Wonderful Copenhagen

CopenPay er tilbage i hovedstaden: I år tre gange så stort og nu med belønning af turister, der rejser her-til med tog

Del

Wonderful Copenhagen skyder 2. sæson i gang af nudging-initiativet henvendt turister, CopenPay, som sidste år gik verden rundt med over 4.850 internationale medieomtaler. Nu kommer CopenPay tilbage i en 2025-version. Denne gang med tre gange så mange deltagende aktører og i dobbelt så lang periode som første udgave sidste år og med nye tiltag.

Få en gratis bådtur, hvis du samler skrald. Eller en gratis vegetarfrokost, hvis du hjælper til i en urban garden. Sidste år lancerede Wonderful Copenhagen pilotprojektet, CopenPay, hvor turister i hovedstaden bliver belønnet med gratis oplevelser for deres miljøbevidste handlinger. Og nu er Wonderful Copenhagen tilbage med en ny version for 2025, som både er markant større i omfang og i længden.

CopenPay blev en kæmpe succes sidste år med stor tilfredshed fra både turister og aktører, og de 26 deltagende aktører i 2024 er i år mere end tredoblet til 90. Og sidste års fire uger er i år udvidet til ni uger fra 17. juni til 17. august med gratis oplevelser i en bred geografi omkring hovedstaden fra bl.a. Kronborg og M/S Museet for Søfart i Helsingør i nord til Arken i Ishøj i syd.

Samtidig er fokus i år udvidet til ikke kun at handle om turisters adfærd, imens de er her, men også på at nudge til mere miljøbevidste rejsevaner i forhold til transport. Derfor belønnes turister i år også for at rejse hertil med tog. Og i år bliver længden på turisters ophold også en del af CopenPay for at sætte fokus på generelt at foretage færre rejser, men med længere ophold ved at belønne turister, der bliver fire nætter eller mere.

”Vi har sat nogle ambitiøse mål i vores nye strategi om bæredygtig omstilling af hovedstadens turisme. Det er et kæmpe arbejde, og her er der ikke nogen nemme løsninger,” siger Søren Tegen Pedersen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Målet med CopenPay er i første omgang at nudge vores turister og rykke ved deres bevidsthed om at træffe mere miljøbevidste valg. Og samtidig gør vi det nemmere for dem konkret at give noget positivt tilbage til den by, de besøger.”

Og netop det, at turister ønsker at give noget positivt tilbage til en destination, er der et stort potentiale i. Eksempelvis viser nye tal fra Booking.com, at 7 ud af 10 rejsende ønsker at efterlade destinationer i bedre stand, end de fandt dem.

Gik hele verden rundt

Da Danmarks hovedstad sidste år lancerede CopenPay som en ny ’oplevelsesøkonomi’, hvor turister kunne veksle miljøbevidste handlinger til gratis, lokale oplevelser, vakte det stor opmærksomhed verden rundt.

Tv-stationer og aviser fra hele verden kom til København for at lave historier om Wonderful Copenhagens nye tilgang til turisme. Fra New York Times, CNN, Washington Post og BBC til morgen-tv i New Zealand, China Daily og The Times of India endte Danmarks hovedstad med at sætte en ny agenda i storbyturismen internationalt. Den store interesse blev fulgt op af invitationer og besøg for at udfolde CopenPay globalt. Siden sidste sommer har Wonderful Copenhagen således fortalt om CopenPay til Europa Kommissionen, til OECD og koreanske delegationer, ligesom der har været besøg af turismeorganisationer fra både USA og adskillige europæiske byer.

Og nu er sidste års pilotprojekt tilbage i en markant større version.

”Selvom vi sidste år kunne se effekterne af CopenPay i mængden af indsamlet affald og i cykellejen eksempelvis, så er det primære mål stadig at skabe endnu større effekt ved at påvirke turisters bevidsthed og handlinger, både imens de er her, og også når de er rejser hjem igen og senere er videre til en anden destination,” siger Søren Tegen Pedersen og fortsætter:

”Den positive modtagelse af CopenPay sidste år var overvældende, og det viste sig også i tilfredsheden fra turisternes side. En ekstern undersøgelse viser, at 100% af de adspurgte deltagere var tilfredse, og at 98% vil anbefale det til andre. Der var også stor tilfredshed fra de deltagende aktører, hvor antallet nu er mere end tredoblet. Samtidig har vi rigtig god opbakning fra Københavns Kommune, som vi har samarbejdet med om videreudviklingen af CopenPay siden lanceringen sidste år.”

De 90 deltagende aktører i år tæller bl.a.: Kronborg Slot, Arken, Naturpark Amager, Too Good To Go, Københavns Zoo, Home of Carlsberg, M/S Museet for Søfart, Nordic Ocean Watch og mange flere.

Og eksempler på belønning for miljøbevidste handlinger er: gratis frokoster, yoga-timer, madspilsmiddag, bådture, koncerter og meget mere.

Faktaboks:

  • Bag CopenPay står Wonderful Copenhagen, i samarbejde med bureauet Mensch.
  • Den internationale medieindsats eksekveres i samarbejde med VisitDenmark.
  • CopenPay har siden lanceringen sidste år modtaget en række internationale priser og anerkendelser, herunder: Best Placemaking Initiativ ved Global City Nation Place conference.
  • Tal fra tilfredshedsmålingen sidste år (Maple) viste, at 100% af de adspurgte deltager i CopenPay var tilfredse, og 98% vil anbefale det til andre.

Kontakter

Om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Det amerikanske magasin TIME fremhæver hovedstadens CopenPay på liste over Best Inventions9.10.2025 15:03:22 CEST | Pressemeddelelse

Det kendte amerikanske magasin TIME udkommer hvert år med en liste over de bedste, nye innovative tiltag i verden. Listen for 2025 er netop udkommet, og her er Danmarks hovedstad med, da Wonderful Copenhagens nudging-projekt målrettet turister er med på listen. TIME udpeger listen med fokus på, at de banebrydende innovationer skal bidrage til en bedre verden – på en smartere og inspirerende måde. Og her er hovedstadens CopenPay placeret i kategorien 'Social Impact'. ”Da vi udviklede CopenPay, kunne vi mærke, at vi havde fat i noget særligt – og derfor er det er fantastisk at se, hvordan det siden har skabt genklang internationalt. Først fra turisterne, og derefter blev vi nærmest blæst bagover af den helt enorme interesse fra medier verden over. Og nu med en plads blandt TIME’s Best Inventions i 2025, som er en kæmpe anerkendelse til alle, der har bidraget til at gøre CopenPay til en succes,” siger Rikke Holm Petersen, direktør for marketing, kommunikation og adfærd hos Wonderful Copen

Ny rekord: Hovedstadens turisme skabte dansk eksport for over 31 mia. kr. i 20247.2.2025 08:49:58 CET | Pressemeddelelse

Nu foreligger opgørelsen af turisternes overnatninger i Danmark i 2024, og her står turismen i hovedstaden med en vækst på 5 pct. En vækst, der er båret af internationale gæster. Dermed endte turismen i Danmarks hovedstad sidste år med en samlet omsætning på over 57 mia. kr., og heraf er over 31 mia. kr. udenlandsk valuta fra internationale gæster. Den store omsætning resulterer i et stort skatteprovenu, ikke mindst til staten. Det estimeres, at det samlede skatteprovenu fra hovedstadens turismen sidste år lå på 18,5 mia. kr. ”Ud over det store samfundsøkonomiske bidrag, så kommer turisterne jo for at opleve vores hovedstad, så de lægger stor omsætning, som har afgørende betydning for bl.a. vores restauranter, vores kulturinstitutioner og butikkerne. Og på den måde er de vigtige for at holde byen levende og attraktiv for os alle. Så det er rigtig glædeligt, at vi fastholder væksten på vores internationale markeder, på trods af en usikker verden og en benhård konkurrence med de andre eu

Stort år for internationale kongresser i hovedstaden: 85.000 globale eksperter på vej – til stor værdi for danske virksomheder13.1.2025 07:39:17 CET | Pressemeddelelse

Over 85.000 eksperter fra hele verden kommer til Danmarks hovedstad i det nye år. Det gør de i forbindelse med, at de deltager i en fagspecifik videnkongres inden for eks. medicinalområdet eller grønne løsninger. Og det er områder, hvor danske virksomheder og danske forsknings- og videnmiljør har en stærk international position, som de kan styrke med ny viden, nye investeringer og nye samarbejder i forbindelse med kongresserne. ”Det er altid positivt, når vi tiltrækker videnkongresser til vores hovedstad. Det er ikke kun en gevinst for hovedstaden, det er en motor for erhvervsturismen i hele Danmark og et vigtigt bidrag til hele vores samfund. Det gælder selvfølgelig for omsætningen, som kongresserne genererer i Danmark, og kongresserne virker også som globale platforme for danske virksomheder inden for dansk erhvervslivs vigtigste styrkepositioner. Det skal vi være stolte af, for det er vigtigt for dansk turisme,” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin. Ny rekord for

Nyt navn og udvidet formål: Krydstogtnetværk styrker fokus på hele landet og bæredygtig udvikling24.5.2024 10:27:01 CEST | Pressemeddelelse

Krydstogtturismen i Danmark, der har sine rødder i Københavns mangeårige succes, er i disse år ved at udvikle sig til at omfatte hele landet. Denne udvikling kommer fra en stigende popularitet hos de danske destinationer uden for hovedstaden. For at støtte denne vækst har netværket for den danske krydstogtbranche besluttet at ændre sit navn fra CruiseCopenhagen til Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Ønsket om et styrket nationalt fokus, samt netværkets opgave med bæredygtig omstilling, blev samtidig indskrevet i vedtægterne. Beslutningerne blev taget på netværkets årlige generalforsamling, som netop er blevet afholdt på Home of Carlsberg i København. ”I en tid, hvor krydstogtturismen vokser markant over hele landet, er det glædeligt, at vi nu får et navn, der mere tydeligt afspejler vores identitet som hele Danmarks krydstogtnetværk. Det er unikt, at hele værdikæden, der er involveret i et krydstogtanløb i Danmark, er samlet i vores netværk. Det skaber unikke, effektive og mindevæ

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye