Region Sjælland

10 ekstra batteritog skal styrke den kollektive trafik i Region Sjælland

Del

Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet at udnytte en option på indkøb af yderligere 10 nye batteritog, som skal indsættes på Odsherredsbanen. Investeringen er en del af regionens strategi for grøn omstilling og styrkelse af det regionale hovednet.

Rie Neuchs, Region Sjælland

Region Sjælland fortsætter sin målrettede indsats for at modernisere og fremtidssikre den kollektive trafik. Med beslutningen om at anskaffe 10 ekstra batteritog understøttes en mere klimavenlig, attraktiv og driftsikker betjening af lokalbanerne, til gavn for både pendlere og miljøet.

- Med de 10 ekstra batteritog styrker og fremtidssikrer vi vores regionale togdrift. Togene er hurtigere, og vi vil kunne tilbyde større rettidighed og flere afgange. Derudover sikres de rejsende større komfort og bedre faciliteter med toiletter, Wifi og borde, siger Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.

Synergi og effektiv drift

Odsherredsbanen er udvalgt til at modtage de nye batteritog, da det giver klare fordele for drift og vedligeholdelse. Når både Odsherredsbanen og Tølløsebanen fremover betjenes udelukkende med batteritog og mødes i Holbæk, skabes bedre sammenhæng i togdriften og større fleksibilitet i materielanvendelsen.

Indkøbet af 10 tog – frem for 9 – giver samtidig mulighed for at styrke kapaciteten og robustheden i togtrafikken frem mod 2030. Det ekstra togsæt åbner blandt andet for nye afgange, længere togsæt i myldretiden og mulighed for betjening af nye strækninger – dog vil eventuelle ændringer kræve særskilt politisk beslutning.

På Lollandsbanen fortsætter Region Sjælland med at forbedre servicen ved at udskifte de nuværende IC2-dieseltog fra 1997 med nyere og derfor mere driftssikre Lint41-dieseltog fra 2007, som frigives fra de andre lokalbaner. Disse tog har ligeledes en højere tophastighed. Der skal hen ad vejen ses på om dette med fornuft kan udnyttes.

- Vi har ikke glemt Lollandsbanen, og bl.a. etablerede vi nattog sidste år på den bane. Dels kigger vi på muligheden for at øge tophastigheden, og dels forventer jeg, at vi i fremtiden skal se på mulighederne for også her at udskifte til batteritog, siger Christian Wedell-Neergaard.

Grøn teknologi med lavere CO₂-aftryk

De 10 nye batteritog forventes leveret i forlængelse af de tidligere bestilte 14 tog, med driftstart i perioden 2029–2030. Investeringen vil reducere CO₂-udledningen med cirka 3.000 ton årligt og bidrager direkte til Region Sjællands mål om en mere bæredygtig kollektiv trafik.

Regionen finansierer ladeinfrastruktur på Odsherredsbanen og stiller garanti for Lokaltogs indkøb. Beslutningen er truffet nu, da det giver en økonomisk fordelagtig pris og sikrer, at leveringen kan følge i halen på de allerede bestilte togsæt.

Fakta:

  • Region Sjælland udnytter en option til køb af 10 batteritog fra Stadler
  • Togindsættelse: Odsherredsbanen. Herefter vil de tre lokalbaner Odsherredsbanen, Tølløsebanen og Østbanen alene blive betjent af nye moderne batteritog
  • CO₂-reduktion: Ca. 3.000 ton årligt
  • Levering: 2029–2030
  • Ladeinfrastruktur etableres og finansieres af regionen
  • Det 10. tog skaber kapacitetsmæssig fleksibilitet

Kontakter

Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, 40 15 22 23
Pressevagten, Region Sjælland, 57 87 50 52

Følg pressemeddelelser fra Region Sjælland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Sjælland

Region Sjælland vil halvere CO₂-udledning inden 2035: Ny strategi sætter retning for et grønt sundhedsvæsen6.5.2025 17:45:56 CEST | Pressemeddelelse

Regionsrådet har netop vedtaget den nye, ambitiøse klimastrategi, Grøn Fremtid 2035, som sætter retning for den grønne omstilling i Region Sjælland. Målet er klart: CO₂-udledningen skal halveres inden 2035. Vejen derhen går via 2-årige klimahandleplaner, lokale grønne aftaler på tværs af regionens enheder og en ny klimastyringsmodel, der sikrer løbende opfølgning og effektmåling.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye