Hjælp fra YouTube: Sådan søger vi viden om renovering i hjemmet
Det er blevet populært at lave forbedringer og renoveringer i hjemmet uden professionel hjælp. I stedet vælger en stor del af danskerne at finde råd og vejledning på sociale medier som Instagram og Youtube. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi.

Foråret er over landet, og for rigtig mange boligejere betyder det, at det nu er tid til at gå i gang med renoveringer og forbedringer i hjemmet.
Men hvor større projekter i hjemmet tidligere krævede kontakt og hjælp fra professionelle, så vælger mange af os i stedet at finde råd og vejledning på sociale medier som Youtube, TikTok og Instagram.
Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi.
Her svarer hver fjerde dansker, der har udført renoveringer i deres hjem inden for de seneste tre år, at de brugte Youtube til at finde viden til deres gør det selv-projekter, mens knap ti procent brugte Instagram og TikTok.
Og der kan faktisk været meget god inspiration at hente på sociale medier, lyder det fra Bo Halm Andersen, der er byggesagkyndig og energikonsulent i NRGi.
Særligt Youtube kan på grund af sine længere formater være et godt sted at bruge, hvis man skal få idéer eller mangler bud på løsninger, men man skal samtidig være udstyret med en sund portion sund fornuft.
“Det er helt naturligt at søge inspiration online, men man skal huske at have en sund og kildekritisk tilgang. Mange af de videoer, vi ser på sociale medier, viser kun en redigeret virkelighed. Det gælder også boligprojekter. Derfor er det vigtigt, at de ikke står alene, men bliver suppleret med grundig research og gerne sparring med en professionel”, siger han.
Samtidig er det også vigtigt at være bevidst om, at det bestemt ikke er alle ting i hjemmet, man selv kan kaste sig over. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen. Uanset hvor nemt det måske kan fremstå på videoer på internettet.
“Når det kommer til mere kritiske installationer i hjemmet som eksempelvis strøm og vand, så kan fejl medføre enorme skader på hjemmet, og derfor skal man altid overlade det til en autoriseret håndværker - uanset hvor nemt det kan se ud at løse på en video på internettet”, siger hun.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Gjensidige blandt 1.024 repræsentativt udvalgte boligejere over 18 år.
|
Hvordan fik du viden /evner til at foretage renovering/forbedringer i dit hjem? |
|
|
Jeg fik min viden fra YouTube |
26 % |
|
Jeg fik min viden fra sociale medier, fx Instagram og TikTok |
10 % |
|
Jeg prøvede mig frem på egen hånd |
38 % |
|
Jeg/familiemedlemmer har håndværksmæssig baggrund |
48 % |
|
Jeg fik min viden fra TV |
4 % |
|
Andet |
15 % |
|
Ved ikke |
2 % |
Nøgleord
Kontakter
Lise MadsenKommunikationskonsulent Gjensidige
Tlf:20111842lise.madsen@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark og Sverige. I Norge tilbydes også pension og opsparing.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Ny undersøgelse: Hver femte dansker laver ulovligt el- og VVS-arbejde30.10.2025 07:38:00 CET | Pressemeddelelse
En gør-det-selv video på Youtube kan virke hjælpsom og brugbar i øjeblikket. Men uden den tekniske viden og erfaring kan en lille fejl i installationen blive dyr og medføre konsekvenser.
Gjensidige i Danmark tilpasser organisationen for at sikre fremtidig konkurrencekraft28.10.2025 16:07:38 CET | Pressemeddelelse
Den danske forretning er vækstet markant, men væksten har også medført et for højt omkostningsniveau i Gjensidige Danmark. De seneste år er der arbejdet målrettet med at reducere omkostningerne og effektivisere organisationen. Målet er fortsat at sikre en sund og konkurrencedygtig forretning, der også fremadrettet vil levere attraktive løsninger til kunderne. Tilpasningen betyder en reduktion i antallet af stillinger med 145. Heraf er der sagt farvel til 75 medarbejdere og ledere, mens 70 stillinger ikke genbesættes. Derudover lukkes enkelte afdelinger, herunder kontoret i Aabenraa pr. 31.12.2025. “Det har store menneskelige konsekvenser, når vi må sige farvel til kolleger, og vi ved, at det skaber usikkerhed og bekymring hos mange. Det er ikke en beslutning, vi har taget let på. Derfor har vi gennem længere tid haft fokus på at reducere omkostninger på en række andre områder end bemandingen, blandt andet ved at konsolidere ældre IT-systemer, sænke driftsomkostninger og automatisere pr
Tendens: Danskere tager sygdom med på arbejdspladsen23.10.2025 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Med vinterens sygdomsbølge på vej og en tendens til at gå på arbejde trods sygdom og “bide tænderne sammen”, kan der opstå situationer på arbejdspladser, hvor smitte spreder sig og trivslen udfordres.
Pas på solarieforbruget: Hvert andet solcenter har fået påbud14.10.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
For høj UV-stråling, forkert ophængt sikkerhedsplakat eller manglende beskyttelsesbriller har det seneste år betydet, at hvert andet kontrollerede solcenter har fået påbud for at have overtrådt reglerne. Det viser nye tal som Sikkerhedsstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Ubehagelig overraskelse: 7 ud af 10 glemmer vigtigt ferietjek7.10.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien nærmer sig, og danskerne ser frem til sol og afslapning. Men midt i feriestemningen overser mange en vigtig detalje. Væggelus kan nemlig forvandle hjemkomsten til et mareridt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
