Elfærge begynder sin lange tur hjem
Molslinjens elfærge, Nerthus, begynder i dag sin lange tur hjem fra værftet i Tyrkiet. Selv om færgen reelt er bygget til Alslinjen, så skal den indsættes på Samsølinjen, hvor en travl sommer venter den helt nye elfærge.

Den første af Molslinjens to elfærger forlader nu værftet Cemre Shipyard lige syd for Istanbul i Tyrkiet. Her bygges Molslinjens to nye elfærger til Alslinjen og til Samsølinjen. Byggeriet har været ramt af forsinkelser, men i dag kan færgen Nerthus forlade vandet omkring værftet og begynde den lange tur hjem.
”Begge vores nybygninger har været ramt af forsinkelser. Jordskælv og den ustabile situation i den tyrkiske økonomi har spillet ind, så det er med lettelse, at vi nu kan sende den første færge hjemover”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Elfærgen har backup-motorer på diesel, og det er dem, som sender færgen afsted på den cirka 18 dage lange rejse, da det jo ikke er muligt at modtage strøm til færgens batterier, før den lander i de specialbyggede lejer i Ballen og Kalundborg. Færgen skal hente nyt brændstof en enkelt gang på turen, og det bliver i spanske Vigo.
”Vi skal krydse flere farvande, hvor vejret spiller en stor rolle for besætningens muligheder for at holde tidsplanen, så vi håber på gode forhold for vores mandskab”, siger Kristian Durhuus.
Det bliver Molslinjens Mikael Kjerulf, der er kaptajn på turen hjem, og Tino Munck, der er maskinchef. De skal sejle den første af to elfærger, som kommer til at sætte helt nye standarder for elfærger i Danmark.
Elfærgen, der er 117 meter lang, skal drives af batterier på 3,1 MWh. Færgen kan transportere 188 biler og 600 passagerer på en overfart og vil kunne sejle emissionsfrit på sin rute.
”Vi har valgt elektrificering som vores vej gennem den grønne omstilling, og derfor er det meget spændende for os at få den første færge hjem, som er bygget til en meget grønnere fremtid for dansk færgefart”, siger Kristian Durhuus.
Nerthus forventes at sejle ind i Kalundborg i starten af juni. Herefter skal færgen gøres klar og godkendes af de danske myndigheder, mandskab skal trænes og lejerne og strømtilslutninger testes inden den første tur den 16. juni 2025.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:+4520196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 18 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 10 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.
Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.
Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Nyt havnedesign udfordrer færger26.8.2025 18:14:46 CEST | Pressemeddelelse
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Simuleringerne viser, at Hammershus ved bestemte vindretninger ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan sejle ind og ud af havnen i op til 23 sekundmeter vind – i stedet bør grænsen være 18 sekundmeter, anbefaler rapporten.
Öresundslinjen är bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Efterfrågan på biljetter med Öresundslinjens färjor har varit extra stor i juli, en viktig resemånad för semesterfirare. Inte sedan sommaren 2022, direkt efter covid-pandemin, har så många rest med Öresundslinjen mellan Helsingborg och Helsingör. I år var det bara ett enda skyfall som hindrade sommartrafiken över sundet från att nå en miljon passagerare.
Øresundslinjen blot et enkelt skybrud fra en million rejsende i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg har gjort det godt i den vigtige rejsemåned, juli. Ikke siden sommeren lige efter corona i 2022 har der været flere med færgerne, som var bare et enkelt skybrud fra en million passagerer i en våd juli.
Molslinjen electrifies giant catamarans on the Kattegat22.7.2025 10:01:58 CEST | Press release
Molslinjen has just placed an order for two battery-powered giant catamarans for its Kattegat route – marking the launch of the world’s largest electrification project at sea. The ferries will be built by Australian shipbuilder Incat, and a third vessel is also expected to join the fleet in Denmark during 2027 and 2028.
Molslinjen sætter strøm til kæmpe-katamaraner på Kattegat22.7.2025 10:01:58 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen har netop lagt en ordre på to batteridrevne kæmpe-katamaraner til Kattegat. Dermed skyder Molslinjen gang i verdens største elektrificeringsprojekt til søs. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med yderligere en tredje færge ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum