Alternativ til telefon forebygger digital svindel

Del

Digitale svindlere bliver stadig mere udspekulerede – og det er især sårbare borgere, der betaler prisen. Nu skal en ny løsning uden telefonnummer give dem en tryg vej uden om bedraget.

Digitale svindlere bliver stadig mere udspekulerede. Nu giver en ny telefon-løsning uden telefonnummer en tryg vej uden om bedraget.
Digitale svindlere bliver stadig mere udspekulerede. Nu giver en ny telefon-løsning uden telefonnummer en tryg vej uden om bedraget.

Antallet af digitale svindelsager er steget dramatisk de seneste år. I 2023 blev der registreret over 35.000 anmeldelser, og mange af sagerne rammer ældre og personer med kognitive udfordringer som demens, afasi eller psykisk funktionsnedsættelse.

Som svar på den stigende digitale kriminalitet har regeringen vedtaget tre konkrete tiltag, der skal beskytte sårbare borgere mod svindel via telefon og digitale platforme. Tiltagene omfatter bl.a. forbedret SMS-filtrering, spoofing-sikring og ekstra beskyttelse i MitID.

Tre konkrete tiltag mod digital svindel

  1. Filtrering af svindel-SMS’er
    En ny firewall skal sortere SMS’er med mistænkeligt indhold fra, før de når brugerens telefon.
  2. Spoofing-sikring mod fupopkald
    Beskyttelsen mod svindelopkald forbedres, så svindlere ikke længere kan udgive sig for at ringe fra danske telefonnumre.
  3. Ekstra sikkerhed i MitID
    Der indføres et advarselssystem, som beskytter brugere mod phishingforsøg, hvor svindlere forsøger at få adgang til personlige oplysninger via falske hjemmesider.

Bankernes og telesektorens rolle

Bankerne indfører lavere grænser for straksoverførsler – 50.000 kr. om dagen – som kun kan hæves ved personlig kontakt med banken. Det skal forhindre svindlere i at tømme konti med det samme.

Samtidig arbejder teleselskaberne på at sikre, at afsendernavne i SMS’er ikke kan misbruges af svindlere til at udgive sig for fx banker eller myndigheder.

En løsning uden telefonnummer

På trods af de gode tiltag bliver risikoen for digital svindel ikke elimineret, så længe sårbare borgere har et telefonnummer.

Derfor er det nu muligt at få en kommunikationsløsning helt uden telefonnummer eller sociale medier. Al kommunikation foregår i et lukket netværk, hvor en pårørende – som administrator – bestemmer, hvem der må have kontakt med skærmbrugeren.

Beskyttelse, men også nærvær

Det trygge alternativ til telefonen er ikke bare en sikker løsning. Det er et digitalt hjælpemiddel, der gør det nemt og trygt at holde kontakt med sine nærmeste. Med ét tryk på skærmen starter et videoopkald – uden teknisk besvær og uden risiko for at blive kontaktet af fremmede.

Det er digital kommunikation på en ny måde. Tryg. Overskuelig. Og skabt til mennesker, der har særlige behov såsom mennesker med demenssygdomme eller andre kognitive udfordringer.

Links

Følg pressemeddelelser fra InboundCPH A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra InboundCPH A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye