Lettere at køre hurtigere i traktor med påhæng
Et nyt lovforslag lemper blandt andet reglerne for påhængskøretøjer, så det ikke længere er et krav, at de skal registreres i Køretøjsregistret for at køre op til 40 kilometer i timen.
I dag er de fleste traktorer og motorredskaber bygget til at køre 40 kilometer i timen. Det samme er kornvogne, såmaskiner og meget andet udstyr, der kan kobles på en traktor. Alligevel stilles der krav om, at påhængskøretøjer, som ellers ikke er registreringspligtige, skal være registreret i Køretøjsregistret for, at man må køre 40 kilometer i timen med dem.
Det gør transportminister Thomas Danielsen nu op med.
- Den nuværende ordning er unødvendigt besværlig og dyr. Nu tager vi alle påhængsvogne, såmaskiner, og hvad man ellers kan koble på en traktor og siger, at hvis de er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen, så skal man også bare kunne gøre det uden, at man skal have nummerplade købt ind til den. Det er helt unødvendigt, at landmanden eller maskinstationen skal betale flere tusinde kroner om året for at få hvert enkelt påhængskøretøj registeret i Køretøjsregistret, siger transportminister Thomas Danielsen.
Kravene til eksempelvis sikkerhed og konstruktion af påhængskøretøjer, der kan godkendes til Tempo40, fastsættes i en bekendtgørelse. Det er kun påhængskøretøjer, der er konstrueret og godkendt til en hastighed på mindst 40 kilometer i timen, der kan godkendes til Tempo 40-ordningen. Med de nye regler skal et påhængskøretøj fra den 1. juli 2025 blot udstyres med et Tempo 40-klistermærke, som kan fås hos blandt andet forhandlerne og synsvirksomhederne.
- Med den nye ordning får vi ikke alene administrative besparelser for erhvervet, men også tidsmæssige besparelser. Traktorføreren kommer hurtigere frem, og dermed er traktoren heller ikke så længe på landevejen, og ulempen ved den langsomme kørsel for andre trafikanter er derfor minimeret, siger Thomas Danielsen.
Lovforslaget 1. behandles i Folketinget den 25. marts 2025.
Andre gennemførte initiativer for landbrugsmaskiner:
- Vægtgrænsen for bæltetraktorer er hævet til 32 ton fra 1. januar 2025
- Tilpasning af dimensionsreglerne, så øget bredde på køretøjer til og fra værksted er tilladt.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
EU støtter ladeinfrastruktur i Danmark med 158,8 millioner kroner23.12.2025 21:32:52 CET | Pressemeddelelse
Tre danske projekter om fremme af alternative drivmidler modtager støtte fra EU's infrastrukturfond. Pengene skal både bruges til ladeinfrastruktur til lastbiler og til landstrøm i containerhavnene i Aalborg og Aarhus.
Sommerhusområder får frihed til at vælge postkasser19.12.2025 09:00:56 CET | Pressemeddelelse
Nu fjernes kravet om, at alle sommerhusområder, der er udstykket efter 1973, skal have et fælles postkasseanlæg.
Hillerødmotorvejen udvides mellem Farum og Ring 419.12.2025 07:08:29 CET | Pressemeddelelse
Ni kilometer af Hillerødmotorvejen får et ekstra kørespor og der etableres støjskærme i projektet for knap 400 millioner kroner.
Motorring 4 ved Ishøj udvides med ekstra vognbane19.12.2025 07:05:29 CET | Pressemeddelelse
Motorring 4 syd skal udbygges med et ekstra spor i hver retning, og der etableres 9 meter høje støjskærme i forbindelse med vejprojektet.
Linjeføring for motorvejen til Næstved er på plads19.12.2025 07:02:47 CET | Pressemeddelelse
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har fastlagt linjeføringen for motorvejen mellem Næstved og Rønnede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum