Færre borgere har brug for hjælp til offentlige digitale løsninger
Ny undersøgelse zoomer ind på borgernes behov for hjælp til offentlige digitale løsninger. I løbet af de seneste to år er andelen af borgere, der har brug for hjælp, faldet næsten 6 procentpoint. Der er ifølge digitaliseringsminister Caroline Stage fortsat behov for at sætte skub på arbejdet med hjælp og vejledning til de borgere, der oplever udfordringer med de digitale løsninger.
Offentlige digitale løsninger som MitID, Digital Post, borger.dk, sundhed.dk og skat.dk er i dag blevet faste følgesvende for langt de fleste danskere. Men netop fordi de digitale løsninger spiller så stor en rolle i det danske samfund, er det afgørende, at borgerne kan få den rette hjælp og vejledning, når de oplever udfordringer i mødet med den digitale offentlige sektor.
En ny undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at andelen af borgere, der anvender offentlige digitale løsninger, og som har haft behov for hjælp, har været støt faldende i perioden 2022-2024. Fra 24 procent i 2022 til 18 procent i 2024.
Men selvom det overordnede hjælpebehov falder, viser undersøgelsen, at der stadig er mange borgere, der oplever udfordringer med det digitale. Det gælder særligt borgere over 65 år.
”Jeg er selvfølgelig glad for, at færre borgere har behov for hjælp. Men jeg hæfter mig ved, at det fortsat er knap hver femte, der har brug for hjælp til sine digitale gøremål. Det understreger, at vi fra politisk side skal skabe endnu bedre muligheder for at forbedre de digitale løsninger og muligheder for hjælp. Det bliver derfor en høj prioritet for mig, når vi inden så længe sammen med KL og Danske Regioner skal forhandle en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi”, siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Borgerne benytter den personlige hjælp
Allerede i dag findes der en række hjælpemuligheder og vejledninger for borgere, som oplever udfordringer i den digitale kontakt med den offentlige sektor. Det er blandt andet muligt at få telefonisk support, chat-support og personlig hjælp på borgerservice og på biblioteker.
En del borgere gør brug af disse hjælpemuligheder. 28 procent af de borgere, der anvender løsningerne, og som har haft behov for hjælp, har fået hjælp af telefonisk support. 22 procent har fået hjælp af en ansat på borgerservice eller et bibliotek.
Borgerne får i stort omfang også hjælp af venner eller familie, når behovet opstår. 58 procent af borgere, der anvender løsningerne, og som har haft behov for hjælp, har fået den af venner eller familie.
Dermed tegner der sig et billede af, at borgerne hovedsageligt benytter sig af den personlige hjælp, særligt fra familie og venner. Et billede, der går igen på tværs af alle aldersgrupper.
”Vi kan se, at danskerne oftest får hjælp af pårørende. Det er derfor afgørende, at det bliver nemmere for danskerne at hjælpe hinanden med det digitale. Jeg vil derfor sætte skub på at gøre det mere simpelt og trygt for danskerne at afgive en digital fuldmagt til en pårørende, så man lettere kan få hjælp til det, der er svært”, siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Læs undersøgelsen her.
Fakta om undersøgelsen
Analysen er baseret på surveydata fra undersøgelsen ’It-anvendelse i befolkningen’, der gennemføres hvert år af Danmarks Statistik i et samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.
Undersøgelsen stiller danske borgere en række spørgsmål om deres it-vaner, herunder deres anvendelse af offentlige digitale løsninger, deres hjælpebehov samt generelle oplevelse af den digitale offentlige sektor.
I 2024 deltog 3.937 respondenter i undersøgelsen. Undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning mellem 15-89 år.
Analysen tager primært udgangspunkt i ’It-anvendelse i befolkningen 2024’, men anvender også data fra tidligere års publikationer.
Kontakter
Poul Aarøe PedersenPressechef
Tlf:+45 29 32 98 47poa@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Europæiske ministre støtter dansk erklæring om bedre beskyttelse af børn online10.10.2025 12:00:52 CEST | Pressemeddelelse
Ministre fra 27 europæiske lande har netop underskrevet erklæringen ’The Jutland Declaration’ om behovet for bedre beskyttelse af børn og unge online.
Regeringen: Børn og unge under 15 år skal ikke have sociale medier7.10.2025 12:52:11 CEST | Pressemeddelelse
Børn og unge under 15 år skal ikke være på sociale medier. Sådan lyder det i et nyt udspil, som digitaliseringsministeren præsenterer i dag. Med fem målsætninger vil regeringen skabe en tryggere barndom i en digital virkelighed.
Ny aftale skal sikre bedre brug af det digitale i skoler og fritidslivet6.10.2025 10:02:20 CEST | Pressemeddelelse
Forældre skal hjælpes til at lave kollektive aftaler om det digitale, og kommuner, skoler og fritidstilbud skal have særligt fokus på utilsigtede konsekvenser ved digitalisering. Det er blandt målsætningerne i en ny aftale mellem regeringen, KL og parterne på skoleområdet.
11 nye anbefalinger skal styrke børn og unges digitale liv25.9.2025 10:00:24 CEST | Pressemeddelelse
Flere muskler til at holde øje med techgiganterne, nye myndighedsvejledninger og bedre beskyttelse af digitalt udsatte børn og unge. Det er nogle af de anbefalinger, som ’Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv’ i dag lancerer.
Ny aftale skal klæde forældre bedre på, når børn skal have deres første telefon19.9.2025 10:06:56 CEST | Pressemeddelelse
For at understøtte bedre beskyttelse af børn og unge på digitale enheder går en lang række aktører nu sammen om en ny aftale, der skal ruste forældre og børn, når en telefon til et barn eller ung skal købes. Fremover vil en gruppe teleselskaber og butikker nemlig hjælpe med at stille information og vejledning til alderssvarende digitale enheder og indstillinger til rådighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum