Næstved Kommune

Undersøgelse af potentiel jordforurening iværksættes i Stenlængeområdet

Del

Næstved Kommune iværksætter nu undersøgelser af potentiel jordforurening på vejnære arealer på matriklerne i etape 1 i Stenlængeområdet. Det sker efter jordprøver i området, der indikerer forurening med knust asfalt.

Stenlængeområdets etape 1 omfatter 10 storparceller og 65 parcelgrunde, hvor alle parceller i udgangspunktet skal undersøges for knust asfalt.
Stenlængeområdets etape 1 omfatter 10 storparceller og 65 parcelgrunde, hvor alle parceller i udgangspunktet skal undersøges for knust asfalt.

Jordprøver fra tre prøvegravninger i Stenlængeområdet i den nordøstlige del af Næstved indikerer, at der på arealerne i umiddelbar nærhed til vejanlæg mv. kan være forurenet med knust asfalt, der er godkendt til og bruges til fundering af blandt andet vejanlæg, fortove og cykelstier.

Det betyder, at Næstved Kommune nu har vurderet, at der er behov for at afdække, hvorvidt flere matrikler i Stenlængeområdet potentielt kan være forurenede med knust asfalt på arealer i umiddelbar nærhed til veje og fortov. Det er forventningen, at forureningen kan være spredt cirka 0,5 meter ind på den del af matriklen, som støder op til veje og fortov.

Forureningen kan skyldes, at den knuste asfalt anvendt til veje og fortov kan være spredt ind på parcelhusgrundene i forbindelse med anlæggelse af eller som følge af konstruktionen af veje og fortov. Knust asfalt må ikke ligge på arealer, der anvendes til boliger.

”Næstved Kommune har ved prøvegravninger på tre parcelhusgrunde, som kommunen selv ejer, konstateret jordforurening. Vi reagerer, fordi vi bliver gjort opmærksomme på forholdet omkring potentiel forurening på matriklerne. Det er afgørende at få afdækket i hvor stort et omfang, der er tale om forurening med knust asfalt i yderkanten af andre matrikler”, siger Jens Bach, Centerchef i Center for Teknik og Miljø, der understreger vigtigheden af, at yderligere og omfattende undersøgelser igangsættes hurtigst muligt.

Derfor er alle berørte grundejere i området nu inviteret til et informationsmøde og samtidig også blevet bedt om at give adgang til, at kommunen kan udføre undersøgelser på matriklerne.

”Vi er fuldt ud bevidste om, at de berørte borgere i området nu pludselig står i en uvis situation, hvor det kan være vanskeligt at forudse konsekvenserne af en potentiel forurening. Derfor tager vi også sagen meget alvorligt og arbejder intenst på at få afdækket omfanget, og hvordan det stiller borgerne i området”, siger Jens Bach.

Informationsmødet finder sted onsdag 28. maj klokken 17.00-19.00 i Grønnegades Kaserne, Gammel Ridehus, 4700 Næstved.

Om Stenlængeområdet etape 1

Stenlængeområdets etape 1 omfatter 10 storparceller og 65 parcelgrunde, hvor alle parceller i udgangspunktet skal undersøges for knust asfalt.

Om forureningen på parcelgrunde

Ved anlæg af veje og fortov bliver knust asfalt udlagt som bærelag. For at holde bæreevnen på fortovet/vejen, bliver laget af knust asfalt lagt bredere i bunden. I de tilfælde hvor skel og kant mellem eksempelvis fortov og matrikel er det samme, vil bundlaget af knust asfalt ligge på den forkerte side af skel og dermed på parcelgrunden. Hvor langt inde bundlaget af den knuste asfalt er lagt på den enkelte matrikel afhænger af forskellen i terræn mellem vej/fortov og matrikel. (se grafik nedenfor).

Om knust asfalt

Knust asfalt fungerer som bærelag, når man skal anlægge en vej, en parkeringsplads, en ny indkørsel, fortov eller en gårdsplads. Det kan også bruges til at reparere huller i asfaltveje. Knust asfalt har en høj bæreevne og kan klare tung trafik.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Ved anlæg af veje og fortov bliver knust asfalt udlagt som bærelag. For at holde bæreevnen på fortovet/vejen, bliver laget af knust asfalt lagt bredere i bunden. I de tilfælde hvor skel og kant mellem eksempelvis fortov og matrikel er det samme, vil bundlaget af knust asfalt ligge på den forkerte side af skel og dermed på parcelgrunden. Hvor langt inde bundlaget af den knuste asfalt er lagt på den enkelte matrikel afhænger af forskellen i terræn mellem vej/fortov og matrikel.
Ved anlæg af veje og fortov bliver knust asfalt udlagt som bærelag. For at holde bæreevnen på fortovet/vejen, bliver laget af knust asfalt lagt bredere i bunden. I de tilfælde hvor skel og kant mellem eksempelvis fortov og matrikel er det samme, vil bundlaget af knust asfalt ligge på den forkerte side af skel og dermed på parcelgrunden. Hvor langt inde bundlaget af den knuste asfalt er lagt på den enkelte matrikel afhænger af forskellen i terræn mellem vej/fortov og matrikel.
Download

Følg pressemeddelelser fra Næstved Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Næstved Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye