Aarhus Universitet: Arts

Gymnasieelever lades i stikken med AI

Del

Konference på Aarhus Universitet sætter fokus på AI’s potentialer og udfordringer i gymnasieuddannelserne.

Foto: Videnscenter for Digital Teknologiforståelse
Foto: Videnscenter for Digital Teknologiforståelse

"Hvilke muligheder giver AI?", "Hvordan kan kunstig intelligens være med til at gentænke uddannelserne?" og "Hvilke udfordringer kan det give?" Det er nogle af de spørgsmål som bliver rejst og besvaret på konference om AI og andre digitale metoder i undervisningen på gymnasiet, der afvikles på Aarhus Universitet den 3. april. Konferencen samler undervisere, ledere og eksperter for at inspirere og klæde dem bedst muligt på til at støtte eleverne i at lære at anvende kunstig intelligens på en hensigtsmæssig måde.           

Der er en tendens til at fokusere på, hvordan snyd med kunstig intelligens forhindres i uddannelserne. På konferencen er der fokus på, hvordan eleverne uddannes i at anvende, forstå og bruge AI og digitale metoder. En ny undersøgelse fra Danske Gymnasier vidner om stor opbakning til, at gymnasierne kaster sig ud i det arbejde.

”Alle rektorer er rørende enige om, at eleverne skal lære at anvende og forholde sig til brugen af generativ kunstig intelligens. Der er dog også en erkendelse af, at det er et supersvært område, og at mange undervisere mangler de fornødne kompetencer. Derfor er der brug at sætte massivt ind med kompetenceudvikling, så gymnasielærerne har mod på at kaste sig ud i de nye muligheder og forberede eleverne på den digitale fremtid, der venter dem,” siger Jeppe Kragelund, der er næstformand i Danske Gymnasier.

Muligheder for læring

Opmærksomheden på behovet for kompetenceudvikling og inspiration hos både undervisere og ledelse er central for arrangørerne af konferencen. Konferencen er arrangeret af Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, IT-Vest (Aarhus), Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier. Centerleder og professor ved Digital Design og informationsvidenskab på Aarhus Universitet, Ole Sejer Iversen, uddyber det her:

”Kunstig intelligens integreres i stor udstrækning i ungdomsuddannelser i de lande, som vi normalt sammenligner os med. Her anvendes de nye teknologier primært til at arbejde kreativt og producerende med faglige stofområder. Derfor er det helt naturligt, at vi i Danmark også undersøger, hvilke muligheder kunstig intelligens giver for elevernes læring – og samtidig stiller skarpt på, hvordan alle børn og unge kritisk og konstruktivt dannes til en verden præget at digitale teknologier. I Videnscenter for Digital Teknologiforståelse ønsker vi at bidrage til, at alle undervisere på ungdomsuddannelserne får et håndtag til selv at forstå kunstig intelligens og forstå det mulighedsrum, som det giver for læring og undervisning”.

Stor opgave at integrere teknologien

Med de nye teknologier opstår behovet for forandringsledelse, hvilket har gjort workshoppen
”Forandringsledelse og AI – Fra vision til praksis” til den mest populære på konferencen. Dette overrasker ikke Dorthe Wang, direktør for TietgensSkolen og bestyrelsesmedlem for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier:

”De nye AI-baserede teknologier stiller både elever, undervisere og ledere over for en stor opgave med at integrere teknologierne i klasserummet på måder, der understøtter læringen og elevernes digitale dannelse. Den opgave skal ikke løftes af den enkelte underviser alene. Der er behov for, at vi drøfter med hinanden, hvordan vi leder de forandringer, som den teknologiske udvikling kalder på – og altid med faglighed og læring i centrum.”

Det er første gang, konferencen afholdes, og arrangørerne glæder sig både over, at den næsten er udsolgt, og til en spændende og dialogisk dag sammen med de 350 deltagere fra hele landet.

FAKTA

Konferencen afholdes af Videnscenter for Digital Teknologiforståelse i samarbejde med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske Gymnasier og It-vest – samarbejdende universiteter.

Videnscenter for Digital Teknologiforståelse

Videnscentret er etableret i et ligeværdigt samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler. Konsortiet er landsdækkende og består af 8 partnere: De seks professionshøjskoler, Aarhus Universitet og Københavns Universitet.

Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole er værtsorganisationer på vegne af deres respektive sektorer og varetager henholdsvis forankring af digital teknologiforståelse på de gymnasiale og videregående uddannelser, og grundskole og læreruddannelse.

Centret er støttet med 50 mio. kr. af Lundbeckfonden, Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden i en programperiode 2023 – 2028.

INTERNATIONALE KEYNOTES

Dr. Leigh Ann DeLyser

Center for Education Research & Innovation at SRI

Director of the Center for Education Research & Innovation at the SRI Research Institute in Silicon Valley comprising more than 55 researchers. Named as one of the Women Leading the AI Revolution in Education at the ASU+GSV Air Show in 2024

 

Dr. Aman Yadav

Michigan State University

Lappan-Phillips Professor of Computing Education in the College of Education and College of Natural Science at Michigan State University with extensive experience in research, evaluation, and teacher professional development.

Kontakter

Camilla Balslev NielsenProgramleder i Videnscenter for Digital Teknologiforståelse

Tlf:29397072caban@kp.dk

Dorthe WangDirektør for TietgenSkolen & bestyrelsesmedlem for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Tlf:20756961dowa@tietgen.dk

Ole Sejer IversenCenterleder i Videnscenter for Digital Teknologiforståelse & Professor ved AU

oiversen@cc.au.dk

Links

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Digital publikation udforsker hedens tusindårige historie31.1.2025 11:56:43 CET | Pressemeddelelse

Den 4. februar udkommer publikationen A Place for the Heathlands? En publikation, der gennem tværfaglige bidrag fra arkæologi, historie, økologi og kunstnerisk forskning dykker ned i hedens tusindårige historie. Baseret på fem års forskning i det europæiske projekt HEATHLANDS udforsker publikationen, hvordan mennesker, dyr og miljøer gensidigt har påvirket hinanden i hedelandskaberne gennem historien.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye