’Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv’ i dag lancerer.
Ny aftale skal klæde forældre bedre på, når børn skal have deres første telefon19.9.2025 10:06:56 CEST | Pressemeddelelse
For at understøtte bedre beskyttelse af børn og unge på digitale enheder går en lang række aktører nu sammen om en ny aftale, der skal ruste forældre og børn, når en telefon til et barn eller ung skal købes. Fremover vil en gruppe teleselskaber og butikker nemlig hjælpe med at stille information og vejledning til alderssvarende digitale enheder og indstillinger til rådighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum