SMVdanmark

Nordjyske virksomheder har de dårligste oplevelser med offentlige myndigheder - fynboer er mere tilfredse

Del

Små og mellemstore virksomheder oplever store problemer med sagsbehandling i det offentlige på tværs af landet. Nordjylland skiller sig negativt ud, mens Fyn klarer sig relativt bedre, viser nye tal fra SMVdanmark.

En ny aanlyse fra SMVdanmark afslører, at små og mellemstore virksomheder på tværs af landet oplever store problemer med dårlig sagsbehandlingskultur i mødet med det offentlige. Analysen, som kortlægger de regionale forskelle, viser, at problemerne er landsdækkende, men at Nordjylland skiller sig særligt negativt ud, mens Fyn klarer sig relativt bedre. 

Ifølge analysen vurderer 13,7 % af de nordjyske virksomheder kvaliteten af kontakten med det offentlige som "meget dårlig", hvilket er den højeste andel i landet. Samtidig har 17,1 % af virksomhederne haft en negativ oplevelse i deres seneste dialog med kommunen, og hele 46,5 % af de nordjyske virksomheder rapporterer om urimeligt lange sagsbehandlingstider. 

Omvendt skiller Fyn sig positivt ud på flere parametre. Kun 3,2 % af de fynske virksomheder vurderer kontakten som "meget dårlig". 23,2 % af de fynske virksomheder oplever urimeligt lange sagsbehandlingstider. Et højt tal, men den laveste andel i landet. 

Et landsdækkende problem, som vi skal have løst 

"Vores analyse viser, at problemerne med dårlig sagsbehandlingskultur er et landsdækkende problem, men også at der er klare regionale forskelle. Specielt i Nordjylland er oplevelserne af dårlig sagsbehandling markant højere end andre steder," siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark. 

Han tilføjer: 

"Det må og skal være en politisk prioritet at sikre en langt højere kvalitet i sagsbehandlingen over hele landet. Vi er jo altså grundlæggende på samme hold. Virksomheder og offentlige myndigheder skal spille hinanden gode, så vi sammen kan gøre kagen større. Det sker heldigvis i de fleste tilfælde, men over hele landet ser vi desværre alt for mange eksempler på det modsatte.” 

De regionale tal i opgørelsen er en stammer fra en national spørgeskemaundersøgelse blandt 1.400 små og mellemstore virksomheder, som SMVdanmark offentliggjorde 28. april. Den viste, at på landsplan har hver femte virksomhed har følt sig intimideret i mødet med det offentlige. Hver tredje har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning. 22 % vurderer deres samlede kontakt med det offentlige som dårlig eller meget dårlig. 

SMVdanmark opfordrer til en tilbundsgående undersøgelse af problemerne med sagsbehandlingskulturen, så vi kan finde effektive løsninger og sikre bedre behandling af virksomhederne uanset deres placering i landet. 

Det viser den regionale opgørelse: 

Nordjyske SMV’er har generelt de dårligste oplevelser i mødet med det offentlige. 

  • Kvaliteten af kontakten med det offentlige: 13,7 % af virksomhederne vurderer kontakten som "meget dårlig", hvilket er den højeste andel i landet 

  • Seneste dialog med kommunen: 17,1 % beskriver den som negativ (12,2) eller meget negativ (4,9 %), hvilket er den højeste andel i landet 

  • Følelse af dårlig eller uretfærdig behandling: 37,5 % af virksomhederne har inden for de seneste 24 måneder følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet  

  • Mangelfuld eller vildledende rådgivning: 34,9 % af virksomhederne har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning 

  • Urimelige lange sagsbehandlingstider: Hele 46,5 % af virksomhederne har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider. 

Fynske SMV’er skiller sig positivt ud på en række parametre: 

  • Kvaliteten af kontakten med det offentlige: Kun 3,2 % af virksomhederne vurderer kontakten som "meget dårlig", hvilket er den laveste andel i landet  

  • Seneste dialog med kommunen: 8,4 % beskriver den som negativ (2,1) eller meget negativ (6,3), hvilket er den laveste andel i landet 

  • Følelse af dårlig eller uretfærdig behandling: 29,2 % af virksomhederne har inden for de seneste 24 måneder følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet, hvilket er en af de laveste andele  

  • Mangelfuld eller vildledende rådgivning: 25,4 % af virksomhederne har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning, hvilket er den laveste andel i landet  

  • Urimelige lange sagsbehandlingstider: 23,2 % af virksomhederne har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider, hvilket er den laveste andel i landet  

Samlede resultater 

Hvordan vil du vurdere kvaliteten af den kontakt, du har haft med det offentlige? 

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele landet 

Meget dårlig 

11 

3,2 

10 

7,4 

7,2 

13,7 

10,3 

8,7 

Dårlig 

11 

18,9 

14,6 

10,6 

16,3 

9,5 

18,1 

14,1 

Hverken/eller 

30,2 

33,7 

28,5 

34 

31,5 

41,1 

29,3 

32 

God 

37,8 

32,6 

39,2 

37,8 

34,1 

27,4 

37,9 

35,7 

Meget god 

9,9 

11,6 

7,7 

10,1 

10,9 

8,4 

4,3 

9,4 

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet? 

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele landet 

Ja 

30,2 

29,2 

34,9 

28,2 

37,5 

37,5 

31,9 

33 

Nej 

61 

59,4 

58,9 

61,2 

54,5 

44,8 

51,7 

56,5 

Ved ikke 

8,7 

11,5 

6,2 

10,6 

7,9 

17,7 

16,4 

10,5 

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig talt ned til eller intimideret?  

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele landet 

Ja  

21,1 

20 

15,1 

14,9 

18,3 

19,8 

16,8 

17,9 

Nej 

70,5 

71,6 

73,8 

75,7 

76,1 

64,8 

70,8 

72,8 

Ved ikke 

8,4 

8,4 

11,1 

9,4 

5,6 

15,4 

12,4 

9,3 

Hvordan vil du beskrive din seneste dialog med din kommune om forhold vedrørende din virksomhed? 

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele Landet 

Meget negativ 

4,1 

2,1 

4,3 

1,8 

3,4 

4,9 

5,8 

3,6 

Negativ 

10,2 

6,3 

7,8 

7,1 

10,3 

12,2 

9,7 

9,2 

Hverken/eller 

48,3 

55,2 

49,6 

55 

56,4 

47,6 

49,5 

52,3 

Positiv 

43,5 

38,5 

40,9 

35,5 

34,6 

39 

40,8 

38,5 

Meget positiv 

8,2 

6,3 

9,6 

9,5 

13,4 

9,7 

9,2 

Har du oplevet eksempler på, at du har fået mangelfuld eller vildledende rådgivning fra en eller flere offentlige myndigheder? 

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele landet 

Ja 

29,4 

25,4 

27,4 

27,9 

30 

34,9 

31,5 

29,2 

Nej 

54 

51,5 

55,4 

48,8 

52,9 

50 

50,8 

52,2 

Ved ikke 

16,6 

23,1 

17,2 

23,3 

17,1 

15,1 

17,7 

18,6 

Har du oplevet svarfrister i henvendelser fra de offentlige myndigheder, som du ikke mener har været rimelige? 

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele landet 

Ja 

24,6 

28,7 

30,5 

33,2 

34,5 

40,8 

35,4 

32,2 

Nej 

56,4 

43,4 

51,9 

43,3 

44,5 

47,6 

46,2 

47,4 

Ved ikke 

19 

27,9 

17,5 

23,5 

20,9 

11,7 

18,5 

20,4 

Har du ved henvendelser til en offentlig myndighed oplevet at blive sendt rundt imellem flere forskellige myndigheder eller forvaltninger? 

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele landet 

Ja 

24,5 

30,7 

31,4 

28,6 

33,6 

34,7 

28,1 

30 

Nej 

55,8 

46,5 

50,3 

50,4 

49,4 

55,4 

52,3 

51,3 

Ved ikke 

19,7 

22,8 

18,3 

20,9 

17 

9,9 

19,5 

18,6 

Har du oplevet helt urimelige lange sagsbehandlingstider hos en eller flere offentlige myndigheder? 

Østjylland 

Fyn 

Sydjylland 

Sjælland + Lolland Falster 

Hovedstaden / Nordsjælland 

Nordjylland 

Midtvest 

Hele landet 

Ja 

25,9 

23,2 

24,8 

31,8 

32,3 

46,5 

37,3 

31 

Nej 

55,6 

47,2 

60,8 

47,6 

49,8 

39,4 

42,9 

49,8 

Ved ikke 

18,5 

29,6 

14,4 

20,6 

17,8 

14,1 

19,8 

19,2 

Kontakter

Links

SMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte  medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.

Følg pressemeddelelser fra SMVdanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra SMVdanmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye