Tungere lastbiler giver milliongevinster
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
De seneste år er der arbejdet på, at kapaciteten i transportsektoren og vores infrastruktur udnyttes bedst muligt. Transportminister Thomas Danielsen har tidligere gennemført en række lempelser i de nationale regler for vægt og dimensionering af lastbiler, så det for eksempel er muligt, at en lastbil kan have en ekstra række paller med på vognen, eller plads til, at en gaffeltruck kan fragtes bagpå fremfor inden i. Nu indføres endnu et tiltag, hvor 7-akslede lastbiler kan tage to tons ekstra gods med.
- Vi skruer på alle de håndtag, vi har for at gøre det nemmere og fleksibelt at fragte gods i Danmark. Med længere lastbiler, der kan køre med flere kilo, kan den enkelte chauffør levere flere varer, og det giver gevinster både for økonomien og for klimaet. Nu tillader vi, at 7-akslede lastbiler kan køre med to tons ekstra gods, så godstransporten effektiviseres, siger transportminister Thomas Danielsen.
Lempelsen af vægtgrænsen for 7-akslede lastbiler træder i kraft 1. januar 2027. Tiltaget vil medføre et øget slid på vejene, som finansieres af restmidler fra aftalen om Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, hvor det blev besluttet at kompensere erhvervet blandt andet med ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler i vejgodstransporten. Der anvendes desuden varige midler fra aftalekredsen bag aftale om deludmøntning af grøn fond til grøn omstilling og effektivisering af vejgodstransporten til at finansiere det varige slid på vejene.
Den 1. januar 2024 trådte de første 11 tiltag i kraft, og på baggrund af blandt andet et stærkt ønske fra branchen går man nu videre med øget totalvægt for 7-akslede vogntog samt øget maksimal tilladt højde for lastbiler til 4,2 meter. Det vurderes, at de to nye tiltag vil bidrage med besparelser for transportbranchen i omegnen af 500 millioner kroner årligt, når omstillingen er fuldt indfaset.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Millioner til bedre sikkerhed ved perronovergange15.9.2025 07:00:40 CEST | Pressemeddelelse
En samlet forligskreds bakker nu op om at tildele midler til at øge sikkerheden ved perronovergange ved Tjæreborg, Holsted, Vamdrup og Kauslunde stationer. Samtidig gøres den midlertidige perronovergang ved Lindholm permanent.
Nu kommer der nødspor på Vestmotorvejen4.9.2025 07:02:56 CEST | Pressemeddelelse
Som en del af Infrastrukturplan 2035 skal der etableres nødspor på E20 mellem Korsør og Vemmelev. Når vejudvidelsen er færdig, forbedrer projektet trafiksikkerheden og gør strækningen mindre sårbar for hændelser.
Rute 15 mellem Bale og Tåstrup har udsigt til fuld udbygning4.9.2025 07:02:07 CEST | Pressemeddelelse
For at sikre fremkommeligheden på Djursland skal rute 15 udvides til en 2+1 vej mellem Bale og Tåstrup.
Vejforbedring tilpasses ved Thisted4.9.2025 07:01:25 CEST | Pressemeddelelse
Krydsombygning ved Hanstholmvej tilpasses efter Thisted Kommunes ønske for at tage hensyn til et biogasanlæg.
Pulje på 346 millioner til grønne lastbilprojekter åbner1.9.2025 14:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Fra onsdag 3. september kan virksomheder søge om støtte til at investere i nulemissionslastbiler og ladeinfrastruktur til tung vejtransport. Årets pulje er rekordstor, og betingelserne for at søge puljemidlerne er tilpasset efter branchens ønsker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum