Ny optælling: Børn udsættes for massiv markedsføring af usunde fødevarer
Børn ser i gennemsnit 26 opslag af usunde fødevarer dagligt.

Markedsføring på digitale medier er ofte forklædt som underholdende indhold, og her er de unge desværre lette at påvirke. En ny optælling foretaget af Kræftens Bekæmpelse viser, at børn og unge mellem 12-17 år i gennemsnit ser 26 opslag af usunde fødevarer hver dag på digitale medier.
Og dét er problematisk af flere årsager, forklarer Mette Lolk Hanak, forebyggelsesdirektør i Kræftens Bekæmpelse.
– Vi ved, at markedsføring af usunde fødevarer påvirker de unges holdninger, præferencer og bidrager til et øget forbrug. Det fører til et usundt kostmønster, som øger risikoen for overvægt, der er et stigende problem blandt børn og unge i Danmark.
En ud af fem børn i Danmark har i dag overvægt, og det påvirker deres sociale liv og trivsel negativt. Størstedelen af de børn, der lever med overvægt, tager den med sig ind i voksenlivet. Det øger risikoen for en lang række sygdomme, herunder 15 forskellige kræftformer.
Behov for politisk regulering
De 26 deltagere i alderen 12-17 år blev i optællingen bedt om at bruge digitale medier, som de plejer på en normal dag. Det betød for hovedparten 2-4 timer.
23 ud af de 26 deltagere blev eksponeret for markedsføring af usunde fødevarer, og det var særligt kager, fastfood, desserter, slik og søde drikke. Optællingen viser, at knap 70 pct. af fødevaremarkedsføringen målrettet deltagerne består af usunde fødevarer. Resultaterne er linje med andre undersøgelser på området.
- Det skader vores børn og unges sundhed, at de så massivt er mål for markedsføring af usunde produkter på digitale medier, fastslår Mette Lolk Hanak og fortsætter:
- I dag findes der ingen lovgivning, der effektivt beskytter børn under 18 år mod markedsføring af usunde fødevarer. Det er i øjeblikket branchen selv, der skal føre kontrol med, om reglerne overholdes – og det er uholdbart. Derfor er der brug for en stramning af markedsføringsloven, så børn sikres bedre, siger Mette Lolk Hanak.
Danskerne bakker op
Det er ikke kun Kræftens Bekæmpelse, der ønsker bedre lovgivning for at beskytte børn og unge mod markedsføring af usunde fødevarer på digitale medier.
En undersøgelse fra 2024 viser, at 54 pct. af danskerne støtter en lovgivning, der beskytter børn mod reklamer og anden markedsføring af usunde fødevarer, mens 18 pct. er imod, og 25 pct. hverken er for eller imod dette.
Opbakningen er endnu større blandt forældre til 12-17-årige, når de er blevet gjort opmærksomme på, hvor meget og hvordan børn eksponeres for usunde fødevarer. Hele 74 pct. mener, at der bør indføres lovgivning, der beskytter børn og unge mod denne markedsføring.
Mere om optællingen
- Optællingen bygger på svar fra en lille spørgeskemaundersøgelse og skærmbilleder indsendt af 26 deltagere i alderen 12-17 år. Deltagerne blev bedt om at indsende skærmbilleder af alt indhold om fødevarer og alkohol, som de stødte på i løbet af én dag på digitale medier i perioden 10.-18. november 2024.
- Svarene fra spørgeskemaet viste, at deltagerne særligt er aktive på sociale medier som Snapchat, Instagram, YouTube, Facebook og TikTok.
- Størstedelen af deltagerne angav, at de overdrev deres alder første gang, de oprettede en profil på et socialt medie.
- Der var stor variation i, hvor mange opslag deltagerne mødte om usunde fødevarer. De indsendte mellem 0-268 skærmbilleder af usunde fødevarer pr. person.
- Knap 70 pct. af indholdet kom fra influencere eller kendte personer, mens en femtedel var direkte reklame fra detailbranchen, supermarkedskæder, fastfoodkæder, virksomheder og spisesteder.
- På trods af, at optællingen ikke er repræsentativ for alle danske 12-17-årige, kan den give et værdifuldt indblik i, hvor meget danske børn og unge eksponeres for usunde fødevarer digitalt.
Læs rapporten: Når skærmen frister
Kontakter
Stine RøhePresse- og kommunikationsmedarbejderKræftens Bekæmpelse
Tlf:+45 35 25 77 37stiroh@cancer.dkLinks
Om Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.
Besøg os på Cancer.dk.
Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Nye tal: 8 ud af 10 foretrækker røgfri værtshuse20.12.2025 07:30:02 CET | Pressemeddelelse
Hullet i loven om røgfri miljøer skal lukkes, lyder det fra Kræftens Bekæmpelse.
Otte innovative projekter får milllionbeløb til at forebygge kræft og fremme sundhed18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kræftens Bekæmpelse har netop uddelt syv millioner kroner fra forebyggelsespuljen Prevention Lab. Forskningsprojekterne bruger nytænkende metoder til bl.a. rygestop, screening med kunstig intelligens og bedre patientforløb.
Kræftforsker Lisa Frankel modtager prestigefyldt EU-bevilling til forskning i cellers overlevelse9.12.2025 12:07:49 CET | Pressemeddelelse
Forsker og gruppeleder ved Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning, Lisa Frankel, modtager den eftertragtede EU-bevilling ’ERC Consolidator Grant’ til forskning i cellers evne til at overleve under stress.
Knap 9 ud af 10 ønsker lavere priser på sunde fødevarer8.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser stor opbakning til tiltag, der fremmer sundhed
Nu kommer pengene til Kræftplan V: Senfølgeklinikker og bedre palliation til kræftpatienter27.11.2025 09:28:33 CET | Pressemeddelelse
Investeringer skal sikre hjælp til kræftpatienter før, under og efter behandlingen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum