Antallet af henvendelser til borgerrådgiver steget med 10 procent
Næstved Kommunes borgerrådgiver Birgitte Vallø har i løbet af 2024 modtaget 419 henvendelser. Det er en stigning på 10 procent i forhold til 2023. Hovedparten af henvendelserne omhandler Center for Arbejdsmarked og Center for Børn og Unges områder.

Aldrig har flere borgere i Næstved end i 2024 rettet henvendelse til Næstved Kommunes uvildige borgerrådgiver Birgitte Vallø. Det viser tal fra borgerådgiverens årsberetning for 2024. 419 borgere har henvendt sig, og det svarer til en stigning på 10 procent i forhold til året før.
”En delforklaring på stigningen kan være, at flere borgere har fået øjnene op for, at en uvildig borgerrådgiver står til rådighed. Jeg arbejder meget på at udbrede kendskabet, så flest mulige ved, at de har en uvildig borgerrådgiver at kunne gå til, når de samarbejder med kommunen”, siger Birgitte Vallø.
Vigtig viden om anledning til klager eller tvivlsspørgsmål
Hovedparten af henvendelserne hos borgerrådgiveren omhandler Center for Arbejdsmarked med 164 henvendelser, mens 93 henvendelser omhandler Center for Børn og Unge. Det ligger dermed på niveau med de foregående år. Desuden er der 64 henvendelser, der ikke vedrører et specifikt center, men hvor borgere ønsker vejledning om noget mere generelt.
”Det skal i den forbindelse understreges, at det samlede antal henvendelser til mig udgør et beskedent antal i forhold til det samlede antal henvendelser, ansøgninger med mere, der hver dag behandles i Næstved Kommune. Det, jeg ser, er derfor ikke repræsentativt, men det kan give en vigtig viden om, hvad der giver anledning til klager eller tvivlsspørgsmål”, siger Birgitte Vallø.
Eksempelvis har Center for Arbejdsmarked i 2024 behandlet 45.811 forskellige sagstyper, hvor en borger kan have flere sager.
I årsberetningen for 2024 kommer Birgitte Vallø med en række anbefalinger primært til Center for Arbejdsmarked og Center for Børn og Unge, som udspringer af de henvendelser, hun har fået i årets løb.
En central anbefaling er dog også at øge bevidstheden i kommunen om, at måden, borgeren bliver mødt på, og at en sag bliver behandlet på, er meget vigtigt for samarbejdet med og tilliden til kommunen.
”Derfor er anbefalingen, at administrationen på tværs af centre fortsat sikrer en forvaltningsretlig basisviden. Der er mange steder, hvor niveauet er højt, så det anbefales at dele viden og de gode eksempler. I den forbindelse deltager jeg gerne i personalemøder eller lignende for at drøfte god forvaltningsskik”, siger Birgitte Vallø.
Borgerrådgiveren er vigtig for borgerne
Netop antallet af henvendelser og sager og indholdet i disse bekræfter overfor borgmester Carsten Rasmussen, at der er behov for borgerrådgiverfunktionen i Næstved Kommune.
”Der er ingen tvivl om, at borgerrådgiveren udfører en vigtig funktion, som en uvildig sparringspartner for borgerne, når de har brug for råd og vejledning, men også i konkrete sager hvor borgerne har brug for eksempelvis hjælp med at klage over en afgørelse. Desuden er anbefalingerne til administrationen og centrene, som borgerrådgiveren afleverer i sin årsrapport, også med til at skabe opmærksomhed omkring potentialet for forbedringer”, siger borgmester Carsten Rasmussen.
Om borgerrådgiveren
Borgerrådgiveren er en uvildig funktion, der refererer direkte til byrådet. Formålet med borgerrådgiveren er at styrke dialogen mellem borgerne og Næstved Kommune samt at bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed.
Formålet er desuden at være en ekstra indgang for borgere, brugere og erhvervsdrivende til at klage over forhold, der vedrører Næstved Kommune. Borgerrådgiveren rådgiver og vejleder borgerne f.eks., når deres kommunikation med administrationen er gået i hårdknude, ved at hjælpe med at klage over en afgørelse eller klage over selve sagsbehandlingen.
Borgerrådgiveren kan hjælpe borgere, der har svært ved at varetage deres interesser, og også med råd og vejledning i de konkrete sager. Borgerrådgiveren skal i sit tilsyn med forvaltningen medvirke til, at klager bruges konstruktivt til forbedringer af kommunens sagsbehandling og borgerbetjening.
Sådan træffes borgerrådgiveren
Borgerrådgiveren træffes på tlf. 2154 3090 eller borgerraadgiver@naestved.dk. Se nærmere på www.naestved.dk/borgerrådgiver om træffetid og fremsendelse af fortrolige oplysninger.
Kontakter
Birgitte ValløBorgerrådgiverNæstved Kommune
Tlf:21543090borgerraadgiveren@naestved.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Næstved Kommune
91 millioner kroner til velfærd og vækst i Næstved Kommunes budgetforlig for 202618.9.2025 10:50:13 CEST | Pressemeddelelse
To-voksen-undervisning i 1. klasse, bedre legepladser, byudviklingstiltag og en eventpulje. Det er blot nogle af tiltagene i Næstved Kommunes budget for 2026, der netop er faldet på plads. Samtlige partier i Næstved Byråd står bag Budget 2026, som er et velfærds- og vækstbudget.
Mistanke om jordforurening i Stenlængeområdet bekræftet18.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På baggrund af omfattende undersøgelser af potentiel jordforurening på matriklerne i etape 1 i Stenlængeområdet kan det nu konstateres, at der er forurening med knust asfalt (KAB) på vejnære arealer på langt de fleste matrikler.
Pionerer for velfærdsteknologi samles i Næstved17.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Velfærdsteknologikonferencen Future of Welfare Tech 2025 samler virksomheder, politikere og beslutningstagere fra hele landet i Næstved den 30. september, hvor det bliver drøftet, om velfærden er klar til teknologien, og ikke mindst om teknologien er klar til virkeligheden.
Næstved Kommune og VUC Storstrøm styrker samarbejdet om at uddanne unge og voksne12.9.2025 08:30:34 CEST | Pressemeddelelse
En ny samarbejdsaftale med VUC Storstrøm skal styrke arbejdet med at efteruddanne og opkvalificere borgere og medarbejdere i kommunen. Aftalen gælder til og med 2027.
Næstved er for andet år i træk Sjællands mest erhvervsvenlige kommune4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Næstved Kommune springer til en 11. plads på Dansk Industris liste over landets mest erhvervsvenlige kommuner. Desuden er kommunen igen den mest erhvervsvenlige af kommunerne på Sjælland. Det er især et stærkt samarbejde, effektiv service og en markant erhvervsudvikling, som virksomhederne kvitterer for.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum