Cyklistforbundet

Derfor punkterer du oftest i regnvejr

Del

Bliv klogere på, hvorfor vådt føre øger risikoen for at få en punktering, en risiko som faktisk har sine rødder tilbage til dinosaurernes tid.

Kasper Lundtoft Bentsen er projektleder for VI CYKLER TIL ARBEJDE kampagnen fra Cyklistforbundet, som har åbnet for tilmeldingen.
Kasper Lundtoft Bentsen er projektleder for VI CYKLER TIL ARBEJDE kampagnen fra Cyklistforbundet, som har åbnet for tilmeldingen. Foto til fri brug: Cyklistforbundet

Når over 60.000 cyklister fra den 1. maj ruller til arbejde som en del af Cyklistforbundets kampagne, VI CYKLER TIL ARBEJDE, vil en del af dem sikkert opleve alle cyklisters mareridt: det flade dæk. Har man travlt med at møde til tiden, er en punktering ikke ønskelig. De kloge cyklister bør imidlertid studere himlen og DMI på mobilen, inden de sætter sig i sadlen. Der er nemlig større risiko for at punktere, når det regner. Det fortæller Kasper Lundtoft Bentsen, der er projektleder for VI CYKLER TIL ARBEJDE.

”At stikke en tør kniv igennem et dæk er svært, mens en våd kniv glider nemt igennem. Vandet fungerer som smørelse, og derfor trænger en våd flintesten også lettere ind i dit dæk end en tør. Og mange punkteringer sker lige efter et regnvejr, hvor stenene sætter sig fast på dækket,” siger Kasper Lundtoft Bentsen. Han anbefaler, at man kører med rimelig nye, holdbare kvalitetsdæk, som beskytter bedre mod punktering end gamle, slidte dæk.

”Du skal ikke undlade at cykle ud, fordi du er bange for en punktering. Gode, nye dæk nedsætter fx risikoen. Men du kan også overveje andre tekniske løsninger, så du bliver punkterfri. Du kan f.eks. få indlæg til dækket, skumkerner eller såkaldte ’tubeless’, hvor dækket er fyldt med selvlappende væske. Men det kan påvirke kørekomforten,” siger Kasper Lundtoft Bentsen.

Det bekræftes af Cyklistforbundets cykelekspert, Magnus Lindhart fra Lindhart Cykler.

”Hvis man gør noget for helt at undgå punkteringer, så bliver det et kompromis. Den nemmeste måde at gøre det på er at sætte noget gods i, som er svært at punktere. Og det forøger typisk både rullemodstanden og vægten, så du kommer ikke til at se dem køre Tour de France med punkterfri dæk, for de kører hurtigere uden. Men det kan jo give rigtig god mening, hvis man pendler frem og tilbage hver dag, og det vigtigste for dig ikke er farten, men at du ikke punkterer,” siger han.

Din punktering begyndte på dinosaurernes tid
Din punktering blev faktisk grundlagt for millioner af år siden. Den skyldes nemlig ofte flint. I kridttiden var Danmark dækket af hav – et levested for alt fra dinosaurer til mikroskopiske dyr og planter. Man mener, at flint er dannet af bittesmå skeletter fra kiselsvampe, som dalede ned på havbunden dengang for millioner af år siden og blev til forsteninger kapslet ind i kridtlaget.

Efter gletsjernes huseren blev flinten spredt, så der nu er flint i alle jordlag fra senere tider og ofte også i asfalten.

”Vi kan ikke undgå flinten, men jeg synes alligevel, du skal cykle til arbejde, og skulle uheldet være ude, har du selvfølgelig en ekstra slange og en pumpe med i rygsækken sammen med regntøjet. Det er i hvert fald det gode råd,” siger Kasper Lundtoft Bentsen, der oplyser, at tilmeldingen til VI CYKLER TIL ARBEJDE er godt i gang. Som noget nyt kan deltagerne vinde Teknisk Uheld-trofæet, som de blandt andet kan få, hvis de kommer ud for en punktering.
Alle deltagere i VI CYKLER TIL ARBEJDE kan vinde elcykler fra Gazelle.

Gazelle er sammen med DSB samarbejdspartner på kampagnen.

VI CYKLER TIL ARBEJDE

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Kasper Lundtoft Bentsen er projektleder for VI CYKLER TIL ARBEJDE kampagnen fra Cyklistforbundet, som har åbnet for tilmeldingen.
Kasper Lundtoft Bentsen er projektleder for VI CYKLER TIL ARBEJDE kampagnen fra Cyklistforbundet, som har åbnet for tilmeldingen.
Foto til fri brug: Cyklistforbundet
Download
Kasper Lundtoft Bentsen
Kasper Lundtoft Bentsen
Download
Teknisk uheld-trofæ
Teknisk uheld-trofæ
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye