Lettere at køre hurtigere i traktor med påhæng
Et nyt lovforslag lemper blandt andet reglerne for påhængskøretøjer, så det ikke længere er et krav, at de skal registreres i Køretøjsregistret for at køre op til 40 kilometer i timen.
I dag er de fleste traktorer og motorredskaber bygget til at køre 40 kilometer i timen. Det samme er kornvogne, såmaskiner og meget andet udstyr, der kan kobles på en traktor. Alligevel stilles der krav om, at påhængskøretøjer, som ellers ikke er registreringspligtige, skal være registreret i Køretøjsregistret for, at man må køre 40 kilometer i timen med dem.
Det gør transportminister Thomas Danielsen nu op med.
- Den nuværende ordning er unødvendigt besværlig og dyr. Nu tager vi alle påhængsvogne, såmaskiner, og hvad man ellers kan koble på en traktor og siger, at hvis de er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen, så skal man også bare kunne gøre det uden, at man skal have nummerplade købt ind til den. Det er helt unødvendigt, at landmanden eller maskinstationen skal betale flere tusinde kroner om året for at få hvert enkelt påhængskøretøj registeret i Køretøjsregistret, siger transportminister Thomas Danielsen.
Kravene til eksempelvis sikkerhed og konstruktion af påhængskøretøjer, der kan godkendes til Tempo40, fastsættes i en bekendtgørelse. Det er kun påhængskøretøjer, der er konstrueret og godkendt til en hastighed på mindst 40 kilometer i timen, der kan godkendes til Tempo 40-ordningen. Med de nye regler skal et påhængskøretøj fra den 1. juli 2025 blot udstyres med et Tempo 40-klistermærke, som kan fås hos blandt andet forhandlerne og synsvirksomhederne.
- Med den nye ordning får vi ikke alene administrative besparelser for erhvervet, men også tidsmæssige besparelser. Traktorføreren kommer hurtigere frem, og dermed er traktoren heller ikke så længe på landevejen, og ulempen ved den langsomme kørsel for andre trafikanter er derfor minimeret, siger Thomas Danielsen.
Lovforslaget 1. behandles i Folketinget den 25. marts 2025.
Andre gennemførte initiativer for landbrugsmaskiner:
- Vægtgrænsen for bæltetraktorer er hævet til 32 ton fra 1. januar 2025
- Tilpasning af dimensionsreglerne, så øget bredde på køretøjer til og fra værksted er tilladt.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skræddersyede postløsninger til småøerne7.5.2025 11:00:30 CEST | Pressemeddelelse
Småøer med under 1.000 indbyggere kan fremover få puljemidler til styrke postbetjeningen med lokal udbringning, brev- og pakkeanlæg eller andre lokale løsninger.
Elektriske sættevogne på vejene i Danmark5.5.2025 07:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Sættevogne med egen elektrisk drivkraft kan give lastbiler meget længere rækkevidde og dermed være en gevinst for både branchen og klimaet. Derfor åbner transportminister Thomas Danielsen for, at der nu kan køres med de såkaldte eTrailers på de danske veje.
Transportsektoren leverer på den grønne omstilling1.5.2025 07:00:50 CEST | Pressemeddelelse
Klimafremskrivningen viser, at den grønne omstilling af både person- og erhvervstransport går hurtigere end forventet.
Tommy Ahlers ny formand for Metroselskabet I/S22.4.2025 17:37:13 CEST | Pressemeddelelse
Jørn Neergaard Larsen har efter udløb af sin udpegningsperiode valgt at fratræde posten som bestyrelsesformand i Metroselskabet I/S. Han afløses af erhvervsmand og tidligere uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum