E-barometeret tager pulsen på danskerne: Mobile, bevidste og digitalt krævende
Fleksibilitet, valgfrihed og gode priser driver danskernes voksende onlineshoppelyst – og udlandet lokker som aldrig før, viser PostNords helt nye E-barometer 2025.

Danskerne har for alvor gjort e-handel til en fast del af hverdagen. Ifølge PostNords nye E-barometer har 8 ud af 10 handlet online den seneste måned. Det digitale engagement er ikke kun højt, det er også kvalitetsbevidst og på tværs af landegrænser.
Knap 8 ud af 10 danskerne har handlet online fra udlandet det seneste år med storfavoritter som Kina, Tyskland og Sverige. Det er blandt andet på platforme som Zalando, Temu og Amazon, der alle tre er populære på grund af attraktive priser og stort produktudvalg.
- Det høje aktivitetsniveau viser et forbrugermarked i forandring, hvor kravene til leveringsoplevelsen, pris og bæredygtighed er skærpet. Danskerne har digitale vaner og forventninger, der matcher de mest avancerede markeder i Europa. De vil have mere end blot hurtig levering – de vil have kontrol, siger Isabella Beck Jørgensen, pressechef i PostNord Danmark.
Valgfrihed er nøglen til danskernes digitale loyalitet
For danskerne handler e-handel i stigende grad om bekvemmelighed og personlig tilpasning. For hele 8 ud af 10 har muligheden for selv at vælge leveringssted betydning for, hvor de handler – en stigning fra sidste år, der gør danskerne til de mest leveringsbevidste i Norden.
Pakkeshops er den mest anvendte leveringsform i Danmark og bruges af hver tredje dansker ved onlinekøb. Samtidig vinder pakkebokse hurtigt frem og er den eneste leveringsmetode, der er vokset i popularitet siden sidste år.
- Danskerne vælger i stigende grad løsninger, der giver maksimal fleksibilitet og afhentning tæt på hjemmet og uden for normal åbningstid. Mens pakkeshops er det mest anvendte, er pakkebokse hurtigt også blevet et populært kompromis mellem fleksibilitet og tilgængelighed, siger Isabella Beck Jørgensen.
Digital modenhed og mobilbetaling i top
Danskerne er både teknologisk og betalingsmæssigt langt fremme. MobilePay er nu den mest foretrukne betalingsmetode (27%), selvom kreditkort fortsat anvendes mest (30%). Den digitale udvikling understøttes af Dankortets integration i Apple Pay, som har gjort mobilbetaling endnu mere udbredt og intuitiv.
- Også her kan vi se, at danskerne prioriterer hurtighed og brugervenlighed i betalingsøjeblikket. MobilePay og Apple Pay gør onlinekøb så nemt og ubesværet som muligt – og det gør dem til det naturlige førstevalg for mange, siger Isabella Beck Jørgensen.
Secondhand og bæredygtighed spiller en rolle
Hver tredje dansker har købt brugte varer online den seneste måned. Særligt tøj og elektronik er populære i den cirkulære økonomi, hvor pris, bæredygtighed og unikke fund driver motivationen. Trods et lille fald i secondhand-handel sammenlignet med sidste år, er Danmark stadig blandt de mest aktive lande i Norden.
- Når så mange danskere aktivt vælger genbrug, sender det et klart signal til webshops og markedspladser: Brugervenlige løsninger, gennemsigtighed og troværdighed omkring bæredygtighed er ikke længere et ekstra plus – det er forventet, siger Isabella Beck Jørgensen.
Dyk ned i danskernes online shoppeadfærd og få det fulde overblik over e-handelsmarkedet i Norden i PostNords seneste E-barometer 2025 på E-barometer.
Relevante tal fra PostNords E-barometer:
-
81 procent af danskerne har handlet online inden for de seneste 30 dage
-
77 procent har handlet online fra udlandet det seneste år
-
79 procent angiver, at muligheden for at vælge leveringssted påvirker deres valg af webshop
-
32 procent brugte en pakkeshop ved deres seneste onlinekøb, mens 16 procent brugte en pakkeboks
-
30 procent har kreditkort som den mest anvendte betalingsmetode, mens 27 procent har MobilePay som den mest foretrukne betalingsmetode
-
32 procent af danskerne har købt brugte varer online den seneste måned – især tøj og elektronik
Kontakter
PostNords Presseafdeling
Tlf:70101300presse@postnord.comBilleder
Følg pressemeddelelser fra PostNord Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PostNord Danmark
PostNords nye kampagnefilm sætter fokus på talentudvikling12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PostNord har lanceret endnu en kampagnefilm, som lige nu ruller over danskernes digitale kanaler. Kampagnen har fokus på talentudvikling og PostNords nye tagline ’Til tiden’.
Ved årsskiftet leverer PostNord sit sidste brev: Tager stort skridt mod at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør6.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
PostNord tager nu endnu et stort skridt i sin strategi for at bygge et stærkt PostNord for fremtiden. Med den stigende digitalisering falder antallet af breve i Danmark hastigt, og derfor stopper PostNord i Danmark i 2026 med at levere breve for at fokusere på at være danskernes foretrukne pakkeleverandør.
Gør plads til den næste: Hent din pakke i PostNord Pakkeboks indenfor 24 timer og vind et SuperGavekort9.12.2024 09:36:29 CET | Pressemeddelelse
PostNord udlodder et SuperGavekort på 500 kroner hver eneste dag frem mod jul til heldige vindere blandt de særligt hurtige.
Næste år bliver det billigere for dig at sende pakker med PostNord6.12.2024 09:45:47 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar falder prisen på en pakke under 1 kg fra privatpersoner med 18 procent.
PostNord gentager succes: Konkurrence i hele landet skal mindske juletravlhed i de danske pakkeshops27.11.2024 16:05:25 CET | Pressemeddelelse
Black Friday og juleindkøb betyder tætpakkede pakkeshops landet over. PostNord opfordrer derfor danskerne til at hente deres PostNord-pakker inden for 24 timer og derved deltage i konkurrencen om et gavekort på 2.500 kroner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum