home a/s

Ny måling: Nærhed til indkøb vigtigere end tidligere

Del

Flyttebarometer: Indkøbsmuligheder topper foran nærhed til skov og natur og at bo uden forureningsgener, viser ny måling fra YouGov og Home

"Købmanden...? Det er den vej". Når vi skal flytte, er det vigtigste for, hvor vi vil bo, at have indkøbsmuligheder tæt på, viser ny måling fra YouGov for ejendomsmæglerkæden Home.
"Købmanden...? Det er den vej". Når vi skal flytte, er det vigtigste for, hvor vi vil bo, at have indkøbsmuligheder tæt på, viser ny måling fra YouGov for ejendomsmæglerkæden Home. Foto: Palle Skov

Når vi skal flytte, er det vigtigste, når vi vælger, hvor vi vil bo, at have indkøbsmuligheder tæt på. 

Faktisk viser en ny undersøgelse fra Home og YouGov, at købmanden og lokale indkøbsmuligheder er endnu vigtigere for danskerne, der søger nyt hjem, end ved tidligere målinger.

Homes flyttebarometer for 2025 fortæller, at mere end hver anden af os, 53 %, har ’nærhed til indkøbsmuligheder’ blandt de tre vigtigste faktorer ved boligens beliggenhed.

Det er en signifikant stigning fra 48 % i sidste års måling ifølge YouGov, der gennem seks år har udført undersøgelsen for Home. Lavest var interessen i 2020 med 42 %, og siden har tendensen generelt været opadgående, som nu er den højeste andel målt.

Indkøb vigtig trods digital tid

Undersøgelsen fra Home og YouGov tegner dermed et tydeligt billede af, at interessen for indkøb tæt på er stor og bestemt ikke aftagende i en digital tid med mange muligheder for køb af dagligvarer på nettet.

Michael Dalsager, talsperson og boligmarkedsanalytiker hos Home, fremhæver, at købmanden er den mest betydningsfulde flyttefaktor i undersøgelsen entydeligt foran nummer to og tre på toplisten: tæt på skov og natur og at bo uden støj-, lugt- og forureningsgener.

"Vores seneste data understreger en stærk tendens: Købmanden er hjertet i mange lokalsamfund. Nærhed til daglige indkøb er ikke bare bekvemt og praktisk, men også et bevis på en levende by, og meget vigtigt for boligkøberne," siger Michael Dalsager fra Home:

"Den store betydning af indkøb er dermed også noget, der i stigende grad kan spille både positivt og negativt ind på bosætning og det lokale boligmarked."

I top hos alle, mest markant hos pensionister

Blandt alle aldersgrupper i undersøgelsen er indkøbsmuligheder helt i top, og især hos de ældste borgere er det et meget stort ønske at have indkøbsmuligheder i nærheden.

  • Ca. 65 % af de +60-årige har indkøbsmulighederne i deres top tre over deres vigtigste ønsker til boligens beliggenhed, og for pensionister er det hele 71 %.
  • Lavest er interessen blandt de 30-39-årige, hvor indkøb er i top tre hos 42 %.


Samtidig viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik, at der på ti år er blevet længere mellem dagligvarebutikkerne i Danmark med et fald fra 4.470 i 2012 til 3.960 butikker i 2022. Det svarer til et fald på 11 %, viser analysen fra Danmarks Statistik.

Andelen af befolkningen, der har fem kilometer eller længere til indkøb, er også vokset. Det er dem på landet og de ældre, der har længst til indkøb, viser analysen også.

”Lige netop dét, at der bliver længere og længere mellem dagligvarebutikkerne, kan være medvirkende til, at nærhed til indkøb har stigende betydning i vores spørgeundersøgelse,” lyder vurderingen fra Homes analytiker.

Modsat er der i detailbranchen og i flere landsbyer de senere år også taget initiativer til nye lokale butikker med borgeropbakning. 

FAKTA: Så mange af danskerne prioriterer nærhed til indkøb

Ønsker at bo/en bolig...
  jan-20 feb-21 feb-22 feb-23 feb-24 feb-25
Base 2002 2034 2008 2027 2000 2060
Tæt på indkøbsmuligheder 42% 45% 47% 51% 48% 53%

Datakilde: YouGov & Home, flyttebarometer 2025

Spørgsmålet lød: Hvad er dine tre vigtigste ønsker for en boligs beliggenhed? (man kan markere op til tre svar).

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for ejendomsmæglerkæden Home. Der er i alt gennemført 2060 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 21-26 februar 2025. 

Nøgleord

Kontakter

Michael DalsagerTalsperson - senior kommunikationskonsulent - presseservice & analyse

Tlf:2043 3614mida@home.dk

Billeder

"Købmanden...? Det er den vej". Når vi skal flytte, er det vigtigste for, hvor vi vil bo, at have indkøbsmuligheder tæt på, viser ny måling fra YouGov for ejendomsmæglerkæden Home.
"Købmanden...? Det er den vej". Når vi skal flytte, er det vigtigste for, hvor vi vil bo, at have indkøbsmuligheder tæt på, viser ny måling fra YouGov for ejendomsmæglerkæden Home.
Foto: Palle Skov
Download
Flyttebarometer: Indkøbsmuligheder tæt på har stigende betydning for danskerne.
Flyttebarometer: Indkøbsmuligheder tæt på har stigende betydning for danskerne.
Foto: Colourbox
Download
Kilde: YouGov for Home, marts 2025
Download

Om home

home-kæden - kort fortalt

home er ejendomsmæglerkæde for Danske Bank-koncernen og et 100 % ejet datterselskab af Realkredit Danmark.

Det er homes mission at være ejendomsmægler for alle, der flytter.
I home hjælper vi dig godt på plads i boliglivet.

  • home er landets mest kendte ejendomsmæglerkæde*
  • home blev stiftet den 1. august 1989
  • home omsætter årligt boliger for en værdi af 30-35 mia. kr.**
  • home har ca. 900 ansatte
  • home er en franchise-kæde
  • home har ca. 121 franchisetagere
  • home har 184 home-butikker fordelt over hele landet**
  • homes ejendomsmæglere formidler også lejeboliger
  • home har særligt uddannede køberrådgivere
  • home har tre servicecentre, hvor specialister klarer alt papirarbejdet i handlen

Find nærmeste home-forretning her, eller ring på tlf. 8615 4300.


Kom godt hjem!

*  Kilde: Analyseinstituttet YouGov, brandtracking.
** 2024.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye