Vejdirektoratet

Vejarbejde giver langt færre ulykker på motorvejen

Del

På trods af at forholdene for trafikanterne på E45 Østjyske Motorvej generelt set er mere krævende, mens Vejdirektoratet udbygger motorvejen til seks spor på hele strækningen fra Vejle til Aarhus N, så er antallet af ulykker faldet markant. Det viser en rapport fra Trafitec, som er udarbejdet for Vejdirektoratet.

Antallet af ulykker på E45 fra Aarhus N (billedet) til Aarhus S er faldet 25% i forhold til tiden inden vejarbejdet.
Antallet af ulykker på E45 fra Aarhus N (billedet) til Aarhus S er faldet 25% i forhold til tiden inden vejarbejdet. Foto: Aerodan/Vejdirektoratet

De trange spor og store maskiner, som hurtigt kan fange opmærksomheden hos trafikanterne på E45 Østjyske Motorvej under vejarbejdet, volder ikke de store problemer. I hvert fald ikke, hvis man ser på antallet af ulykker sammenlignet med inden vejarbejdet begyndte. På strækningen fra Vejle til Skanderborg er antallet af ulykker faldet med 31 %, mens der på strækningen fra Aarhus S – Aarhus N er 17 % færre ulykker.

Ser man på udviklingen for ulykker i området generelt, kan man udregne, hvor mange ulykker man ville kunne forvente på strækningerne. Det har Trafitec også gjort i deres rapport. Antallet af ulykker ligger 37 % under det forventede for den 39 kilometer lange strækning fra Vejle til Skanderborg og 25 % under det forventede på de 21 kilometer rundt om Aarhus. 

”Det kommer ikke bag på os, at antallet af ulykker er faldet, for vi kan næsten ikke undgå at følge lidt med i, hvordan trafikken forløber ude langs strækningen, mens vi arbejder. Men at den er faldet så markant, det var vi ikke klar over. Det viser, at de tiltag vi tager for at sikre en god afvikling under vejarbejde virker, og at trafikanterne er gode til at vise hensyn,” fortæller projektchef i Vejdirektoratet Robin Højen Madsen.

Personskader er faldet kraftigst

Det største fald ser man indenfor ulykker, hvor en eller flere personer kommer til skade. Her er faldet på henholdsvis 42 % og 48 % på de to strækninger med vejarbejde.

”Materielle skader er trælse, men de betyder jo mindre, end når mennesker kommer noget til. Derfor er det naturligvis positivt at ulykker, hvor nogen kommer til skade, er faldet så betydeligt, som tilfældet er,” siger projektchefen fra Vejdirektoratet.

Trafikanter kører op i hinanden

Den typiske ulykke på motorvejen er bagendekollisioner. Altså ulykker, hvor én bil kører op i bilen foran. Andelen af den type ulykker udgjorde inden vejarbejdet knap to tredjedele af alle ulykker på motorvejen. Under vejarbejdet er det cirka halvdelen af ulykkerne.

Så selvom den hyppigste ulykke fortsat sker ved at en bilist kører op i den forankørende bil, så er andelen faldet. Til gengæld er der lidt flere ulykker, hvor biler, der kører i samme retning, kører ind i hinanden på anden vis. 

”Når vi laver vejudvidelser, er vi nødt til at klemme trafikanterne sammen på mindre plads på lange strækninger. Og derfor ser vi nok også, at andelen af trafikanter, som kører ind i hinanden på andre måder end bagendekollisioner er steget,” forklarer Robin Højen Madsen.

Den lavere hastighed hjælper

Årsagerne til de færre ulykker skyldes flere faktorer. Men den nedsatte hastighed til 80 km/t i forbindelse med vejarbejdet er en væsentlig årsag.

Det kan man se ved, at faldet i ulykker er størst på den strækning, hvor hastigheden er sat ned fra 130 km/t. Rundt om Aarhus er hastigheden normalt 110 km/t, så her er hastigheden normalt lavere, og dermed er hastigheden procentvis sat lavere ned her end tilfældet er på den lidt sydligere strækning fra Skanderborg til Vejle.

”Erfaringsmæssigt kan vi se, at det giver den bedste afvikling af trafikken, når vi sætter hastigheden ned til 80 km/t på større strækninger under vejarbejde. Og helt generelt er det jo sådan, at lavere hastighed giver færre ulykker,” fortæller projektchefen.

Derudover er der sket teknologisk udvikling i bilerne, og samtidig er trafikanterne gode til at tage hensyn til, at de kører tæt og i et område med vejarbejde.

Vejdirektoratet fortsætter udbygningen af E45 Østjyske Motorvej for at skabe plads til fremtidens øgede behov, og for at gøre det mere sikkert at færdes som trafikant på motorvejen. Arbejdet forventes helt afsluttet i 2027, hvor slidlaget som det sidste bliver lagt. Allerede i slutningen af 2026 kan trafikanter dog se frem til at køre på den udvidede motorvej.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Antallet af ulykker på strækningen fra Skanderborg S - Vejle er faldet med 31 % i forhold til inden vejarbejdet gik i gang.
Antallet af ulykker på strækningen fra Skanderborg S - Vejle er faldet med 31 % i forhold til inden vejarbejdet gik i gang.
Foto: Aerodan/Vejdirektoratet
Download

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye