Furesø Kommune

Sammen styrker vi Furesøs folkeskoler

Del

Hvordan kan vi styrke Furesøs folkeskoler, så endnu flere børn og unge kan trives og lære i deres lokale skole? Den opgave har byrådet sat fokus på at løfte. Det har nu godkendt et visionspapir og en ramme for indsatsen i de kommende år.

Byrådet har behandet et visionspapir og en ramme for indsatser, der skal styrke Furesøs folkeskoler. Målet er, at flere børn og unge kan trives, lære og dannes i den lokale skole sammen med kammeraterne fra nabolaget.
Byrådet har behandet et visionspapir og en ramme for indsatser, der skal styrke Furesøs folkeskoler. Målet er, at flere børn og unge kan trives, lære og dannes i den lokale skole sammen med kammeraterne fra nabolaget. Pia Simms/ Furesø Kommune

Den 30. april 2025 behandlede byrådet et visionspapir og en ramme for indsatser, der skal styrke Furesøs folkeskoler. Formålet er, at flere børn og unge kan trives, lære og dannes i den lokale skole sammen med kammeraterne fra nabolaget.

Byrådet har set med bekymring på samfundstendensen med, at andelen af børn og unge i trivsel falder en smule år for år. Samtidig ses en lille stigning år for år i andelen af børn og unge, der visiteres til specialtilbud.

”Langt de fleste børn og unge i Furesø trives og har det godt. Men vi oplever også her i Furesø, at flere børn og unge har brug for hjælp. De indsatser, vi sætter i gang nu, handler ikke om at spare penge. Tværtimod. Vi vil investere i vores skoler og fritidstilbud, så flere børn og unge kan trives i de nære fællesskaber. Handleplanen skal gennemføres i et tæt samarbejde med forældre, skolebestyrelser lærere og pædagoger og komme alle børn til gavn”, siger Muhammed Bektas (A), formand for Børn og Skole.

”Vi har et godt udgangspunkt for de kommende års indsatser. Furesøs skoler og FFO’er har dygtige og dedikerede medarbejdere og ledere. Vi skal inddrage deres erfaringer med, hvad der virker ift. børns og unges trivsel, læring og dannelse og i samarbejde skabe mulighederne for at gøre mere af det”, siger Anders Medum Groth (B), næstformand for Børn og Skole.

Styrke fagprofessionelles viden og ressourcer

Skolens faglige og sociale fællesskaber skal i endnu højere grad end i dag give mulighed for trivsel, fordybelse og alsidige tilgange til læring. Skolehverdagen skal tilrettelægges, så der er mulighed for at deltage i små og store fællesskaber, hvor rammer og undervisning imødekommer børnenes forskellige behov.

Der skal arbejdes med indsatser såsom bedre overgang mellem dagtilbud og skole, undervisning med to fagprofessionelle og kompetenceudvikling, så de fagprofessionelle har viden og ressourcer til fortsat at møde børn og unge med omsorg, empati og nysgerrighed.

”At styrke folkeskolen – det er den rigtige vej at gå. Jeg er rigtig glad for de politiske signaler om viljen til at investere i Furesøs skoler, særligt de dele, der handler om kompetenceudvikling og flere fagprofessionelle. Og så er jeg tilfreds med Byrådets opmærksomhed på, at det tager tid at omstille folkeskolen. Det giver en tryghed for elever, forældre og lærere”, siger Louise Brandt, der er fællestillidsrepræsentant for Furesøs lærere.

”Der er behov for at justere den hverdag, børn og unge møder i skolen, for at flere kan komme til at trives. Det kræver investeringer i kompetenceløft og flere medarbejdere, for at vi kan lykkes med at styrke hverdagen for børnene – på tværs af skole og FFO”, siger Jane Hanson, der er fællestillidsrepræsentant for Furesøs pædagoger. 

Fakta

  • Knap 90 procent af børn og unge i Furesøs folkeskoler er i høj trivsel
  • Furesø Kommune bruger ca. 32 % af økonomien på skoleområdet på de 6,5% af eleverne, der er visiteret til specialtilbud.

Tidslinje

  • I august 2024 bad Furesø Byråd analysebureauet Komponent om at analysere, hvordan Furesø arbejder med specialundervisning og inklusion særligt på skoleområdet.
  • I februar 2025 drøftede Furesø Byråd Komponents analyse og anbefalinger på et temamøde.
  • I februar og marts 2025 har analysen og anbefalingerne været drøftet på dialogmøder med ledere og medarbejderrepræsentanter fra dagtilbud og skoler samt på samrådsmøde med repræsentanter for forældre, medarbejdere og ledere fra FFO og skole.
  • I marts og april har Udvalg for Børn og Skole behandlet vision og ramme for det videre arbejde med anbefalingerne.
  • I april besluttede byrådet rammen for indsatser i det videre arbejde med stærke fællesskaber for flere.
  • I maj forventes byrådet at behandle finansiering af bl.a. et kompetenceløft, der er én af de fremadrettede indsatser.

Kontakter

Anders Medum Groth

Næstformand i Børn og Skole
Medlem af Natur og Klima
Medlem af Børn og Ungeudvalget

Tlf:2213 9798mdg1@furesoe.dk

Katrine BirkVelfærdsdirektør

Center for Beskæftigelse, Forebyggelse og Sociale indsatser, Center for Dagtilbud og Skole, Center for Sundhed og Ældre

Tlf:2285 2040kpd1@furesoe.dk

Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye