Odense Sport & Event

Odense Sport & Event holder kursen trods udfordringer

Del

Den fynske oplevelseskoncern, Odense Sport & Event A/S, præsenterer i dag et årsregnskab, der afspejler både solid vækst og udfordringer i det forgangne år. Koncernen omsatte i 2024 for 355 mio. kr., hvilket er en stigning på knap 10 procent i forhold til året før. Overskuddet før skat lander på 5 mio. kr., og selvom det er lavere end ønsket, ser ledelsen resultatet som tilfredsstillende i lyset af de markante investeringer og udfordringer, der har præget året.

Receptionen på OCC og Best Western Plus Hotel Odense
Receptionen på OCC og Best Western Plus Hotel Odense

Odense Sport & Event består af seks forretningsben: Fodbold (Odense Boldklub), turisme (Hotel Odense, Hotel Odeon og badehotellet Stella Maris), events (messer og konferencer hos Odense Congress Center og på Nature Energy Park), koncertarrangøren Live Culture, eventcatering og frokostordninger fra Smag&Smil samt den nyeste tilføjelse til koncernen, Odense Eventyr Golf.

I løbet af 2024 har Odense Sport & Event oplevet en markant vækst i antallet af medarbejdere, der således er vokset fra 260 til 294 fuldtidsstillinger, fortæller administrerende direktør Enrico Augustinus:

- Vi har i 2024 valgt at investere i vores organisation og tilføje flere dygtige folk, der kan bidrage til den fortsatte udvikling af koncernen. Vores ambition er at styrke vores position som en førende aktør inden for sport, events og oplevelser, og det kræver, at vi har de rette kompetencer på plads.

Hotellerne driver væksten
Den samlede fremgang i koncernen er primært drevet af hotellerne, der i 2024 bød flere end 130.000 gæster velkommen. Især Hotel Odense har haft et stærkt år, med åbningen af 195 nye værelser, ny restaurant og fire mødelokaler, der gør hotellet til byens største med samlet 304 værelser.

Samtidig med udvidelsen indledte hotellet i august et samarbejde med hotelkæden BWH Hotels - et tiltag, der har bidraget markant til årets stærke resultat, forklarer Enrico Augustinus:

- Hotel Odenses indtræden i BWH Hotels er gået over al forventning, og vi kan allerede nu se effekter af partnerskabet, vi først forventede om 2-3 år. Det er ikke mindst de erfaringer, der gør, at vi netop har indgået aftale mellem Hotel Odeon og Nordic Hotels and Resorts, et samarbejde vi også forventer os meget af i de kommende år. 

Til trods for at det kun er godt et halvt år siden, at de første gæster rykkede ind i Hotel Odenses nye fløj på Ørbækvej, overvejer man nu at føje yderligere et stort antal værelser til matriklen, for på dén måde at kunne trække endnu flere og større events til Odense.

OB: Udvikling og stærk opbakning trods nedrykning
Fodbolden i Odense Sport & Event har haft et udfordrende år efter OB’s nedrykning til NordicBet Ligaen. Takket være en solid fanbase og loyale sponsorer har den økonomiske effekt dog været mindre omfattende end frygtet, og OB har således haft et gennemsnitligt tilskuertal på ca. 7.000 pr. kamp og flere hjemmekampe med over 10.000 tilskuere.

- Ti måneder efter en af de sværeste dage i OB’s nyere historie må vi konstatere, at byen, vores fans og sponsorer i dén grad er rykket sammen og har vist en enestående opbakning til klubben. En nedrykning er altid dyr, men den har ikke påvirket bundlinjen i samme omfang, som det ofte ses. Vi skylder en kæmpe tak til alle, der har hjulpet os med at bygge et stærkt fundament for oprykningen og OB's fremtid, fortæller Enrico Augustinus.

Netop OB's fundament er centralt for klubbens nye sportsdirektør, Troels Bech, der, siden sin ansættelse i maj sidste år, har haft arbejdshandskerne på for at sikre, at organisationen og kulturen i Ådalen er klar til en snarlig tilbagevenden til Superligaen.

Anstrengelserne ser ud til at bære frugt: trods et formdyk i foråret har OB’s førstehold fået en stærk start i NordicBet Ligaen, selvom det er en liga, hvor oprykning langt fra er en selvfølge. Meget af succesen har været båret af en målrettet satsning på egne unge spillere, og netop transitionen (overgangen fra ungdomsholdene til førsteholdet, red.) er et område, hvor OB stræber efter at blive de bedste i Danmark, forklarer Enrico Augustinus:

- Hvis man kan tale om upsides ved en nedrykning, så er det at vi dels har haft arbejdsro til strategiarbejdet i klubben, og dels at vi har fået en enestående mulighed for at lade vores talenter vise, at de har niveauet til Superligaen i næste sæson. Vi fortsætter med at investere i både organisationen og truppen, så vi står med et hold der kan gøre sig gældende i den bedste række, på både kort og lang sigt.

OB Q: Kvindefodbold i fokus
OB’s kvindehold, OB Q, har i det forgangne år taget et vigtigt skridt ved at rykke op i Gjensidige Kvindeliga. Holdet overvintrede på en komfortabel fjerdeplads og kan, helt usædvanligt for en oprykker, bryste sig af ligaens næsthøjeste tilskuergennemsnit for første halvår.

Uden for banen har OB Q dog været udfordret på økonomien, blandt andet grundet manglende TV-penge samt reducerede placeringspenge. Ikke desto mindre er kvindefodbold en vigtig del af OB’s fremtidige strategi – noget klubben kort inden nytår satte streg under, med ansættelsen af den firedobbelte DM-vinder, Peer Lisdorf, som ny sportsmanager på kvindesiden.

- Peer Lisdorf er en markant profil i dansk kvindefodbold, og hans erfaring og meritter understreger vores ambitioner for OB Q. Vi ser kvindefodbolden som en central del af OB’s fremtid, og vi har samme sportslige forventninger til vores kvindehold som til herreholdet, siger Enrico Augustinus.

Koncerter, møder og events viser potentiale
2024 blev året med det bedste resultat nogensinde for koncertarrangøren Live Culture. Maj måneds stadionkoncert med Nik & Jay på Nature Energy Park var en stor succes, med flere end 8.000 gæster, mens endagsfestivalen Olympen Live på Sydfyn på kun tre år har etableret sig som et fast, populært indslag i koncertkalenderen.

På eventfronten har resultaterne været blandede. El & Teknik-messen på Odense Congress Center slog besøgsrekord og cementerede sin position som branchens vigtigste mødested, mens robotmessen R-24 og bæredygtighedseventet REBOOT ikke levede op til forventningerne. Begge arrangementer er nu under grundig evaluering for at imødekomme fremtidens behov bedre.

Til gengæld oplevede Odense Congress Center i 2024 en markant vækst i antallet af store konferencer og firmafester, herunder flere internationale arrangementer med deltagelse fra 52 forskellige lande.

- Ud over hoteludvidelsen har vi gennemført en række markante renoveringer på OCC, og det glæder os meget at både danske og udenlandske gæster har fået øjnene op for hvad vi kan her på Fyn, fortæller Enrico Augustinus og fortsætter:

- Igen i år har vi haft fornøjelsen af at afvikle flere store firmafester for gode samarbejdspartnere, som kommer igen år efter år, og kåringen ved Denmark Open som både Best VIP Experience and Hospitality og Best Player Experience, er en kæmpe anerkendelse af den høje standard, vi sætter for gæsteoplevelsen i Odense. 

Smag&Smil i Novo Nordisk-samarbejde
Frokost- og eventcateringforretningen Smag&Smil har haft et solidt år med mere end en kvart million leverede frokostkuverter og flere store arrangementer ud af huset, blandt andet ét med flere end 11.000 kuverter serveret over to dage.

I 2025 forventer man yderligere vækst på cateringområdet, ikke mindst båret af samarbejdet med Novo Nordisk, der allerede har kastet en række aftaler af sig. Smag&Smil leverer blandt andet kantinedriften for Novos fynske administration, og har senest overtaget bespisningen af alle ansatte på medicinalgigantens store byggegrund lidt udenfor Odense.

- I Odense Sport & Event har vi både kompetencerne og kapaciteten til at levere løsninger, der matcher behovene hos en global spiller som Novo Nordisk. Vi er derfor glade for at de har set os som en oplagt samarbejdspartner i deres fynske udvidelse, og glæder os meget til at udvikle partnerskabet yderligere i de kommende år, siger Enrico Augustinus.

ESG og nye forretningsmuligheder
Odense Sport & Event har i 2024 arbejdet intensivt med ESG (klima, miljø og socialt ansvar), og virksomheden har således implementeret en række bæredygtighedstiltag, herunder energioptimering af hotellerne, omfattende affaldssorteringssystemer samt en markant reduktion af madspild i cateringforretningen, forklarer direktøren:

- Bæredygtighed er en central del af vores strategi for fremtidig vækst. Vi vil være på forkant med udviklingen og sikre en koncern, der både er rentabel og miljømæssigt ansvarlig – derfor fortsætter vi i 2025 med at investere i nye løsninger, der gør en reel forskel for både vores forretning og vores omverden.

Fremtiden ser positiv ud
Med præsentationen af regnskabet ser Enrico Augustinus på det kommende år med optimisme:

– 2024 har været et år med både fremgang og udfordringer. Vi har haft arbejdstøjet på, og formået at styrke vores forretning, selv i et vanskeligt økonomisk landskab. Særligt i andet halvår har vi hentet en stor mængde omsætning, og vi går derfor ind i 2025 med en positiv forventning om yderligere udvikling.

- Vi har lagt et solidt fundament det forgangne år, og ser frem til at fortsætte arbejdet med at styrke Odenses position som hele Danmarks eventhovedstad, slutter han.

Nøgletal årsregnskab OS&E 2024

Kontakter

Billeder

Mødelokale OCC
Mødelokale OCC
Download
Værelse på Best Western Plus Hotel Odense
Værelse på Best Western Plus Hotel Odense
Download
Receptionen på OCC
Receptionen på OCC
Download
Facade Hotel Odeon
Facade Hotel Odeon
Download
VIP-bygningen på Nature Energy Park
VIP-bygningen på Nature Energy Park
Download
MS Helge lægger til ved Stella Maris på Sydfyn
MS Helge lægger til ved Stella Maris på Sydfyn
Download
Stor fest på OCC
Stor fest på OCC
Download

Om Odense Sport & Event

Odense Sport & Event (OS&E) blev stiftet i 2006 som en fusion mellem Odense Congress Center A/S og Odense Boldklub A/S, og er løbende vokset med tilføjelsen af flere andre forretningsben. Koncernens mission er at begejstre gennem oplevelser, og visionen stræber efter at være den foretrukne udbyder af oplevelser. Kort sagt: syddanskernes hovedleverandør af unikke øjeblikke.

Derfor tilbyder OS&E en bred palette af ydelser inden for oplevelsesindustrien. Foruden Odense Congress Center og Odense Boldklub er også Live Culture, Smag&Smil, Hotel Odense, Hotel Odeon, Stella Maris og Odense Eventyr Golf en del af Odense Sport & Event. Således leverer koncernen hvert år messer, konferencer, topfodbold, koncerter og meget mere til flere end 700.000 mennesker.

Følg pressemeddelelser fra Odense Sport & Event

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Odense Sport & Event

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye