Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Ny undersøgelse viser høj trivsel blandt medarbejderne i de københavnske skoler og dagtilbud – men særligt to forhold kalder på fokus

Del

Kommunens seneste trivselsundersøgelse viser, at der fortsat er høj trivsel i arbejdet blandt de ansatte i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Samtidig peger undersøgelsen på to områder, hvor der er behov for nysgerrighed og handling.

Der er fortsat høj trivsel og motivation blandt de ansatte i Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune.

Det viser Trivselsundersøgelsen 2025, som netop er gennemført blandt forvaltningens medarbejdere.

I gennemsnit scorer forvaltningens ansatte 5,7 ud af 7, når de bliver spurgt til deres generelle trivsel og motivation. Det er på niveau med de andre forvaltninger i kommunen.

Det samme gør sig gældende på andre væsentlige temaer i undersøgelsen som fx samarbejdet med kollegaerne og de ansattes relation til ledelsen og nærmeste leder.

Ifølge administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Tobias Børner Stax, vidner svarene i undersøgelsen om et tillidsfuldt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne har det godt med hinanden og trives i deres arbejde:

– Det skal være trygt og meningsfuldt at gå på arbejde – og det billede bekræfter Trivselsundersøgelsen heldigvis. Det er jeg selvfølgelig meget tilfreds med. For høj trivsel er ikke bare vigtig for medarbejderne i deres dagligdag. Det er grobunden for, at vi kan udvikle os fagligt og skabe de stærke arbejdsfællesskaber, som gør det muligt at levere den høje kvalitet til byens børn og unge, som vi er sat i verden for, forklarer Tobias Børner Stax.

Behov for dialog om krav i arbejdet

På trods af de gode overordnede tendenser peger den administrerende direktør på særligt to vigtige opmærksomhedspunkter i Trivselsundersøgelsen.

Det første opmærksomhedspunkt er, at de ansatte i Børne- og Ungdomsforvaltningen scorer en smule lavere i temaet ” Håndtering af krav i arbejdet”, når man sammenligner med de andre forvaltninger i kommunen.

Her scorer forvaltningens medarbejdere i gennemsnit 5,1, hvilket er 0,2 point under kommunegennemsnittet på 5,3.

Temaet angiver, i hvor høj grad man oplever at kunne håndtere mængde, tempo og øvrige forskellige krav i arbejdet.

- Her tror jeg, at vi skal være nysgerrige. Der er høje følelsesmæssige krav i arbejdet med børn og unge, og de forsvinder ikke, så derfor er det vigtigt, at vi har en vedvarende dialog med hinanden om, hvordan vi balancerer og tackler disse krav inden for de rammer, vi har, siger Tobias Børner Stax.

Fortsat fokus på at minimere og forebygge voldsomme hændelser

Det andet opmærksomhedspunkt er ifølge den administrerende direktør at forebygge og minimere antallet af voldsomme hændelser. Her ses en stigning på to procentpoint sammenlignet med trivselsundersøgelsen fra 2023. 

Den udvikling kræver derfor fortsat stor opmærksomhed, siger Tobias Børner Stax.

- Det er vigtigt, at vi på alle arbejdspladser har samtalen om, at nøglerne til børnenes udvikling og dannelse ligger i læringsmiljøet, i fællesskabet, i didaktikken og pædagogikken. Derned også sagt, at det er her igennem, at vi skal minimere børns uhensigtsmæssige adfærd. Den sker i en kontekst og i rammer, som voksne har ansvaret for, og derfor peger pilen altså også mest på os selv, siger Tobias Børner Stax.

Stor lyst til at blive på arbejdspladsen

Trivselsundersøgelsen viser, at langt hovedparten af de ansatte i Børne- og Ungdomsforvaltningen er glade for deres arbejde.

86 % af de adspurgte i undersøgelsen kan se sig selv blive på deres arbejdsplads de næste to år. Samtidig scorer medarbejderne 5,5 ud af 7, når de bliver spurgt, om de ville anbefale deres arbejdsplads til andre:

- Det er indikatorer på, at vi er en forvaltning med attraktive arbejdspladser, hvor man både kan trives og udvikle sig. Det er jeg selvfølgelig meget glad for, afslutter Tobias Børner Stax.

Fakta om Trivselsundersøgelsen 2025:

  • Trivselsundersøgelsen bygger på svar fra 14722 ansatte i Børne- og Ungdomsforvaltningen, hvilket svarer til 86 % af forvaltningens i alt 17100 medarbejdere.
  • I 2025 var det niende gang, Trivselsundersøgelsen blev gennemført. Undersøgelsen er indtil nu blevet gennemført med to års mellemrum.
  • Københavns Kommune gennemfører fremadrettet trivselsundersøgelsen hvert tredje år, jf. beslutning i Borgerrepræsentationen i 2024.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye