Coop Danmark A/S

Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats

Del

Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.

Finansieringen af Coop Crew 2.0 kommer fremover fra Ungdomsskoleforeningen og Coop, der sammen stiller ressourcer til rådighed – til gavn for de unge, arbejdsmarkedet og samfundet.

”Med en foreløbig levetid på godt seks år har Coop Crew skabt flotte resultater, og jeg vil gerne anerkende alle parter for en vigtig indsats – heriblandt butikkerne, der har taget et stort ansvar, som vigtigst af alt har gavnet over 2.000 unge mennesker. Derfor er jeg utroligt glad for, at vi med denne aftale nu sikrer fortsættelsen af fritidsjobindsatsen,” siger HR-direktør i Coop, Lotte Hjortlund Andersen.

Med Coop Crew 2.0 fortsætter samarbejdet indtil videre i 25 kommuner, og der gennemføres et til to forløb med 12 elever årligt. Forløbet består af seks moduler á fire timer over seks uger, som foregår direkte i en lokal Coop-butik. De unge får praktisk erfaring i detailbranchen, lærer at skrive CV, håndtere jobsamtaler og får kendskab til jobmuligheder – alt sammen i trygge rammer og som en del af et hold, hvor det sociale fællesskab spiller en vigtig rolle og styrker både selvtillid og trivsel.

Resultaterne blandt de unge taler for sig selv:
• 66 % oplever øget selvtillid
• 52 % føler sig som en del af et fællesskab
• 49 % får større kontrol over eget liv
• 59 % udvikler konkrete jobkompetencer

Projektet har allerede gjort indtryk på nationalt plan. I 2023 blev Coop Crew fremhævet af Reformkommissionen som et forbillede på, hvordan samarbejde mellem skole og erhvervsliv kan give unge adgang til arbejdsmarkedet. Indsatsen er en del af den tidlige forebyggelse, der skal sikre, at unge ikke ender blandt de 43.000 uden job eller uddannelse.

”Fritidsjob er en vigtig trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedet, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – især for de mange unge, der kæmper med forskellige udfordringer i hverdagen af enten faglig, personlig eller social karakter. Alt sammen faktorer, der påvirker trivslen, og når unge oplever, at de kan noget, og at de betyder noget, vokser de – og det gør vi som samfund også,” siger Hanne Kirk, medlem af Trivselskommissionen.

En investering, der betaler sig
De menneskelige gevinster er tydelige – men også samfundsøkonomisk er Coop Crew 2.0 en god investering.

• Hver investeret krone giver et afkast på 11,9 kroner efter fire år
• Besparelser på kontanthjælp, specialundervisning og uddannelsesstøtte
• Øget tilknytning til arbejdsmarkedet og færre unge uden for job og uddannelse

Med ca. 170.000 unge tilknyttet landets ungdomsskoler årligt er der et fortsat stort potentiale for at række ud til dem, der har brug for støtte og nye muligheder. Sammen med Ungdomsskoleforeningen ser Coop frem til at skabe varige, positive forandringer – for de unge, for arbejdsmarkedet og for samfundet.

For yderligere info kontakt:
HR direktør i Coop, Lotte Hjortlund Andersen, (Via Senior kommunikationsrådgiver Jacob Lassen) 5159 4872

Mere information om Coop Crew: https://coopcrew.dk/

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Salget af dagligvarer stiger stærkt syd for grænsen4.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Gennem det seneste år er salget af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, Fakta Tyskland. ”Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst, både lige nu og over hele det seneste år,” siger direktør Kasper Allermann, Fakta Tyskland. Prisstigningerne på dagligvarer i Danmark generelt har fået flere danskere til at købe flere af deres basale dagligvarer, når de er i Tyskland. ”Vi har hele tiden satset på at have et større udvalg af almindelige dagligvarer, og ikke kun satse på øl, vand og slik. Det giver bonus nu, ikke mindst fordi vi også kan tilbyde mange af de gode varer fra Coop,” siger Kasper Allermann. Hvis man undrer sig over, hvordan det er muligt at sælge de samme varer billigere i Tyskland end i Danmark, er forklaringen mindre moms, færre afgifter og et generelt lavere om

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye