Opgraderingen af Hillerød Station tilføres flere midler og tilpasses
Der skal etableres nye spor på Hillerød Station og anlægges en ny bred gangbro på tværs af stationen. Hertil undersøges om der på sigt kan ske en forbedring af gangvejene på stationen, hvis der bliver behov for det. Opgraderingen af stationen blev besluttet med Infrastrukturplan 2035, men siden har projektet vist sig at blive dyrere.
Der skal etableres nye spor på Hillerød Station og anlægges en ny bred gangbro på tværs af stationen. Hertil undersøges om der på sigt kan ske en forbedring af gangvejene på stationen, hvis der bliver behov for det. Opgraderingen af stationen blev besluttet med Infrastrukturplan 2035, men siden har projektet vist sig at blive dyrere.
Opgraderingen af Hillerød Station skal gøre det nemmere at rejse med lokaltog i Nordsjælland. Forbedringerne af stationen gør det nemmere at komme med lokalbanen til og fra den nye Favrholm Station ved det kommende regionshospital, og en ny bredere gangbro gør det nemmere at komme på tværs af stationen.
Der blev med infrastrukturaftalen fra 2021 afsat 414,7 mio. kr. (2025-priser) til opgraderingen, men bl.a. stigende materialepriser har udfordret projektet. Derfor har forligskredsen besluttet at tilpasse projektet ved at lade en forlængelse af den eksisterende gangtunnel på station udgå af projektet.
Opgraderingen af Hillerød Station gennemføres med nye spor, der muliggør en sammenbinding af Lokalbanens nordlige linjer med de sydlige linjer via anlæg af to spor igennem Hillerød Station. Udover den ny bredere gangbro, undersøges muligheden for på sigt at forbedre passagerernes gangveje på stationen med en ny sydlig gangbro, som kan etableres senere, hvis behovet opstår og der kan findes finansiering. For at sikre projektets gennemførelse har forligskredsen tilført en merbevilling på 36,5 millioner kroner.
Kontaktoplysninger til ordførere:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Mads Olsen, mads.olsen@ft.dk, 61 62 52 63
Liberal Alliance:
Jens Meilvang, jens.meilvang@ft.dk, 61 62 49 64
Det Konservative Folkeparti:
Mai Mercado, Mai.mercado@ft.dk, 61 62 50 84
Enhedslisten:
Leila Stockmarr, leila.stockmarr@ft.dk, 61 62 33 64
Radikale Venstre:
Stinus Lindgreen, stinus.lindgreen@ft.dk, 61 62 33 37
Alternativet:
Christina Olumeko, christina.olumeko@ft.dk, 61 62 49 85
Dansk Folkeparti:
Nick Zimmermann, nick.zimmermann@ft.dk, 61 62 49 51
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
Strandsurfing-sæsonen bliver reddet9.4.2025 15:19:37 CEST | Pressemeddelelse
Med ny bekendtgørelse vil transportminister Thomas Danielsen lovliggøre vinddrevne køretøjer på udvalgte danske strande.
570 millioner til grøn omstilling af vejgodstransporten9.4.2025 07:02:40 CEST | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag Grøn Fond har besluttet at udmønte 425 millioner kroner til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur samt 145 millioner kroner til tiltag, der vil gøre konventionelle lastbiler markant mere effektive.
Tungere lastbiler giver milliongevinster8.4.2025 07:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse tillades på danske veje7.4.2025 11:01:30 CEST | Pressemeddelelse
Mindre vindmodstand på modulvogntog kan reducere energiforbruget med cirka fem procent og dermed reducere udledningen af CO2. Derfor vil op til 30 centimeter længere førerhuse blive tilladt i forsøgsordningen med modulvogntog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum