ATP lancerer Solsikkelinjen – en ekstra hjælp til borgere med usynlige handicap
Som den første landsdækkende offentlige myndighed åbner ATP en solsikkelinje, i Udbetaling Danmark Pension.

Fra 2. april bliver det lidt lettere for pensionister med et skjult handicap at kontakte Udbetaling Danmark Pension telefonisk. Her åbner ATP en Solsikkelinje, der er udviklet for at give ekstra støtte til borgere, der har brug for lidt mere tålmodighed, tid eller opmærksomhed, når de ringer for at tale om pension. Det er en del af ATP’s indsats for at sikre tryghed og imødekommenhed for alle borgere.
“Hos ATP ønsker vi at levere et stærkt samfundsbidrag og sikre tryghed for den enkelte. Vi vil gerne møde borgerne med forståelse og respekt – også når de har behov for ekstra støtte. Solsikkelinjen er et skridt i den retning, og vi er stolte af at være den første landsdækkende offentlige myndighed, der opretter sådan en telefonlinje,” siger Kristine Stenhuus, koncerndirektør i Udbetaling Danmark.
Ro og rummelighed
Solsikkelinjen henvender sig til kunder med usynlige handicap, som kan opleve det som en stressfaktor at ringe til en offentlig myndighed. Formålet er at skabe en tryg og inkluderende oplevelse for borgere, der kan finde det udfordrende at kommunikere telefonisk.
Udbetaling Danmark får årligt ca. 500.000 opkald om pension, og arbejder for at give alle borgere en god oplevelse. Selv om målingerne viser, at langt hovedparten af borgerne er meget tilfredse med Udbetaling Danmarks telefonbetjening, er der blik for, at nogle borgere har brug for særlige hensyn.
For at gøre oplevelsen så tryg som muligt vil kunderne på Solsikkelinjen derfor blive mødt af tålmodige og forstående rådgivere, der er særligt uddannet til at håndtere situationer, hvor der er brug for ekstra hjælp. Og når kunderne ringer, vil de ikke få tastevalg, men i stedet møde et miljø uden for mange forstyrrende indtryk.
Respekt og forståelse i centrum
Derudover er alle ATPs kunderådgivere på pensionsområdet blevet undervist i at forstå og håndtere usynlige handicap, så der sikres en inkluderende og respektfuld tilgang til borgerne.
“Det er anslået, at hver femte dansker har et usynligt handicap, og vi føler os forpligtede til at yde den nødvendige støtte. Med Solsikkelinjen ønsker vi at skabe de bedste forudsætninger for en god dialog, hvor borgerne føler sig hørt og mødt med respekt,” siger Kristine Stenhuus.
Solsikkelinjen kan i første omgang blive benyttet på områderne Folkepension og Førtidspension.
Fakta om Solsikkeprogrammet:
Solsikkeprogrammet er et internationalt anerkendt initiativ, som anvendes til at gøre opmærksom på usynlige handicap. Solsikkesymbolet er et diskret signal om, at en person kan have brug for ekstra tålmodighed, hjælp eller forståelse. Ifølge ’Videnscenter om handicap’ har op mod 20 % af den danske befolkning et usynligt handicap.
Hvem kan have gavn af ATP’s Solsikkelinje?
Solsikkelinjen er en telefonlinje for borgere med usynlige handicap som fx:
- Angst og PTSD
- Nedsat hørelse eller syn
- Autisme, ADHD eller ordblindhed
- Overfølsomhed over for lyd eller lys
Kontakter
Christian RaskSenior kommunikationspartnerATP
Tlf:21690703cra@atp.dkBilleder

ATP Koncernen er Danmarks største pensionsselskab og administrationshus. Vi løser opgaver for næsten alle borgere og virksomheder i Danmark. ATP Livslang Pension er en kollektiv ordning med mere end 5 mio. medlemmer og en pensionsformue på 936 mia. kr. Vores opgave er at sikre gode, stabile pensioner, så danskerne har lidt mere at leve for den dag, de går på pension. Derudover sikrer vi udbetaling af en række velfærds- og sikringsydelser. To ud af tre velfærdskroner, der udbetales i Danmark, kommer fra ATP Koncernen. Sammenlagt udbetaler vi 280 mia. kr. om året til 2,4 mio. borgere på vegne af staten, kommunerne og arbejdsmarkedets parter.
Følg pressemeddelelser fra ATP
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ATP
ATP-direktør skal bidrage til at styrke nordisk AI-udvikling og -anvendelse10.12.2025 07:00:00 CET | Nyhed
Koncerndirektør i ATP bliver bestyrelsesmedlem i nyt nordisk-baltisk AI-center støttet af Nordisk Ministerråd, der skal sætte fart på udvikling og brug af kunstig intelligens i Norden.
AI frigør tusindvis af arbejdstimer i ATP – og giver mere nærvær i borgerdialogen25.11.2025 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Danmarks største administrationshus, ATP, modtager over 10.000 daglige telefonopkald fra borgerne om fx pension, barsel, boligydelser mv. Nu hjælper kunstig intelligens med den tidskrævende opgave at skrive referat af samtalerne med danskerne. Det gør dokumentationen hurtigere og giver mere nærvær i dialogen med borgerne.
Nu får 1,5 mio. pensionister brev om deres pension for 202624.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Udbetaling Danmark sender nu årsbreve med beregninger af næste års pension – og opfordrer pensionister til at sikre, at deres oplysninger er opdateret.
Flere penge til pensionister fra nytår - ATP hæver pensionen for alle 5,7 millioner medlemmer23.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra årsskiftet skruer ATP op for pensionen. Det gælder alle medlemmer – både de nuværende 1,1 millioner pensionister og de øvrige medlemmer af ATP. “Vores økonomi er så solid, at vi for fjerde gang siden 2016 kan give pensionerne et løft,” siger ATP’s adm. direktør, Martin Præstegaard.
Offentlige pensioner og ATP fylder mest i pensionisternes indkomst21.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I næsten 70 kommuner kommer 75 pct. eller mere af pensionsindkomsten fra grundpensionen. der består af folkepensionen og ATP.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum