Coop Danmark A/S

Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats

Del

Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.

Finansieringen af Coop Crew 2.0 kommer fremover fra Ungdomsskoleforeningen og Coop, der sammen stiller ressourcer til rådighed – til gavn for de unge, arbejdsmarkedet og samfundet.

”Med en foreløbig levetid på godt seks år har Coop Crew skabt flotte resultater, og jeg vil gerne anerkende alle parter for en vigtig indsats – heriblandt butikkerne, der har taget et stort ansvar, som vigtigst af alt har gavnet over 2.000 unge mennesker. Derfor er jeg utroligt glad for, at vi med denne aftale nu sikrer fortsættelsen af fritidsjobindsatsen,” siger HR-direktør i Coop, Lotte Hjortlund Andersen.

Med Coop Crew 2.0 fortsætter samarbejdet indtil videre i 25 kommuner, og der gennemføres et til to forløb med 12 elever årligt. Forløbet består af seks moduler á fire timer over seks uger, som foregår direkte i en lokal Coop-butik. De unge får praktisk erfaring i detailbranchen, lærer at skrive CV, håndtere jobsamtaler og får kendskab til jobmuligheder – alt sammen i trygge rammer og som en del af et hold, hvor det sociale fællesskab spiller en vigtig rolle og styrker både selvtillid og trivsel.

Resultaterne blandt de unge taler for sig selv:
• 66 % oplever øget selvtillid
• 52 % føler sig som en del af et fællesskab
• 49 % får større kontrol over eget liv
• 59 % udvikler konkrete jobkompetencer

Projektet har allerede gjort indtryk på nationalt plan. I 2023 blev Coop Crew fremhævet af Reformkommissionen som et forbillede på, hvordan samarbejde mellem skole og erhvervsliv kan give unge adgang til arbejdsmarkedet. Indsatsen er en del af den tidlige forebyggelse, der skal sikre, at unge ikke ender blandt de 43.000 uden job eller uddannelse.

”Fritidsjob er en vigtig trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedet, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – især for de mange unge, der kæmper med forskellige udfordringer i hverdagen af enten faglig, personlig eller social karakter. Alt sammen faktorer, der påvirker trivslen, og når unge oplever, at de kan noget, og at de betyder noget, vokser de – og det gør vi som samfund også,” siger Hanne Kirk, medlem af Trivselskommissionen.

En investering, der betaler sig
De menneskelige gevinster er tydelige – men også samfundsøkonomisk er Coop Crew 2.0 en god investering.

• Hver investeret krone giver et afkast på 11,9 kroner efter fire år
• Besparelser på kontanthjælp, specialundervisning og uddannelsesstøtte
• Øget tilknytning til arbejdsmarkedet og færre unge uden for job og uddannelse

Med ca. 170.000 unge tilknyttet landets ungdomsskoler årligt er der et fortsat stort potentiale for at række ud til dem, der har brug for støtte og nye muligheder. Sammen med Ungdomsskoleforeningen ser Coop frem til at skabe varige, positive forandringer – for de unge, for arbejdsmarkedet og for samfundet.

For yderligere info kontakt:
HR direktør i Coop, Lotte Hjortlund Andersen, (Via Senior kommunikationsrådgiver Jacob Lassen) 5159 4872

Mere information om Coop Crew: https://coopcrew.dk/

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye