Royal Unibrews klimamål godkendt af SBTi
Royal Unibrew har i dag annonceret, at dets klimamål er blevet godkendt af Science Based Targets initiative (SBTi).

Den anerkendte klimastandard Science Based Targets initiative (SBTi) har valideret Royal Unibrews mål om at reducere den absolutte udledning af drivhusgasser 60 % for scope 1 og 2 inkl. logistik inden 2030 og 50 % for scope 3 inden for samme tidsramme baseret på en 2019 baseline. Klimamålene er valideret i overensstemmelse med Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader.
Lars Jensen, CEO i Royal Unibrew Group, siger: ”Jeg er meget stolt over, at Royal Unibrews klimamål nu er godkendt af SBTi. Dette er et vidnesbyrd om vores vedholdende indsats for at reducere vores klimabelastning og gøre det bedre hver dag.” Lars Jensen tilføjer: ”Vi vil fortsætte vores klimaindsats mod en fremtid under 1,5 grader.”
Tilslutningen til SBTi omfatter følgende fokusområder:
- Royal Unibrew vil fortsat samarbejde med interessenter i sin værdikæde, herunder leverandører og kunder, om innovation og optimeringer for at reducere klimaeffekten af deres fælles fodaftryk.
- Royal Unibrew vil accelerere sin transition til 100 % vedvarende energi ved at investere yderligere i energioptimeringer. Derudover vil virksomheden fortsætte med at reducere sine drivhusgasemissioner gennem PPA (Power Purchase Agreements) og certifikatløsninger.
- Royal Unibrew vil sætte turbo på sine initiativer for at reducere udledningen af drivhusgasser fra transport, køling og landbrug. Landbrugsbaserede råvarer såsom sukker og byg udgør i dag ca. 20 % af virksomhedens fodaftryk. På baggrund af igangværende arbejde vil virksomheden zoome ind på sine emissionsdata og mål for skov- og landbrugsbaserede råvarer for yderligere at støtte og specificere sine planer for dekarbonisering. Royal Unibrew vil indsende sine videnskabsbaserede klimamål for landrelaterede emissioner (FLAG) til SBTi-validering senere på året.
Henriette Øllgaard, VP for CSR i Royal Unibrew Group, udtaler: “Royal Unibrews tilslutning til SBTi understreger, at vi tager vores ansvar for hele værdikæden meget alvorligt. Med SBTi bliver vi målt op mod de samme standarder som sammenlignelige virksomheder, hvilket sikrer gennemsigtighed og ansvarlighed, som i sidste ende gør det lettere for vores interessenter at verificere vores klimaindsats og præstationer.”
Royal Unibrew stræber efter at være blandt de førende inden for bæredygtighed i sin sektor. Inden virksomheden forpligtede sig til at fastsætte klimamål gennem SBTi, hvilket skete i 2021, havde Royal Unibrew allerede formuleret et sæt ambitiøse klimamål om at opnå CO-neutralitet i scope 1 og 2 inden 2025 og reducere sine drivhusgasemissioner med 50 % i scope 1, 2 og 3 inden 2030.
Royal Unibrews videnskabelige klimamål valideret af SBTi:
- Scope 1 og 2: Royal Unibrew forpligter sig til at reducere absolutte scope 1 og 2 drivhusgasemissioner med 60% inden 2030 fra 2019 baseline. Målgrænsen omfatter landrelaterede emissioner og landrelaterede emissioner og emissioner fra bioenergiråstoffer.
- Scope 3: Royal Unibrew forpligter sig til at reducere absolutte scope 3 drivhusgasemissioner fra indkøbte varer og tjenesteydelser, brændstof- og energirelaterede aktiviteter, upstream transport og distribution, affald genereret i drift, downstream transport og distribution, forarbejdning af solgte produkter, slutbehandling af solgte produkter og downstream leasede aktiver med 50 % inden for samme tidsramme.
Kontakter
Michelle HindkjærPR & Communications Manager
press@royalunibrew.comBilleder
Om Royal Unibrew
Hos Royal Unibrew forener vi mennesker gennem smag, fællesskab og oplevelser. Som en af Nordens førende producenter af drikkevarer skaber vi alt fra ikoniske ølmærker og forfriskende sodavand til naturlige mineralvand og læskende energidrikke.
Følg pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Flere cirkulære festivalkrus: Royal Unibrew klar med ny løsning3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew gør det nu endnu nemmere for landets mindre festivaler at skifte til cirkulære krus med et nyt indsamlingssystem. Efter en succesrig test på blandt andet Smukfest i 2024 er Royal Unibrew klar til at teste initiativet rundt om på sommerens mange festivaler, der også i år omfatter Smukfest.
Lay’s Bugles tilbagekaldes28.6.2025 17:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lay’s Bugles Original og Lay’s Bugles Nacho Cheese med bedst før dato 22.11.25 tilbagekaldes, da produkterne potentielt kan indeholde spor af ikke-fødevaregodkendt olie. Hvis man har købt ét eller flere af de berørte produkter, skal de enten kasseres eller returneres til butikken, hvor de er købt.
Royal Unibrew betaler bøde til Forbrugerombudsmanden16.6.2025 21:01:35 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew A/S har accepteret at betale en bøde på 4 millioner kroner for vildledende markedsføring.
Blå Thor revet væk på ny festival: Randers tørstede efter BLÅ SOL11.6.2025 09:54:27 CEST | Pressemeddelelse
Der blev skålet, sunget, krammet og smilet i solen, da Randers 7. juni for første gang dannede ramme om den nye festival BLÅ SOL. Og én ting stod hurtigt klart: Randrusianerne elsker deres by – og de elsker deres øl. Den lokale helt, Blå Thor, blev nemlig revet væk, da tørsten viste sig at være både stor og stolt.
Danskerne holdt de hidtil vildeste alkoholfrie fester i 202429.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk ”hygge” er i stor stil forbundet med øl, vin og spiritus. Det er fortsat tilfældet, men sidste år blev der holdt flere alkoholfrie fester end nogensinde før. Ifølge Bryggeriforeningen fandt hele 9 millioner liter alkoholfri øl fra medlemmerne af foreningen sidste år vej til danskernes ganer, og det er 10% mere end i 2023. Dermed er salget af alkoholfrit øl mere end firedoblet de seneste ti år. Udviklingen har gjort alkoholfrit øl og gastrosaft til et strategisk fokusområde for landets næststørste bryggeri Royal Unibrew, der fra i år satser endnu mere på kategorien.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum