Populære Tesla-modeller ramt af nye problemer
Mange Tesla-biler døjer med slør i både rat og hjulophæng. Det skaber tvivl om bilernes sikkerhed, og om bilerne kan bestå bilsyn. FDM anbefaler Tesla-ejere at få bilerne testet af en uvildig, inden garantien udløber.

Det er ikke kun salgstallene, der på det seneste har drillet Tesla. Adskillige tilfælde af væsentligt slør i ratstammen og baghjulsophænget på de populære modeller Model 3 og Model Y pibler frem. Både i FDMs rådgivning, hvor medlemmer henvender sig, og på FDMs testcentre i forbindelse med bilsyn og garantitest er sløret velkendt.
FDM kunne tidligere på året fortælle, at knap hver fjerde af de Tesla Model 3 årgang 2020, som sidste år var til syn, dumpede blandt andet på grund af væsentligt slør i vigtige dele.
Konkret oplever FDM, at der er så meget slør i ratstammemodulet på mange Tesla-biler, at rattet kan rykkes både fra side til side og op og ned. Derfor er det FDMs vurdering, at mange af bilerne ikke er tilstrækkeligt sikre til, at de kan godkendes til syn.
Der opleves også slør i bøsningerne på bilernes baghjulsophæng, når bilerne løftes på bærearmene, ligesom andre biler, og ikke som Tesla foreskriver.
”Slør i hjulophæng og styretøj er noget, vi normalt først ser på ældre biler, som har kørt mange kilometer. Men med de to Tesla-modeller er der tale om nyere biler, og det er for tidligt, at der allerede opstår væsentligt slør her. Når der er grund til bekymring, skyldes det, at det er komponenter, der har betydning for sikkerheden, og derfor dumper vi dem til syn,” siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
FDM har gennem længere tid været i dialog Tesla, som ikke anerkender, at sløret skulle været et problem. Efter et møde i maj med FDMs teknikere vil Tesla dog nu udarbejde en ny metode til at udmåle slør på bilerne under belastning.
FDM har også gennem længere tid været i dialog med Færdselsstyrelsen, der er myndighed på området. Senest først i juni holdt FDM et møde med styrelsen, som her understregede, at biler med væsentligt slør i rat og hjulophæng ikke kan bestå det periodisk bilsyn. Styrelsen påpegede også, at biler fra Tesla skal synes ud fra samme krav og metoder som alle andre biler.
”At Færdselsstyrelsen så direkte bekræfter os i, at vores vurdering omkring slør og bilsyn er korrekt, er vi meget tilfredse med. Ikke mindst fordi vi i øjeblikket oplever, at bilejerne bliver kastebold mellem Tesla og synsvirksomhederne, som dumper bilerne. Det er ikke rimeligt. Vi mener heller ikke, det skal være op til Tesla eller andre bilproducenter selv at vurdere, hvordan de vil tolke reglerne for, hvornår der er tale om væsentligt slør i netop deres biler. Det bliver hurtigt elastik i metermål,” siger Lone Otto.
Er bilerne inden for garantiperioden, der for Tesla er på fire år (80.000 km), eller omfattet af den toårige reklamationsfrist, mener FDM, at der er tale om en mangel i købelovens forstand.
Har man en Tesla Model 3 eller Model Y, som nærmer sig garantiudløb, anbefaler FDM derfor, at man får testet bilen hos en uvildig, så evt. fejl eller slør kan blive rettet, mens garantien stadig gælder.
Der er indregistreret knap 37.000 Model 3 og godt 40.000 Model Y i Danmark.
Læs mere om problemerne med slør i Tesla-modellerne på fdm.dk
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder

Om FDM
FDM er med 284.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
FDM: Brugte biler sælges med vildledende forbrugstal11.9.2025 15:00:15 CEST | Pressemeddelelse
Brugte biler bliver markedsført og solgt med vildledende forbrugstal. Det kan have givet mange forbrugere høje ekstraregninger til brændstof. FDM forventer, at bilbranchen hurtigt retter fejlen og tager hånd om bilkøbere, der har købt bil ud fra forkerte oplysninger om bilens officielle EU-brændstofforbrug.
Kina giver europæiske biler baghjul i sikkerhed8.9.2025 11:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Kinesiske bilmærker overhaler europæiske konkurrenter, når det gælder høj sikkerhed i nye biler. FDM mener, det bør være et wakeupcall for de europæiske bilproducenter.
Kommuner udskriver rekordmange p-afgifter1.9.2025 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets kommuner uddelte sidste år 627.825 p-afgifter. Det er knap 60.000 flere end året før og det højeste antal nogensinde. Samlet havde kommunerne i 2024 p-indtægter for 1,2 milliarder kroner, hvilket også er ny rekord.
Uro om bilafgifter – FDM efterlyser snarlig afklaring14.8.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Mens politikerne diskuterer, om og hvordan bilafgifterne kan ændres, skaber det usikkerhed blandt forbrugerne. Som det ser ud nu, vil populære elbiler rammes af afgiftsstigning fra årsskiftet, viser beregninger, FDM har lavet. Der er dog mange billige elbiler at vælge imellem, der ikke rammes af højere registreringsafgift.
Færdselsstyrelsen giver FDM ret: Tesla-modeller har for meget slør10.7.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
To utilfredse bilejere har klaget over, at deres Teslaer ikke bestod syn, fordi de havde væsentligt slør i hjulophænget. Færdselsstyrelsen har nu behandlet klagerne, og vurderer, at synsafgørelsen var korrekt. Afgørelsen sker i forlængelse af FDMs udmelding tidligere på året om, at mange Tesla-biler døjer med slør i hjulophænget, og derfor bør kasseres ved et bilsyn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum