Lettere at køre hurtigere i traktor med påhæng
Et nyt lovforslag lemper blandt andet reglerne for påhængskøretøjer, så det ikke længere er et krav, at de skal registreres i Køretøjsregistret for at køre op til 40 kilometer i timen.
I dag er de fleste traktorer og motorredskaber bygget til at køre 40 kilometer i timen. Det samme er kornvogne, såmaskiner og meget andet udstyr, der kan kobles på en traktor. Alligevel stilles der krav om, at påhængskøretøjer, som ellers ikke er registreringspligtige, skal være registreret i Køretøjsregistret for, at man må køre 40 kilometer i timen med dem.
Det gør transportminister Thomas Danielsen nu op med.
- Den nuværende ordning er unødvendigt besværlig og dyr. Nu tager vi alle påhængsvogne, såmaskiner, og hvad man ellers kan koble på en traktor og siger, at hvis de er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen, så skal man også bare kunne gøre det uden, at man skal have nummerplade købt ind til den. Det er helt unødvendigt, at landmanden eller maskinstationen skal betale flere tusinde kroner om året for at få hvert enkelt påhængskøretøj registeret i Køretøjsregistret, siger transportminister Thomas Danielsen.
Kravene til eksempelvis sikkerhed og konstruktion af påhængskøretøjer, der kan godkendes til Tempo40, fastsættes i en bekendtgørelse. Det er kun påhængskøretøjer, der er konstrueret og godkendt til en hastighed på mindst 40 kilometer i timen, der kan godkendes til Tempo 40-ordningen. Med de nye regler skal et påhængskøretøj fra den 1. juli 2025 blot udstyres med et Tempo 40-klistermærke, som kan fås hos blandt andet forhandlerne og synsvirksomhederne.
- Med den nye ordning får vi ikke alene administrative besparelser for erhvervet, men også tidsmæssige besparelser. Traktorføreren kommer hurtigere frem, og dermed er traktoren heller ikke så længe på landevejen, og ulempen ved den langsomme kørsel for andre trafikanter er derfor minimeret, siger Thomas Danielsen.
Lovforslaget 1. behandles i Folketinget den 25. marts 2025.
Andre gennemførte initiativer for landbrugsmaskiner:
- Vægtgrænsen for bæltetraktorer er hævet til 32 ton fra 1. januar 2025
- Tilpasning af dimensionsreglerne, så øget bredde på køretøjer til og fra værksted er tilladt.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
114,1 millioner kroner til statslige cykelstier27.6.2025 07:05:59 CEST | Pressemeddelelse
Den statslige cykelpulje har fokus på cykelpendling og supercykelstier, og nu udmøntes der midler til fire cykelprojekter fra den statslige cykelpulje.
71 nye cykelstier på vej over hele landet27.6.2025 07:02:35 CEST | Pressemeddelelse
Den årlige udmøntning af cykelpuljen sætter penge af til cykelstier. I alt skal der anlægges cykelstier for 682,4 millioner kroner.
Ekspertudvalg klar med anbefalingerne til fremtidens lokale kollektive transport26.6.2025 10:07:39 CEST | Pressemeddelelse
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har nu afleveret den sidste delrapport om takster og økonomi samt de endelige anbefalinger om fremtidens lokale kollektive transport.
Invitation til pressemøde om kollektiv transport25.6.2025 15:00:16 CEST | Pressemeddelelse
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har nu færdiggjort arbejdet med at afdække mobilitetsbehov i både yderområder og i større byer samt belyse, hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele landet.
Næste etape af motorvejen til Billund er besluttet25.6.2025 12:01:34 CEST | Pressemeddelelse
Linjeføringen af den nye motorvej i Midtjylland mellem Give og Billund er fastlagt af forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035. Dermed kan anlægsloven sendes i offentlig høring forud for lovbehandlingen i Folketinget i efteråret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum