Nu skal læger også uddannes i Herning
14.4.2025 12:00:22 CEST | Aarhus Universitet: Health | Pressemeddelelse
Medicinstuderende fra Aarhus Universitet får nu mulighed for at gennemføre deres kliniske del af medicinuddannelsen ved Regionshospitalet Gødstrup i Herning. Kandidatoptaget er netop blevet godkendt af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

30 medicinstuderende vil fremover trække i kitlen og gennemføre deres kandidatuddannelse i medicin i Herning. Et unikt samarbejde mellem Aarhus Universitet, Herning Kommune, Regionshospitalet Gødstrup og Region Midtjylland betyder, at Aarhus Universitet fra 2029 tilbyder kandidatuddannelse i medicin i Midtjylland. Kandidatuddannelsen er en del af universitetets øgede fokus på almen medicin, fortæller dekan på det sundhedsfaglige fakultet, Anne-Mette Hvas:
”Samtidig med etablering af kandidatuddannelsen i Gødstrup arbejder vi på at give de studerende flere muligheder for at tilvælge almen medicin, blandt andet fordi der i fremtiden vil være behov for et øget antal praktiserende læger over hele landet.”
I Herning er nyheden om den godkendte kandidatuddannelse også blevet modtaget med stor begejstring, fortæller borgmester Dorte West:
”Jeg er utrolig glad for, at det nu er endelig bekræftet, at vi får kandidatuddannelsen i medicin til Herning. Vi har rigtig mange studerende i Herning, og nu tilføjer vi endnu et særdeles attraktivt tilbud til de unge. Det har stor betydning – ikke kun for os som by, men også for patienter og for fremtidens sundhedstilbud i regionen.”
Sideløbende med kandidatuddannelsen i medicin arbejder Herning Kommune, Aarhus Universitet og VIA University College på at etablere et nyt sundhedshus i Herning, kaldet SUND+. Her får studerende fra flere sundhedsfaglige uddannelser mulighed for at både få undervisning og samarbejde på tværs af fagligheder allerede under uddannelsen. Og det vil gøre en stor forskel for de studerende, siger borgmester Dorte West:
”Jeg glæder mig utroligt meget til, at vi kan indvie SUND+, hvor studerende på tværs af sundhedsfagligheder får mulighed for at stå skulder ved skulder i klinikken. Med SUND+ giver vi dem en enestående mulighed for at forstå hinandens kompetencer – og hvordan de bedst muligt kan arbejde sammen, når de er færdiguddannede. Det bliver et midtjysk kraftcenter, som jeg har meget store forventninger til,” siger hun.
SUND+ forventes at åbne dørene allerede i september 2026. Ambitionen er, at radiografstuderende, sygeplejestuderende og medicinstuderende skal have deres gang i samme klinik og kan modtage fælles undervisning. Og det er vigtigt at få etableret gode samarbejder på tværs af fagligheder, siger dekan Anne-Mette Hvas:
”Hvis vi også fremover skal sikre et godt og lige sundhedstilbud til alle og et stærkt samarbejde mellem de forskellige sektorer, er samarbejde på tværs af fagligheder afgørende. Derfor er det vigtigt, at fremtidens sundhedsprofessionelle får en grundlæggende forståelse for, hvordan vi bedst støtter patienterne i deres vej gennem sundhedssystemet – det ønsker vi at opnå gennem tværfagligt samarbejde og vidensdeling. Med SUND+ skaber vi et studiemiljø, der spejler den virkelighed, de studerende skal ud i,” forklarer hun.
For yderligere information kontakt:
Aarhus Universitet:
Lise Wogensen Bach
Prodekan for uddannelse, Health, Aarhus Universitet
Mail: lwb@au.dk
Telefon: 25488522
Herning Kommune
Dorte West, (V),
Borgmester, Herning Kommune
Telefon: 4025 9666
FAKTA OM SUND+
VISION:
At udvikle et tværfagligt uddannelsesmiljø, hvor studerende og undervisere kan afprøve og udvikle nye Sundhedsprofessionelle tilgange, som kan imødekomme behovet for praksisnærhed og nytænkning i fremtidens sundhedsvæsen. SUND+ skal stå som et kraftcenter for sundhedsuddannelser i Midt- og Vestjylland.
PLACERING:
SUND+ er placeret på den gamle sygehusgrund i Herning. Den er organiseret som en samlet enhed, hvor uddannelser, laboratorier og klinisk praksis indgår i et gensidigt udviklings- og uddannelsesmiljø.
AKTØRER:
I første fase bygges SUND+ op omkring følgende aktører:
Kandidatuddannelsen i medicin, AU
Professionsbacheloruddannelsen Sygeplejerske, VIA
Professionsbacheloruddannelsen Radiograf, VIA
Praktiserende læger, private aktører
Kommunal sygeplejeklinik, Herning Kommune
Billeder


Health er det sundhedsvidenskabelige fakultet på Aarhus Universitet, hvis hovedopgaver er forskning og uddannelse. Fakultetet udbyder en lang række sundhedsuddannelser, bl.a. læge, tandlæge, idræt og folkesundhedsvidenskab. Health består af fem institutter, ca. 4.400 studerende, 1.500 ansatte og 600 ph.d.-studerende.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Health
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Health
Ny klinisk professor vil styrke udredning af hjertesygdom2.6.2026 10:27:33 CEST | Pressemeddelelse
Simon Winther er ny klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin. Her forsker han i, hvordan optimeret diagnostik kan give patienter med hjertesygdomme en mere præcis og individualiseret udredning.
Nyt studie peger på mulig ny behandling af leddegigt28.5.2026 14:41:48 CEST | Pressemeddelelse
Der er godt nyt til patienter med leddegigt. Forskning fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital kan nemlig have åbnet døren til en helt ny måde at dæmpe betændelsen i leddene på.
Belastning af hjerte-lunge-kredsløbet kan afsløre tidlig hjertesygdom27.5.2026 12:04:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Jønsson Andersen er overlæge, klinisk lektor og nu også doktor på Institut for Klinisk Medicin. Han har undersøgt, hvordan belastning af hjertet kan afsløre sygdom, som ikke viser sig ved almindelige undersøgelser.
Ny professor forsker i kønskromosomer og sygdom27.5.2026 09:03:06 CEST | Pressemeddelelse
Overlæge og ph.d. Anne Skakkebæk er ny klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin. Her forsker hun i genetiske forskelle i kønsudvikling og i, hvordan kønskromosomer påvirker vores helbred og sygdom.
EXPLAINER: Hvor farlig er hantavirus?8.5.2026 10:44:56 CEST | Pressemeddelelse
Et alvorligt, men afgrænset udbrud af hantavirus på krydstogtskibet MV Hondius har kostet flere mennesker livet. Professor Søren Riis Paludan forklarer smittefaren og risikoen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum