
Datovarer rykker ud i bybilledet – Netto går nye veje mod madspild
Discountkæden tester en ny løsning, der skal øge synligheden af de lokalt nedsatte datovarer. For første gang vises de ikke kun i Netto+ appen, men også på digitale reklameskærme i nærheden af de enkelte butikker.

Datovarer har længe været en del af Nettos kamp mod madspild – og i flere år har man kunnet følge udvalget af lokalt nedsatte madvarer i hver enkelt butik via Nettos app. Men nu tager Netto et nyt og ambitiøst skridt: For første gang nogensinde vil de nedsatte datovarer også blive vist direkte på store digitale reklameskærme i bybilledet tæt på de enkelte butikker.
Dermed bliver de madvarer, der nærmer sig udløbsdatoen og sælges til reduceret pris, mere synlige i hele kunderejsen – ikke kun for dem, der allerede har appen, men også for dem, der passerer forbi.
“Datovarer forener to af tidens største forbrugerbehov. Forbrugerne vil gerne gøre en forskel for klimaet – men de vil også gerne spare penge. Vi kan se, at interessen for datovarer er støt stigende, og mange kunder bruger dem som inspiration til fx aftensmaden, når de handler. Derfor arbejder vi nu på at gøre datovarer mere synlige gennem hele kunderejsen,” siger Kristine Marie Thøgersen, Kommerciel Direktør hos Netto.
Det nye tiltag bygger på en teknisk løsning, hvor information om datovarer hentes direkte fra Nettos app og kobles op med geospecifikke outdoor-reklamestandere. Når medarbejderen i butikken scanner en vare og lægger den i datokøledisken, kan den i løbet af få øjeblikke ses på en digital skærm i umiddelbar nærhed af butikken.
Kampagnen er et led i Nettos større strategi om at reducere madspild og gøre det lettere for kunderne selv at medvirke til at reducere madspild i hverdagen – uden at det bliver besværligt eller belærende. Kodeordene er synlighed og inspiration.
“Madspild er et komplekst problem, men noget af det mest effektive, vi kan gøre, er at hjælpe folk med at se, hvor simpelt det kan være at redde god mad – og spare penge samtidig. Det handler ikke om at ændre adfærd radikalt, men om at fjerne barriererne. Derfor lader vi datovarerne tale for sig selv,” slutter Kristine Marie Thøgersen.
Initiativet rulles foreløbigt i maj måned i 10 butikker, 8 på Sjælland og 2 i Jylland.
Nøgleord
Kontakter
Sofie BjørkmannProgram ManagerPublicis Groupe
Ved spørgsmål samt kontakt til Kristine Marie Thøgersen
Billeder

Følg pressemeddelelser fra Netto
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.