Bellagroup tager store skridt mod indfrielse af klimamål
Hvert år lukker Bellagroup dørene op for mere end en million hotel- og eventgæster, og mens der er fremgang i forretningen, er der nedgang i CO2e-udledningerne. I 2024 rundede virksomheden flere anselige milepæle, og Bellagroup har det seneste år taget store skridt mod at indfri gruppens CO2e-reduktionsmål.

Bellagroup er en af Danmarks største og førende virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality. Mens der er fremgang i forretningen, der hvert år tager imod mere end en million gæster, så fortsætter Bellagroup med at reducere sit klimaaftryk, viser Bellagroups ESG-rapport for 2024, der netop er offentliggjort.
Det er sket gennem målrettede initiativer, som Bellagroup har udviklet og arbejdet med gennem en årrække, der bl.a. har fokus på cirkularitet i produktion og vedvarende energi.
- Bæredygtighed er et gennemgående fokus i alle dele af vores forretning. Vi fokuserer hele tiden på, hvordan vi kan gøre det bedre, samle ny data, genbruge og genanvende ressourcer og få mere energi fra vedvarende energikilder. Det kræver en solid holdindsats, der involverer kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere, og jeg er utroligt stolt over, at vi i 2024 med implementering af blandt andet vores interne ISO-ledelsessystem og eksterne event climate reports i fællesskab, siger Frida Ulrik-Petersen, Director Sustainability i Bellagroup, og fortsætter:
- Vi er drevet af en ambition om at bidrage til en mere bæredygtig verden, og for os er ”responsible hospitality” ikke bare noget vi siger, men rent faktisk også noget vi gør. Heldigvis er vi godt på vej mod vores 2030-CO2ereduktionsmål, hvor vores scope 1og 2-emissioner skal være reduceret med 60 pct i forhold til 2019 med den overordnede målsætning om at nå net-zero for hele Bellagroup i 2050.
Det er andet år i træk, at Bellagroup offentliggør et fuldt scope 1, 2 og 3 klimaregnskab. Og for andet år i træk viser klimaregnskabet CO2e-reduktioner i alle scope på tværs af hele forretningen – 13% det seneste år og hele 36% siden 2019.
Reduktionerne er opnået bl.a. ved at reducere affaldsmængder og øge cirkularitet i egen produktion og gennem eksterne partnerskaber. Derudover har 2024 været det første år, hvor den store solcellepark på toppen af Bella Center har været i brug et helt år, hvilket har øget brugen af vedvarende energi og dermed reduceret gruppens scope 2 emissioner betragteligt.
Bellagroups 2024 ESG-rapport er sat op til at følge EU’s Corporate Sustainability Directive (CSRD). Selv om det politisk er besluttet, at de nye krav til rapportering er udskudt fra 2025 til 2027, så har Bellagroup ikke tænkt sig at slække på ambitionsniveauet.
- Selv om vi ikke er underlagt direktivet de kommende år, har vi besluttet at vi også fremadrettet vil arbejde videre med det solide fundament, vi har fået skabt for vores ESG-rapportering. Dog ser vi frem til, at vi med forenklingen af CSRD får større mulighed for at sætte fokus på præcis de områder, der har størst betydning for os, vores kunder og samarbejdspartnere, siger Frida Ulrik-Petersen.
Udvalgte 2024 milepæle:
Energi og klima
- Defineret og indsendt kort- og langsigtede videnskabsbaserede CO2e-reduktionsmål i tråd med the Science-based target initiative (SBTi).
- Lanceret event climate report initiativet, hvor scope 1, 2 og 3 CO2e-udledninger fra store events afholdt i en eller flere af Bella Centers haller kortlægges og deles med kunderne.
- Færdiggjort og taget Bella Center Copenhagens solcellepark i brug, som i 2024 producerede 36,5 % af Bella Centers samlede elforbrug.
- Opnået en absolut reduktion af CO2e-udledninger i scope 1, 2 og 3 på 13 % på koncernniveau på blot ét år.
- Opnået en absolut reduktion af affald på 10 % fra 2023 til 2024, hvilket fortsatte en stabil reduktion af affald målt fra basisår 2019.
Socialt
- Iværksat et omfattende internt lærings- og udviklingsprogram med i alt 10,140 afholdte medarbejdertræningstimer.
- Underskrevet Dansk Industris Diversitetsløfte.
Governance
- Gennemført en dobbelte væsentlighedsvurdering, ESRS-identifikation og data-gapanalyse.
- Opnået endelige ISO 14001/20121-certificeringer på tværs af Bellagroup.
- Gennemført og indsendt B-Corp-ansøgning på koncernniveau.
Udvalgte ambitioner for 2025:
Energi og klima
- Arbejde mod målet om at reducere energiforbruget pr. gæst på koncernniveau med 10 % fra 2023 til 2026.
- Øge nøjagtigheden af energimålinger og benchmarking på tværs af koncernen med strømlinede ESG-data.
- Fortsætte arbejde med at reducere affald og CO2e-udledninger på koncernniveau.
Socialt
- Øge antallet af praktikanter og lærlinge på koncernniveau med 17 % i forhold til 2023.
- Øge medarbejdertilfredsheden i Bellagroup, målt via vores egen interne undersøgelse med 2024 som baseline.
- Øge fokus på diversitet, ligestilling og inklusion i Bellagroups rekrutteringsproces.
Governance
- Opnå B-Corp-certificering på koncernniveau.
- Opnå SBTi-verifikation af kort- og langsigtede videnskabsbaserede mål , hvilket Bellagroup allerede opnåede i februar 2025.
Læs den fulde rapport her
Nøgleord
Kontakter
Ditte RielandUlveman & Børsting
For yderligere information og kommentarer
Om Bellagroup
Bellagroup er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality.
Venuedelen består af kongres- og mødedestinationen Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tællerbl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og LEGO World.
Bellagroup driver tre hoteller med internationalt anerkendte brands: Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel med til sammen næsten 1.600 værelser
Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
TechBBQ 2025: Verden samles i København til årets tech-topmøde11.8.2025 10:51:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra TikTok og NASA til dansk klimatech: TechBBQ stiller skarpt på, hvordan teknologi former vores liv – og hvilke vigtige valg vi står overfor?
CIFF and Camera Buyer Italia Launch Formal Partnership to Strengthen Buyer Engagement Across Key European Markets31.7.2025 13:41:02 CEST | Pressemeddelelse
CIFF (Copenhagen International Fashion Fair), one of Europe’s leading fashion trade shows, is proud to announce a formal partnership with Camera Buyer Italia – Camera Fashion Retailers, aimed at enhancing buyer engagement and curation across strategic European markets. This partnership marks a new chapter in CIFF’s international hospitality program, which will begin with a soft rollout during the upcoming August edition and expand further in the following season. As part of the collaboration, Camera Buyer Italia will act as a strategic curator for buyers from Italy, Spain, France, and Germany. The organization will oversee the selection and integration of high-profile, high-impact buyers into CIFF’s hospitality program, elevating both the diversity and quality of attending retailers and expanding commercial opportunities for exhibiting brands. “CIFF has always prioritized quality over quantity - and this partnership with Camera Buyer Italia allows us to sharpen our focus on attracting
Bellagroup får ny CEO30.7.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality får ny topchef
G-STAR RETURNS TO CIFF WITH NEW CREATIVE LEADERSHIP AND A STRONG DENIM VISION7.7.2025 10:10:59 CEST | Pressemeddelelse
Marking a new era in denim, G-STAR is set to unveil its next chapter at CIFF during Copenhagen Fashion Week — spotlighting innovation, craftsmanship, and a forward-looking design ethos.
CIFF Media and Fashion Forum Join Forces to Spark Dialogue and Drive Change in the Fashion Industry26.6.2025 09:02:33 CEST | Pressemeddelelse
Copenhagen, June 2025 – CIFF Media and Fashion Forum are launching a new editorial collaboration designed to strengthen the conversation around the future of fashion – in Denmark and abroad. With a shared ambition to bring new perspectives, analytical depth, and constructive dialogue to the industry, the partnership marks a new chapter in Danish fashion media.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum