
Rynkeby Foods bag tilfredsstillende resultat trods appelsinkrise
Rynkeby Foods løftede i 2024 sit resultat før skat til 12,1 mio. kr. på trods af, at juiceproduktion er voldsomt udfordret af global mangel på appelsinkoncentrat og høje råvarepriser. Fremgangen skyldes blandt andet en fordobling af salget af friskpresset frugt og grønt fra Rynkeby Foods’ eget presseri på Midtfyn samt udvikling af nye produkter. Situationen taget i betragtning er det et meget tilfredsstillende resultat, lyder det fra Rynkeby Foods’ direktør.
Rynkeby Foods med hovedsæde i Ringe kommer fornuftigt ud af 2024, selvom kerneforretningen hos den fynske fabrikant af juice og frugtbaserede drikke har været under voldsomt pres.
På trods af den globale mangel på appelsinkoncentrat og høje råvarepriser viser årsregnskabet for Rynkeby Foods’ aktiviteter i Danmark og Norden et overskud før skat på 12,1 mio. kr. Det er en stigning på cirka 15 procent sammenlignet med året før. I samme periode har Rynkeby Foods tilmed næsten fordoblet sine investeringer i produktionsudstyr til 30,1 mio. kr.
Derfor kalder adm. direktør for Rynkeby Foods, Mark Hemmingsen, også resultatet for ”meget tilfredsstillende, når man tager den aktuelle markedssituation med i betragtning.”
”Vi er kommet bedre ud af 2024, end vi havde forventet i et meget vanskeligt marked. Tidligere har halvdelen af vores forretning haft afsæt i appelsiner, så med appelsinkrisen er vi selvfølgelig ramt på vores kerneforretning. Men trods nedgang i både volumen og indtjening på appelsinerne har vi kunnet løfte vores bundlinje ved at gå nye veje. Det er der god grund til at være stolt af, og vi skylder vores medarbejdere en stor tak for indsatsen,” siger Mark Hemmingsen.
Rynkeby Foods’ toplinje voksede i 2024 fra 1,03 mia. kr. til 1,13 mia. kr. drevet af prisstigninger på råvarer. I perioden udgør kostprisstigningen på appelsinkoncentrat alene 100 mio. kr.
Friskpresset frugt og nye produkter i fremgang
Når Rynkeby Foods har kunne modstå presset på kerneforretningen, hænger det primært sammen med en markant vækst i de to kølejuicebrands God Morgen® og Valsølille. For Valsølille, der er friskpresset frugt og grønt fra presseriet i Ringe, er der for andet år i træk tale om en fordobling i salget.
Dertil kommer en tilsvarende stærk udvikling for den frugtbaserede læskedrik TØRST, som i 2024 udgjorde Rynkeby Foods’ største kampagnesatsning i årevis. Her er salget i det seneste år tredoblet.
”Vi har i en årrække arbejdet strategisk med at blive mere relevante for forbrugerne hele dagen og tale ind i mere end morgenmadssituationen gennem nye og spændende produkter. Det arbejde kommer os til gode nu, når kerneforretningen er under pres. Det har været afgørende for resultatet i 2024, at vi har kunnet være så agile,” siger Mark Hemmingsen og fortsætter:
”Vi glæder os selvfølgelig over, at salget af friskpresset frugt og grønt fra vores eget presseri igen er fordoblet, men også at vi ser en meget flot fremgang for frugtdrikken TØRST.”
Omvendt er ambient-segmentet - produkter, der opbevares ved stuetemperatur - fortsat karakteriseret ved, at private labels vinder markedsandele på grund af forbrugernes fokus på pris.
Samlet set kan Rynkeby Foods alligevel glæde sig over, at virksomhedens brands kan notere en mindre fremgang i markedsandelen for det samlede marked for frugtbaserede drikke.
Årets appelsinhøst vil give flere svar
Hos Rynkeby Foods lyder analysen dog også, at appelsinkrisen forventeligt vil fortsætte og formentlig toppe i 2025.
Derfor forventer Rynkeby Foods et resultat før skat på niveau med eller lidt lavere end i 2024.
Udsigterne har samtidig medvirket til, at virksomheden i starten af 2025 lancerede endnu et nyt produkt, FRUGTBRUS, som er Rynkeby Foods’ første læskedrik med brus.
”Umiddelbart ser vi ikke klare tegn på, at appelsinkrisen er på retræte. Vi forventer, at krisen topper i 2025, og det vil påvirke salget og indtjeningen mere negativt i størstedelen af 2025 end i 2024. Derfor er vores forventninger til årets resultat også lidt lavere end eller på samme niveau som i 2024. Vi får flere svar, når vi i årets sidste kvartal kender resultatet af årets appelsinhøst,” siger Mark Hemmingsen.
Kontakter
Anders Damgaard (KommPress), pressekontakt for Rynkeby Foods, mobil: 53 68 20 38.
Fakta
Om Rynkeby Foods A/S:
Rynkeby Foods A/S er Nordens største producent af frugt- og juiceprodukter. Virksomheden har eksisteret siden 1934 og producerer årligt omkring 120 millioner liter baseret på de bedste bær, frugter og grøntsager, som naturen tilbyder. Rynkeby Foods A/S ligger i Ringe på Midtfyn og beskæftiger mere end 220 ansatte og har en omsætning på 1,13 mia. kr. (2024). Rynkeby Foods A/S er en del af Eckes-Granini Group og producerer og distribuerer mærkevarerne Rynkeby, God Morgen® og Valsølille. Læs mere på www.rynkeby.dk
Om Eckes-Granini Group:
Eckes-Granini er den førende leverandør af juicer og frugtdrikke i Europa. Den familieejede virksomhed har sit hovedkvarter i Nieder-Olm i Tyskland og fokuserer på stærke mærkevarer inden for juicer, frugtdrikke og smoothies. Eckes-Granini opererer hovedsageligt i Europa med egne nationale selskaber og strategiske partnere, genererer en årlig omsætning på mere end 6,8 mia. kr. og har omkring 1.700 ansatte.
Følg pressemeddelelser fra Rynkeby Foods A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.