Tungere lastbiler giver milliongevinster
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
De seneste år er der arbejdet på, at kapaciteten i transportsektoren og vores infrastruktur udnyttes bedst muligt. Transportminister Thomas Danielsen har tidligere gennemført en række lempelser i de nationale regler for vægt og dimensionering af lastbiler, så det for eksempel er muligt, at en lastbil kan have en ekstra række paller med på vognen, eller plads til, at en gaffeltruck kan fragtes bagpå fremfor inden i. Nu indføres endnu et tiltag, hvor 7-akslede lastbiler kan tage to tons ekstra gods med.
- Vi skruer på alle de håndtag, vi har for at gøre det nemmere og fleksibelt at fragte gods i Danmark. Med længere lastbiler, der kan køre med flere kilo, kan den enkelte chauffør levere flere varer, og det giver gevinster både for økonomien og for klimaet. Nu tillader vi, at 7-akslede lastbiler kan køre med to tons ekstra gods, så godstransporten effektiviseres, siger transportminister Thomas Danielsen.
Lempelsen af vægtgrænsen for 7-akslede lastbiler træder i kraft 1. januar 2027. Tiltaget vil medføre et øget slid på vejene, som finansieres af restmidler fra aftalen om Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, hvor det blev besluttet at kompensere erhvervet blandt andet med ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler i vejgodstransporten. Der anvendes desuden varige midler fra aftalekredsen bag aftale om deludmøntning af grøn fond til grøn omstilling og effektivisering af vejgodstransporten til at finansiere det varige slid på vejene.
Den 1. januar 2024 trådte de første 11 tiltag i kraft, og på baggrund af blandt andet et stærkt ønske fra branchen går man nu videre med øget totalvægt for 7-akslede vogntog samt øget maksimal tilladt højde for lastbiler til 4,2 meter. Det vurderes, at de to nye tiltag vil bidrage med besparelser for transportbranchen i omegnen af 500 millioner kroner årligt, når omstillingen er fuldt indfaset.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
83 millioner til ladeinfrastruktur til Østbanen1.7.2025 12:13:29 CEST | Pressemeddelelse
Som led i indførelsen af batteritog i Region Sjælland skal der etableres ladeinfrastruktur til de nye tog.
Nu må 17-årige køre bil uden ledsager1.7.2025 09:17:01 CEST | Pressemeddelelse
Fra i dag kan 17-årige bruge deres kørekort uden ledsager i bilen mellem klokken 05 og 20. Samtidig bliver der indført nultolerance for alkohol for alle nye bilister de første tre år.
Færre grænsehindringer skal lette den tunge transport1.7.2025 07:05:25 CEST | Pressemeddelelse
En dansk-svensk arbejdsgruppe har undersøgt mulighederne for at gøre det nemmere at fragte gods på tværs af grænsen mellem Danmark og Sverige. Den danske transportminister og den svenske infrastruktur- og boligminister har som fælles mål at fjerne grænsehindringer til glæde for den grønne omstilling og transporterhvervet.
114,1 millioner kroner til statslige cykelstier27.6.2025 07:05:59 CEST | Pressemeddelelse
Den statslige cykelpulje har fokus på cykelpendling og supercykelstier, og nu udmøntes der midler til fire cykelprojekter fra den statslige cykelpulje.
71 nye cykelstier på vej over hele landet27.6.2025 07:02:35 CEST | Pressemeddelelse
Den årlige udmøntning af cykelpuljen sætter penge af til cykelstier. I alt skal der anlægges cykelstier for 682,4 millioner kroner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum