”Et valg for livet” ruller videre i metro, bus og biograf
Gør en forskel. For dig selv og for andre. Vælg en fremtid inden for life science. Det er budskabet i Lifs kampagne, der ruller både i metroen, i busserne og i biografen de kommende to uger.

Når du står på Kongens Nytorv og venter på metroen, er det ikke længere kun reklamer for streamingtjenester eller sneakers, der fylder. Nu stirrer en celle, et mikroskop – eller et spørgsmål om din fremtid – måske direkte tilbage.
Den innovative lægemiddelindustri har sendt life science ud i byen som led i en ny, rullende kampagneindsats, der bygger videre på fortællingen fra ”Et valg for livet”. Med særligt fokus på, at mange veje fører til life science-industrien, skal kampagnen minde os om, at vi alle – unge som gamle – har et valg: Vi kan tænke life science ind, når vi vælger uddannelse, karriere og retning i livet.
Budskabet i ”Et valg for livet” er bevidst tosporet. Det handler både om det arbejdsliv, man træder ind i – hvor man hver dag arbejder for at forbedre andres liv – og om, hvordan det valg, man træffer, former ens eget liv. For når man vælger at arbejde i life science-industrien, vælger man en karriere med mening og med et formål, der rækker ud over én selv.
”Life science handler ikke kun om forskning og laboratorier. Det handler om mennesker, sundhed og løsninger, der redder liv. Og det handler om en dansk styrkeposition, som allerede skaber tusindvis af arbejdspladser og bidrager til vækst og innovation i verdensklasse,” siger Ida Sofie Jensen, koncernchef i Lif, om vores kampagne.
Life science-industrien er en af de hurtigst voksende brancher i Danmark. I dag beskæftiger den over 69.000 årsværk – og tallet er mere end fordoblet siden 2010. Her udgør lægemiddelindustrien den største del af alle ansættelserne. Alligevel er det de færreste, der tænker på life science som en naturlig fremtid, når de vælger uddannelse. Det vil kampagnen gøre op med.
”Vi har brug for, at flere ser life science som en reel mulighed. Og det gælder ikke kun naturvidenskabelige profiler. Branchen favner alt fra ingeniører, håndværkere og sygeplejersker til økonomer, kommunikatører og dataanalytikere. Det er netop mangfoldigheden, der gør den stærk,” siger Ida Sofie Jensen.
Midt i reklamerne og byens travlhed lyder derfor et helt simpelt budskab: Gør en forskel. Vælg en fremtid inden for life science.
Derfor møder kampagnen danskerne i metroen, i busserne og i biograferne resten af maj. For når man mindes om, at fremtiden ikke planlægger sig selv, giver det også anledning til at genoverveje, hvilken vej man vil gå.
”Mange veje fører til life science. Og når vi som samfund bliver bedre til at vise, hvordan forskellige fagligheder spiller sammen om at skabe løsninger for sundhed og velfærd, gør vi det lettere for den enkelte at se sig selv i den fortælling. Det er dét, vi gerne vil bidrage til,” siger Ida Sofie Jensen.
”For når kampagnen mænger sig med reklamer – uden at sige køb – er det en påmindelse. En opfordring til at tænke sundhed, innovation og menneskeliv med ind i de beslutninger, vi træffer i dag – store som små.”
Kontakter
Marie Grabow WestergaardKommunikationschefLif
Tlf:+45 23 10 57 14mgw@lif.dkAnne Cathrine PiiChefkonsulent, KommunikationLif
Tlf:22329099acp@lif.dkBilleder
Links
Om Lægemiddelindustriforeningen
Lif er brancheorganisation for de forskende danske og udenlandske lægemiddelvirksomheder i Danmark. Fællesnævneren er, at Lifs medlemmer alle udvikler nye innovative lægemidler til forebyggelse og behandling.
Når forskning, udvikling og innovation omsættes i sundhed, vækst, arbejdspladser og velstand er det til gavn for hele det danske samfund.
Lif arbejder derfor for, at foreningens medlemmer kan forske, udvikle, producere, markedsføre, distribuere og informere om nye og bedre lægemidler.
Følg pressemeddelelser fra Lif Lægemiddelindustriforeningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lif Lægemiddelindustriforeningen
Ny opgørelse: Kun 60 procent af nye og innovative lægemidler er tilgængelige for danske patienter7.5.2025 12:59:04 CEST | Pressemeddelelse
Selvom de er godkendt, kom 70 nye og innovative lægemidler ikke ud til danske patienter i perioden fra 2020 til 2023. Det viser den seneste opgørelse over tilgængelighed til godkendte, nye og innovative lægemidler.
De nominerede til Danmarks bedste kliniske forsøg er udpeget6.5.2025 12:37:50 CEST | Pressemeddelelse
Hvem driver udviklingen i det danske sundhedsvæsen? Den 19. maj fejrer en bred partnerkreds for fjerde år i træk de kliniske forsøg og ildsjæle, der sætter nye standarder for patienter og fremtidens sundhedsvæsen. Her er de 12 nominerede.
Lif: Husk nu patienter med sjældne sygdomme29.4.2025 06:59:00 CEST | Pressemeddelelse
I en tid med fokus på udvikling af det nære sundhedsvæsen og behandlingen af de store folkesygdomme, må vi ikke overse dem, der har allermest brug for vores specialiserede sundhedsvæsen. Det gælder især patienter med sjældne sygdomme. Og derfor holder Lif i dag konferencen: ‘Danmark som ‘Sjældne’-land.
Lif: Én indgang til sundhedsdata er godt nyt for forskning, innovation – og patienterne25.4.2025 13:00:42 CEST | Pressemeddelelse
Adgang til sundhedsdata skal være enklere, hurtigere og mere effektiv. Et nyt lovforslag og en national analyseplatform baner vejen for én samlet indgang til sundhedsdata i Danmark – og det vækker begejstring hos Lægemiddelindustriforeningen – Lif.
Bekymring trods stigende investeringer i sundhedsforskning2.4.2025 10:55:51 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervslivets forskningsinvestering i sundhed stiger markant, men hvis rammerne ikke indgyder til yderligere investeringer, så risikerer Danmark at blive forbigået i fremtiden, lyder det fra Lif.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum