Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 2025
Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.

Pressefotos fra Det Vi Elsker Prisen 2025 findes her: https://www.dropbox.com/scl/fo/9rnc3mjodvviz1v7feq51/AIjD86p8uLzAztXMRoWTCHU?rlkey=a3ndeys1voat60ziibpxsqyxq&st=klrapx43&dl=0
Kreditering: Hanne Juul, Aller foto og video
I aften løb Vi Elsker Seriers nye kulturpris Det Vi Elsker Prisen af stablen for første gang. I en fyldt sal i hjertet af København i Store VEGA blev 11 nye priser uddelt til stærke præstationer og enestående værker inden for film, serier, tv, bøger og teater. Afshin Firouzi svingede taktstokken og bød publikum indenfor til en aften dedikeret til kulturen.
Stærke film honoreres
Filmene Pigen med nålen og Fuld af kærlighed blev aftenens store prismodtagere med to priser til hvert hold. Trine Dyrholm modtog som den første på aftenen - og nogensinde - en statuette ved Det Vi Elsker Prisen for sin skildring af Dagmar Overby i Pigen med nålen i kategorien ‘Bedste birolle - film’. Den danske Oscar-kandidat fik ligeledes overrakt prisen for ‘Bedste film’.
Viilbjørk Malling Agger blev hædret med prisen ‘Bedste hovedrolle - film’ for sin præstation som den sårbare og modige Sofia i Fuld af kærlighed. Filmen fortsatte sin sejrsgang, da Christina Rosendahl senere på aftenen fik overrakt statuetten i kategorien ‘Bedste instruktør’.
Serier, der har samlet danskerne, hyldes
Serier ligger i Vi Elsker Seriers DNA, og derfor faldt der også stjerneregn over en række seriepræstationer i Store VEGA her til aften. Aftenens 11. og sidste pris ‘Bedste serie’ gik til komedien De bedste år. Marco Ilsø sikrede sig en statuette i kategorien ‘Bedste hovedrolle - serie’ for sin rolle som Henning Norbert Knudsen, bedre kendt som ‘Makrellen’, i Bullshit. Caspar Phillipson blev hyldet for sin uforglemmelige præstation som Simon Elliot i Orkestret sæson 2 med prisen for ‘Bedste birolle - serie’.
‘Bedste TV-program’ gik til Den sorte svane, som mere end 2,2 millioner danskere har set.
Publikumssucceser og talenter på tværs af genrer anerkendes
Den totalt udsolgte forestilling Jeppe på bjerget på Aarhus Teater fik overrakt prisen for ‘Bedste forestilling’, mens den anerkendte manuskriptforfatter og forfatter Søren Sveistrup blev hædret med prisen for ‘Bedste kriminalroman’ for Tælle til en, tælle til to.
Sidst, men ikke mindst, modtog stortalentet Selma Sol í Dali Pape ‘Talentprisen’.
Statuetter af Laura Drasbæk sender hyldest til håndværket
Aftenens prismodtagere fik alle overrakt en statuette, der er skabt af skuespiller og keramiker Laura Drasbæk. I arbejdet med statuetternes udtryk har det været vigtigt for Laura Drasbæk at hylde håndværket, der er forbundet med vellykkede værker og præstationer.
“Når vi hylder kulturen til Det Vi Elsker Prisen, er det samtidig en indirekte fejring af prismodtagernes håndværk. Jeg har derfor også ønsket at sende en hyldest til arbejdsprocessen, hvilket jeg har gjort ved at lave statuetterne ret grove med spor af hænder i leret som symbol på netop dette. I min optik er kunstnerisk arbejde ofte forbundet med leg og vildskab, hvilket jeg også har ønsket at udtrykke gennem statuetternes uregerlige udtryk," fortæller Laura Drasbæk om tankerne bag statuetternes udseende.
Nedenfor findes listen over aftenens prismodtagere samt juryens motivationstekster.
Du kan læse mere om Det Vi Elsker Prisen her.
Med venlig hilsen
Sara Jeppesen, presseansvarlig for Det Vi Elsker Prisen i 2025
sara.jeppesen@aller.com
22 41 00 48
Det Vi Elsker Prisen:
Carina Nørgaard Schou, chefredaktør på Vi Elsker Serier og medskaber af Det Vi Elsker Prisen
carina.norgaard@aller.com
60 82 16 72
FAKTA:
Prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 2025
1. Bedste birolle - film: Trine Dyrholm, Pigen med nålen
2. Bedste birolle - serie: Caspar Phillipson, Orkestret sæson 2
3. Bedste forestilling: Jeppe på bjerget, Aarhus Teater
4. Bedste TV-program: Den sorte svane
5. Bedste kriminalroman: Tælle til en, tælle til to af Søren Sveistrup
6. Talentprisen: Selma Sol í Dali Pape
7. Bedste hovedrolle - film: Viilbjørk Malling Agger, Fuld af kærlighed
8. Bedste hovedrolle - serie: Marco Ilsø, Bullshit
9. Bedste instruktør: Christina Rosendahl, Fuld af kærlighed
10. Bedste film: Pigen med nålen
11. Bedste serie: De bedste år
Motivationstekster
Bedste birolle - film: Trine Dyrholm, Pigen med nålen:
I det stærke felt af biroller er der én præstation, som har brændt sig fast med en sjælden intensitet. En rolle, som balancerer mellem det omsorgsfulde og det urovækkende, det medmenneskelige og det kalkulerede.
Gennem hver gestus og hvert blik er vi vidner til en karakter, der på én gang er beskytter og udnytter. Mor og maskine. Det er et portræt båret af fortielser og en understrøm af sorg, der aldrig bliver sagt højt – men som dirrer under overfladen.
Vinderen af årets bedste birollepræstation har med stille styrke og urokkelig tilstedeværelse givet os et portræt, vi ikke glemmer foreløbig. Og selv om filmen er i sort/hvid, er der ingen tvivl om, at denne birolle bidrager med et væld af nuancer.
Bedste birolle - serie: Caspar Phillipson, Orkestret sæson 2:
I et serieår fyldt med stærke karakterer og drama er der én birolle, der på exceptionel vis har formået at tiltrække sig ekstra meget opmærksomhed. En rolle, hvor en kompleks personlighed langsomt åbenbarer sig for os.
Det er en figur, hvis dybde og skjulte længsler er både nærværende og uforglemmelig – og samtidig en smule... suspekt. På mest underholdende vis.
For selv når karakteren sniger sig ind på skurkens domæne, gøres det med charme, musikalitet og millimeterpræcision. Skuespilleren bag årets bedste birolle i en serie har formået at skabe en figur, der både udfordrer og berører – og som man måske ikke helt tør stole på… men slet ikke kan lade være med at holde af.
Bedste forestilling: Jeppe på bjerget, instruktør Christian Lollike, Aarhus Teater:
Nogle forestillinger føles ikke som noget, man ser – men som noget, man gennemlever. Sådan var det med denne opsætning. Forestillingen vekslede formidabelt mellem det absurde og det menneskelige. Det ene øjeblik latterligt sublimt, det næste øjeblik smerteligt rørende.
Med visuel sanselighed og rigdom blev vi ført gennem et konstant overraskende univers, der hverken skånede karaktererne, publikum eller samfundet, og hvor mennesket hele tiden stod i fare for at miste sig selv. En rejse ind i ydmygelsens anatomi, hvor selv latteren blev til et ekko af noget mørkere.
Årets Bedste forestilling tog et velkendt materiale og skabte noget både radikalt og relevant – og mindede os om, at de største historier stadig kan overraske. En underholdende og uafrystelig oplevelse, man ikke rejser sig let fra.
Bedste TV-program: Den sorte svane. Produceret af Wingman Media for TV2 og NRK. Vært Mads Brügger. Producer Peter Engel:
Nogle programmer slår ikke bare tonen an – de ændrer hele lydsporet. Med sit modige greb og sin særegne udførsel tager dette program os med ind i et univers, hvor virkeligheden føles både genkendelig og forvrænget.
Her bliver sandheden ikke serveret – den bliver flået fra hinanden og samlet igen, stykke for stykke. Fortællingen udfolder sig som et spil, hvor vi hele tiden må spørge os selv: Hvad er det egentlig, vi ser? Og hvad vælger vi at tro på?
Vinderen af årets Bedste TV-program formår at bryde rammen – og lader os sidde tilbage med en fornemmelse af, at noget i os er blevet rystet og oplyst.
Bedste kriminalroman: Tælle til en, tælle til to, forfatter Søren Sveistrup, Politikens Forlag:
Årets vinderroman er af den slags, man ikke kan lægge fra sig – heller ikke selv om man måske burde. Den er decideret uhyggelig, og man overvejer visse steder, om man overhovedet tør læse videre.
Med et sprog, der både skærer og forfører, føres vi gennem en fortælling, der er som en snedækket sti: smuk, stille – og fuld af fare. Vi bliver trukket ind i et mørke, der ikke råber, men venter tålmodigt. Som en børneremse, hvis rytme virker uskyldig, men hvor hvert vers åbner døren til noget dybere og koldere.
Vinderen af årets Bedste kriminalroman har skabt en isnende fortælling, der ikke bare løser et mysterium – men minder os om, at de farligste gåder ofte gemmer sig i det, vi tror, vi allerede forstår.
Talentprisen: Selma Sol í Dali Pape:
I et felt af stærke unge stemmer er der én, som skiller sig ud. Ikke ved at fylde mest, men ved at skabe rum omkring sig.
Modtageren af Talentprisen hersker over et sjældent nærvær, der ikke kan tillæres, og en nysgerrighed, der mærkes i hver eneste bevægelse og ansigtsudtryk.
Talentet ligger ikke kun i evnen til at spille – men i evnen til at lytte. Til teksten og de mennesker, der står overfor.
Årets talentpris går til en stemme, der måske er ny – men som allerede føles nødvendig, og som vi glæder os til at høre meget mere fra.
Bedste hovedrolle - film: Viilbjørk Malling Agger, Fuld af kærlighed:
Nogle præstationer føles ikke som spil. De føles som åndedræt.
Vi har været vidner til en karakter, der med sin store sårbarhed kryber helt ind under huden på publikum. En figur, der bærer sine følelser som glas – skrøbelig og ærlig, og samtidig stærk nok til at bære den vigtige films vægt.
Det er en rolle, hvis kærlighed ikke er nem, men ægte. Hvor styrken ikke kommer af kontrol, men af modet til at stå åben. Med en sjælden kombination af præcision og rå nerve bliver vi ført helt tæt på et menneske i opbrud – og forvandling.
Som en tone, der bliver hængende i luften, efter musikken er stoppet, runger årets bedste hovedrollepræstation længe efter sidste billede.
Bedste hovedrolle - serie: Marco Ilsø, Bullshit:
I et univers, hvor gråzoner flyder sammen, og facader kun er begyndelsen på fortællingen, træder en hovedrolle frem, der bærer historiens uro og længsel på sine skuldre.
En karakter, hvis kamp ikke kun er mod omverdenen, men også mod sig selv – en balancegang mellem hård overlevelse og den skjulte skrøbelighed, der sjældent får plads.
Med en tilstedeværelse, der føles både fysisk og nærværende, men samtidig uforudsigelig, bliver vi draget ind i en fortælling, hvor intet er sort eller hvidt.
Årets bedste hovedrolle i en serie fortæller ikke bare en historie, men inviterer os også til at forstå kompleksiteten i menneskets kamp for mening og tilhørsforhold.
Bedste instruktør: Christina Rosendahl, Fuld af kærlighed:
I en fortælling, hvor kærlighedens mange facetter udfolder sig med både styrke og sårbarhed, træder en instruktør frem, der med rolig og sikker hånd leder os gennem det menneskelige drama.
Det stormfulde og det stille balanceres af et blik for det skrøbelige og viljen til at se smerten i øjnene. Hver detalje er præcis. Hver stemning er nøje afstemt. Og alligevel føles det, som om det hele opstår i nuet.
Det er et instruktørarbejde båret af en stærk vision, en dyb menneskelig forståelse og et kunstnerisk klarsyn, som efterlader os forandrede – og beviser, hvorfor årets Bedste instruktør har fortjent sin pris.
Bedste film: Pigen med nålen, instruktør Magnus von Horn, producenter Malene Blenkov og Mariusz Wlodarski, Nordisk Film Production:
Denne film væver en historie sammen, hvor fortidens spøgelser møder nutidens dilemmaer, og hvor karaktererne balancerer på kanten af både sårbarhed og styrke.
Med en visuel tone, der på samme tid er rå og poetisk, tager filmen os med på en rejse gennem mørke landskaber og dybe menneskelige relationer, hvor intet er, som det umiddelbart synes.
Årets Bedste film inviterer til eftertanke, og den føles som et stille oprør – et værk, der med præcision og mod ikke blot fortæller en historie, men skaber en oplevelse, vi ikke glemmer foreløbigt.
Bedste serie: De bedste år, instruktør Magnus Millang, producenter Carina Åkerlund og Jesper Zartov, The Bunch:
Kampen for at skille sig ud er hårdere end nogensinde før. Men én serie har formået at gøre det, takket være sin formidable skildring af menneskelig skrøbelighed og styrke i kombination med mesterlig humor.
Med et sammenspil af komplekse karakterer og levende fortællinger folder serien sig ud som et tapet af øjeblikke, der hver især bærer på hemmeligheder, håb – og en del akavede situationer, man næsten ikke tør indrømme, at man genkender.
Årets Bedste serie formår at navigere i livets op- og nedture med en finfølt balance og gør det uperfekte til noget smukt. En fortælling, der bliver hængende længe efter sidste afsnit – ikke mindst fordi man stadig smågriner lidt, mens man tørrer øjnene.
Kriterier for nominering
De nominerede er indstillet af redaktionen på Vi Elsker Serier. Kriterierne for at blive taget i betragtning til en nominering er, at det skal være en dansk titel, der er udkommet i perioden fra april 2024 til og med marts 2025.
Sponsorer
Pluto TV er hovedsponsor ved Det Vi Elsker Prisen 2025
Hertil sponsorerer følgende også Det Vi Elsker Prisen 2025:
Gyldendal og One & Only Musicals
Juryen ved Det Vi Elsker Prisen 2025
Vi Elsker serier har udvalgt en jury, som har afgjort, hvem der modtog de 11 priser ved Det Vi Elsker Prisen i Store VEGA 4. juni 2025. Juryen har alle en faglig tilknytning til Vi Elsker Serier og består af:
Carina Nørgaard Schou (chefredaktør på Vi Elsker Serier), Signe Bjørg Granberg (journalist på Vi Elsker Serier), Claus Nygaard Petersen (journalist på Vi Elsker Serier), Karoline Balstrøm (journalist på Vi Elsker Serier), Thomas Balslev (redaktør på Heartbeats), Louise Elly Meyer (journalist på Heartbeats), Kim Sørensen (stifter af Vi Elsker Serier), Emil Norsker (mediechef i Aller), Anne Wittorff (chefredaktør på Femina), Christina Munk (anmelder hos Vi Elsker Serier), Louise Kidde Sauntved (anmelder hos Vi Elsker Serier), Rikke Bjørnholt Fink (anmelder hos Vi Elsker Serier), Sara Gerlach Madsen (journalist hos Vi Elsker Serier), Line Kirsten Søderberg Nikolajsen (anmelder hos Vi Elsker Serier) og Lars Knudsen (anmelder hos Vi Elsker Serier).
Kontakter
Alberte PedersenAller Media
Tlf:50761687alberte.pedersen@aller.comPresse Aller Media DenmarkKommunikation
Tlf:+46708352888kommunikation-dk@aller.comBilleder
Om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
femina bliver revet væk: Nu kommer magasinet i nyt oplag22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på måneden kom femina tilbage som trykt magasin efter at have været væk i et år. Og det er blevet taget rigtig godt imod. I sådan en grad, at Aller nu trykker et nyt oplag for at imødekomme efterspørgslen.
Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.
HULiGENNEM hitter med lydunivers for børn: Nyt public service-medie er tæt på eget mål20.5.2025 08:35:05 CEST | Pressemeddelelse
På under et halvt år har Danmarks nye lydunivers til børn nået 73 procent af det mål, de selv havde sat sig for 18 måneder. Det viser, at der er et behov for podcasts og lyd til børn – ikke mindst når det er skabt på børnenes præmisser, siger chefredaktør.
Her er de nominerede til Det Vi Elsker Prisen i 20251.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan Vi Elsker Serier offentliggøre, hvem der er nomineret til Danmarks nye kulturpris, hvor 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater bliver uddelt for første gang. De nominerede spænder bredt fra toneangivende dokumentarer og rørende film til humoristiske serier, neglebidende krimier og store klassikere på de skrå brædder. Det Vi Elsker Prisen finder sted 4. juni 2025 i Store VEGA med vært Afshin Firouzi ved roret.
Direktør Michael Aller bliver ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S efter adm. direktør Dag Sørsdahl, som har valgt at fratræde30.4.2025 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media-koncernen besluttede primo 2024 at foretage en strategisk ændring i organisationsstrukturen og gå fra en landebaseret struktur i de fire nordiske lande til en ny, fælles nordisk struktur, Aller Media Nordic. Dag Sørsdahl blev sat i spidsen for at gennemføre dette. Denne ændring er nu velgennemført og i den forbindelse har Dag Sørsdahl efter dialog med bestyrelsen valgt at fratræde. Michael Aller tiltræder som ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S. Aller Media står solidt blandt de førende nordiske medieselskaber med en markant printposition og mange stærke mærkevarer. Det seneste år har koncernen intensiveret sin digitale satsning, hvilket har sikret nye positioner på de digitale flader. Med stærke nationale publikationer leverer Aller Media den bedste journalistik i Norden, båret frem af en udfordrerkultur og branchens dygtigste folk. ”Denne vigtige og krævende transformation, der inkluderer etableringen af et fælles nordisk lederteam og en opdateret strategi samt sa
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum